Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Millionstrid om v-rekorden

I går la Vikersund fram et kostnadsramme på 56,1 millioner kroner for å gjøre skiflygingsbakken til verdens beste. Skiforbundet mener prosjektet vil koste 26 millioner mer, og at Rødkleiva er det beste alternativet. Kampen om verdensrekorden er i gang.

Det handler om penger - mye penger - når det skal bestemmes hvor Norges nasjonalarena i skiflyging skal ligge i framtida.

Etter at Skiflyging Vikersund AS i går la fram sitt kostnadsanslag på 56,1 millioner kroner for utbedring av sitt anlegg, er det full forvirring rundt kostnadene ved å bygge Rødkleiva og å utbedre dagens Vikersund.

Sist sommer satte skistyret ned en gruppe som skulle utrede hvor en norsk skiflygingsbakke skal ligge i framtida.

Gruppa mente det ville være bedre å bygge et nytt anlegg i Rødkleiva i Oslo, framfor å utbedre det allerede eksisterende anlegget i Vikersund.

-  Dårlig materiale

Tallene som dannet grunnlaget for denne anbefalingen, tilsa at Vikersund-prosjektet ville koste 82 millioner kroner.

Altså 26,1 millioner mer enn Vikersund sjøl mener det vil koste.

-  Vi har foretatt en kalkyle, og kommet fram til hva det faktisk vil koste å gjøre den jobben som trengs. Dette har vi fått garantier for hos en entreprenør, sier generalsekretær Knut Solhaug i Skiflyging Vikersund AS.

 RØDKLEIVA: Dette er en fotomontasje av Rødkleiva - det beste alternativet til nytt nasjonalanlegg i skiflyging, mener utredningsgruppa i skiforbundet. Fotomontasje: PLAN arkitektkontor AS
RØDKLEIVA: Dette er en fotomontasje av Rødkleiva - det beste alternativet til nytt nasjonalanlegg i skiflyging, mener utredningsgruppa i skiforbundet. Fotomontasje: PLAN arkitektkontor AS Vis mer

-  Når utredningsgruppa anslår at vi må bruke 20 millioner på nye vindseil, forstår jeg ikke hvor de har tallene fra. De må ha et dårlig kalkylemateriale.

AS\'et mener at de kan «slippe unna» med to millioner kroner til beplantning og et mindre seil fordi man i de nye planene ombygger og dreier bakken for å få bedre vindsikring.

-  Jeg tror ikke det er mulig å si nei til oss, sier styreleder i Arne Thorvik i Skiflyging Vikersund AS til Dagbladet.

To bakker

Å bygge ut i Rødkleiva vil, ifølge utredningsgruppa, koste 199 millioner, men da kalkulerer man også inn i prosjektet en ny W95-bakke («liten bakke», på hoppspråket).

Spørsmålet da, med AS\'ets nye tall presentert, er hvor mye prosjektet i Rødkleiva vil koste med en tilsvarende kalkuleringsmetode.

For på gårsdagens pressekonferanse kom det klart fram at man fra AS\'ets side ser på forholdet mellom de to som 199 millioner mot 56,1. I forslaget fra utredningsgruppa står det at kostnadene ved kun å bygge en skiflygingsbakke i Vikersund, vil være på 164 millioner.

Her er det også kalkulert med porselensspor til sommerhopping, som AS\'et har utelatt fra sin kalkyle fordi Det internasjonale skiforbundet (FIS) ennå ikke har gitt grønt lys for plasthopping i så store bakker. Denne kostnadene anslås til ni millioner kroner for begge bakker av utredningsgruppa.

-  Sakker akterut

Dermed ender man på en foreløpig differanse på 100 millioner kroner.

Uansett vil det dreie seg om mest penger i Rødkleiva, penger som man i stor grad håper at kommunen spytter inn som potensiell eier. Dessuten vil Rødkleiva-prosjektet medføre omfattende naturinngrep man slipper i Vikersund.

Kari Uglem, som har vært leder for utredningsgruppa, er likevel ikke i tvil.

-  Norge har vært ledende på arrangering av vinteridrettskonkurranser. Nå er vi i ferd med å sakke akterut. Vi mener en bakke i Rødkleiva vil være det beste alternativet, og at et slikt anlegg rett ved Holmenkollen vil bety mye for norsk hoppsport.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media