McDonalds-avtale med Toronto Raptors

Milliontap for McDonalds etter pr-stunt

Suksessen til NBA-klubben Toronto Raptors har blitt en økonomisk byrde for McDonalds. Om eierne angrer? Nei.

McDonalds: Flere restauranter i Ontario, Canada, lider av suksessen til Toronto Raptors. Foto: Rex Shutterstock
McDonalds: Flere restauranter i Ontario, Canada, lider av suksessen til Toronto Raptors. Foto: Rex Shutterstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Som et ledd i en markedsføringskampanje i forkant av inneværende sesong lovet flere av hamburgerkjedens restauranter i Ontario, Canada, gratis utdeling av pommes frites dersom Raptors scoret minimum 12 trepoengere i en kamp.

Ifølge den amerikanske avisa The Financial Post tok restaurantkonsernet høyde for at stuntet ville koste rundt 700.000 gratis porsjoner med pommes frites. Tallet skal nå ha passert to millioner, og fortsatt er ikke sesongen over for Raptors.

Mike Forman, som eier en McDonalds-restaurant i Ontario, vedgår at den spesielle kampanjen har blitt et underskuddsprosjekt. Han håper samtidig det vil lønne seg i det lange løp.

God tanke

Noen få uker etter at Toronto Raptors røk ut fra NBA sluttspillet mot Cleveland Cavaliers i 2018, kom markedsføringslederen i McDonalds fram til en avtale hvor fastfood-restaurantene ville gi ut gratis pommes frites hver gang Raptors gjorde minst 12 trepoengere i 2018/19 sesongen.

Raptors hadde i gjennomsnitt gjort 11.8 trepoengere i hver kamp i fjorårets sesong, og tatt 12 trepoengere i 43 av 82 vanlige spill, pluss ytterligere i fem kamper i sluttspillet. Med utgangspunkt i statistikken fra i fjor, så det ut til at kampanjen ville være en god måte å tiltrekke NBA-fansen til McDonalds-restaurantene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer