Mister seriestarten

Vikings Bjarte Lunde Aarsheim er blant profilene som mister Tippeliga-starten. Oppdater deg på skader og se hvordan lagene har ladet opp til sesongen!

Sogndal har endret opplegget

BODØ/GLIMT

Tropp: 20

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Trener likt hele året, fordelt mellom lavintense økter med fokus på rollefordeling i laget, og høyintense økter med kampsituasjoner som undertallssituasjoner.

Fokus fysisk trening: Driver basistrening for å vedlikeholde lår, legger, mage, rygg. Har individuelle økter for enkelte spillere, og kun volumøkende styrketrening for de nylig skadde. Drar aldri på løpeturer.

Fysisk/ball-trening i %: 20 fysisk, 80 ball.

Nytt fra i fjor: Har mer ballaktivitet med hurtighet for å få raskere fotarbeid. Trener Øystein Gåre forventer mer tempo og bedre bevegelse med ball.

Skadd spiller som mister seriestarten: Christian Berg.

BRANN

Tropp: 24

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Mye balltempo og en-touch. Brann forsøker å videreutvikle arbeidet fra tidligere sesonger, men har slitt ltit fordi de har hatt stor utskifting.

Fokus fysisk trening: Mye kondisjonstrening fordi trener Teitur Thordarson mener norske fotballspillere trenger det - både langkjør og intervalltrening. Generell styrketrening og skadeforbyggende styrketrening er også høyt prioritert.

Fysisk/ball-trening i %: 40 fysisk, 60 ball.

Nytt fra i fjor: Veldig lite nytt, men har trent mer spenst og hurtighet enn før. Thordarson forventer ikke none umiddelbare forbedringer.

Tvilsom til seriestarten: Roy Wassberg.

BRYNE

Tropp: 23

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Jobbet med forsvarsspill jevnt over i hele laget. Trener Reine Almqvist vil ha laget til å fungere defensivt, og har drevet mye en-mot-en og 10-mot-10. Bryne har ikke trent spesielt mye på det offensive foreløpig. - Det er viktig å få det defensive til å sitte først, sier Almqvist.

Fokus fysisk trening: Bygge opp den generelle styrken i laget for å få et skadefritt lag gjennom hele sesongen. Drevet allsidig styrke- og løpstrening for skadeforebygging.

Fysisk/ball-trening i %: 50 fysisk, 50 ball.

Nytt fra i fjor: - Jeg var ikke her i fjor, sier Almqvist, som likevel understreker at Bryne var særdeles skadeplaget på våren i fjor. - Det håper vi å unngå i år.

Alle rekker seriestarten per dags dato.

LILLESTRØM

Tropp: 20

Antall treninger/uke: 8-11

Fokus fotballtrening: Utvikle spillestilen videre. Bli bedre på det de er gode på: Skape målsjanser raskt. Ha et aggressivt høyt press, og utvikle prioriterte momenter i spillestilen.

Fokus fysisk trening: Trener svært lite rein fysisk trening. Har cirka 3 x 30 minutter i uka i vintersesongen med felles styrketrening.

Fysisk/ball-trening i %: 5 fysisk, 95 ball.

Nytt fra i fjor: Ingenting.

Skadd spiller som mister seriestarten: Magnus Powell.

Skadd spiller som kan miste seriestarten: Torgeir Bjarmann.

LYN

Tropp: 19 + noen juniorer

Antall treninger/uke: 8-9

Fokus fotballtrening: Lagt vekt på det defensive. Trent mye mann-mot-mann, og har drillet laget i forsvarsspillet. Trener Sture Fladmark har ikke vektlagt det offensive så mye foreløpig.

Fokus fysisk trening: To styrekøkter per uke, der man har delt troppen inn i dem som trenger løping, styrke og hurtighet.

Fysisk/ball-trening i %: 15 fysisk, 85 ball.

Nytt fra i fjor: Spillerne fikk fri halvannen måned etter serieslutt for å trene alternativt på egen hånd. Årsaken var at de skulle komme vekk fra miljøet der de vanker resten av året for å gjøre dem mer sugne på fotballspill. Fladmark mener det har vært positivt, sjøl om noen har vært bedre enn andre til å følge opp.

Skadd spiller som kan miste seriestarten: Tommy Nilsen.

MOLDE

Tropp: 25

Antall treninger/uke: 9-10

Fokus fotballtrening: Forsvarsmessig å jobbe godt sammen, holde posisisjonene, være aggressive. Angrepsmessig å holde på fjorårets gode pasningsspill, forbedre med høyere tempo. Trener Gunder Bengtsson håper på enda mer ballbestittelse.

Fokus fysisk trening: Mye intervalltrening, og spillerne har klare forbedringer i O2-testene. Bengtsson vil ikke røpe tall.

Fysisk/ball-trening i %: 60 fysisk, 40 ball

Nytt fra i fjor: Intervalltreningen. Ønsker høyere intensitet i kampene, bedre utholdenhet i 90 minutter.

Alle rekker seriestarten per dags dato.

MOSS

Tropp: 21

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Jobbet mye med backfireren, å ta ut markering og fullføre markering, samt samhandling i etbalert forsvar. Offensivt har trener Erik Brakstad prøvd ut ulike oppspillsvarianter.

Fokus fysisk trening: Har hatt to isolerte løpstreninger per uke, hvor man har hatt både intervalltrening og langkjør. I tillegg har Moss vært på spinning.

Fysisk/ball-trening i %: 20 fysisk, 80 ball

Nytt fra i fjor: Øvd mer på langpasningen. Brakstad mener Moss med fordel kan variere mer på hvordan de spiller seg ut av eget forsvar.

Alle rekker seriestarten per dags dato.

ODD GRENLAND

Tropp: 21

Antall treninger/uke: 9

Fokus fotballtrening: Bare 10-12 spillere hele januar og halve februar, og det har gått utover kvaliteten. Har drillet forsvarsfireren i igangsetting av angrep. Offensivt prøvd å forbedre pasningskvaliteten.

Fokus fysisk trening: Mye mengde og utholdenhet gjennom skogsløp i begynnelsen av sesongoppkjøringen. Hatt mye skadeforebyggende styrketrening for å unngå lyskestrekker o.l. Håper på færre skader.

Fysisk/ball-trening i %: 40 fysisk, 60 ball

Nytt fra i fjor: Formiddagstreninger for å forbedre de individuelle ferdighetene. Prøvd å perfeksjonere variasjon i oppspill, og bedre presisjonen.

Skadde spillere som kan miste seriestarten: Sami Mahlio, Bent Inge Johnsen.

Skadde spillere som mister seriestarten: Thomas Røed, Tor Gunnar Johnsen, Rune Jarstein.

ROSENBORG

Tropp: 24

Antall treninger/uke: 10 (avhenger av spillerens alder)

Fokus fotballtrening: Mye spillaktiviteter med store mål og betingelser som f.eks. antall bevegelser. Forsøker å bevisstgjøre offensive bevegelser.

Fokus fysisk trening: Trener mye eksplosiv hurtighet. Forebyggende stryketrening, og ikke for å øke muskelvolum. Differensierer dosene i forhold til alder, og behandler spillerne ulikt.

Fysisk/ball-trening i %: 15 fysisk, 85 ball.

Nytt fra i fjor: Justert opp treningsdosene for de yngre slik at neste generasjon tåler større belastning. Prøver å bevare det som har vært bra i tidligere år.

Skadd spiller som mister seriestarten: Frode Johnsen.

SOGNDAL

Tropp: 20

Antall treninger/uke: 10-12

Fokus fotballtrening: Har handlet forsvarssjef i Thormod Ness, og fått satt forsvarsfireren. Nå kjenner forsvarerne hverandre mye bedre. Offensivt håper trener Torbjørn Glomnes å kunne spille seg ut bakfra.

Fokus fysisk trening: Med unggutter på rundt 20 år må Glomnes forsere det fysiske, og har trent mye styrke. Samtidig har de flyttet løpetreningen inn i balltreningen for å kombinere.

Fysisk/ball-trening i %: 20 fysisk, 80 ball.

Nytt fra i fjor: Kjørte jevn intensitet i fjor, nå varierer treningen fra hyperintenst til rolig restitusjon. Skadefrekvensen er blitt halvert, O2-kapasiteten er bedret og humøret er bedre.

Skadde spillere som kan miste seriestarten: Håvard Flo og Rune Buer Johansen.

STABÆK

Tropp: 19

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Øke presisjons- og ferdighetsnuvået på pasningsspillet. Prøver å spille seg ut mer variert, noe som innebærer bruk av langpasningen. Strammere struktur på bevegelsesmønsteret i angrep, og spillerne gjør de samme bevegelsene hver gang.

Fokus fysisk trening: Langintervall og langkjør for å bygge opp grunnkondisjonen. Har klart å unngå belastningsskader ved å kjøre alternativ fysisk trening spesielt for de største spillerne.

Fysisk/ball-trening i %: 30 fysisk, 70 ball.

Nytt fra i fjor: Utviklet spillalternativer når laget for eksempel kommer under. Jobbet mye med å strukturere spillet både defensivt og offensivt, og satt opp faste løpsmønstre. Klar arbeidsfordeling i angrep.

Skadd spiller som mister seriestarten: John Arvid Skistad.

START

Tropp: 19

Antall treninger/uke: 7-10

Fokus fotballtrening: Prøver å få høyere tempo på pasningsspillet for å kunne holde ballen bedre i laget, spesielt i situasjoner der det ikke lønner seg å gå i angrep. Start mener de har en ballsikker midtbane, og håper den kan gi dem hvileskjær i tøffe kamper ved å holde på ballen.

Fokus fysisk trening: Har kjørt ei utholdenhetsløype (med ball!) utviklet fra idretthøgskolen i Trondheim der spillerne har holdt pulsen på 90-95 prosent av maksnivå for å oppnå best mulig effekt. I tillegg har man drevet benkpress og knebøy i styrkerommet.

Fysisk/ball-trening i %: 20 fysisk, 80 ball.

Nytt fra i fjor: Mer utholdenhet og styrke, og assistenttrener Bård Wiggen mener nivået på treningene er blitt høyere ettersom Start har handlet etablerte elitespillere fra blant annet Danmark.

Alle rekker seriestarten per dags dato.

VIKING

Tropp: 21

Antall treninger/uke: 10

Fokus fotballtrening: Har spilt mye på små flater for å bli bedre på - nettopp - små flater. Viking ønsker å bli bedre med ball enn i fjor.

Fokus fysisk trening: Har hatt et styrkeprogram de har fulgt to økter i uka, i tillegg til at en fysisk trener følger opp den enkelte for å gjøre spillerne generelt sterkere.

Fysisk/ball-trening i %: 20 fysisk, 80 ball.

Nytt fra i fjor: Prioritert trening på små flater og styrketrening for å gjøre spillerne mer gjennomtrent. Merket fysiske mangler i europacupen i fjor, og vil heve fysikknivået.

Skadde spillere som mister seriestarten: Bjarte Lunde Aarsheim, Peter Kopteff.

VÅLERENGA

Tropp: 22

Antall treninger/uke: 10-11

Fokus fotballtrening: Drillet laget på hvordan de skal opptre under ulike forhold, som å lede eller å ligge under. Jobbet med ballbesittelse i laget, tempo i overgangene og få berøringer.

Fokus fysisk trening: Har hatt en god del løpetrening, både lange og korte intervaller, og langkjør. Styrketrening to økter i uka, for å forbedre spenst, hurtighet og den generelle styrken.

Fysisk/ball-trening i %: 30 fysisk,70 ball.

Nytt fra i fjor: Har lagt inn en styrketreningsdag mer enn tidligere fordi de kan bruke Vallhall. Der er alt samlet på samme sted. Samtidig har det medisinske apparatet kunne følge bedre med, og per i dag er ingen skadet.

Alle rekker seriestarten per dags dato.

<B>ØKTE DOSER:</B> Nils Arne Eggen og Ola By Rise har justert opp treningsdosene for de yngre i Rosenborg slik at neste generasjon tåler større belastning. Foto: SCANPIX