DET DATES: Mobiltelefonene er fast tilbehør for VMs tilskuere. Det vises også på bruken av datingapper under verdensmesterskapet. Her en gjeng Columbianske suppoertere, Foto: REUTERS/Jorge Silva/NTB Scanpix
DET DATES: Mobiltelefonene er fast tilbehør for VMs tilskuere. Det vises også på bruken av datingapper under verdensmesterskapet. Her en gjeng Columbianske suppoertere, Foto: REUTERS/Jorge Silva/NTB ScanpixVis mer

Mobil-sjekkinga har eksplodert i Brasil

Øker med 50 prosent under VM.

Få med deg alt i VM direkte

(Dagbladet): Vi er inne i de siste dagene av det innledende gruppespillet i Brasil, og én etter én må deltakernasjonene reise hjem etter hvert som 32 lag i første omgang skal bli til 16.

Men det er ingen tvil om at de tilreisende supporterne fra hele verden har satt sitt preg på Brasil de to første ukene av mesterskapet.

Både på den ene og den andre måten.

750 millioner daglig Det er nemlig ikke bare fotball og samba i Brasil. Det ser også ut til å være en drastisk økning innenfor et tredje felt som har med lidenskap å gjøre. Lidenskap av det teknologiske slaget.

Det har nemlig blitt registrert en eksplosiv økning innenfor bruken av dating-apper med geografisk orientering i vertsnasjonen.

TOMMEL OPP: Dating-appen «Tinder» har daglig 750 millioner interaksjoner og 10 millioner «treff». Bruken har sett en økning på 50 prosent i Brasil etter at VM startet ifølge Quartz. Foto: AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS / NTB SCANPIX
TOMMEL OPP: Dating-appen «Tinder» har daglig 750 millioner interaksjoner og 10 millioner «treff». Bruken har sett en økning på 50 prosent i Brasil etter at VM startet ifølge Quartz. Foto: AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS / NTB SCANPIX Vis mer

Et eksempel er dating-appen «Tinder» som daglig har 750 millioner interaksjoner og 10 millioner «treff» hver eneste dag. Bruken har sett en økning på 50 prosent i Brasil etter at VM startet ifølge Quartz.

Brasil er den tredje hyppigste brukeren av datingtjenesten etter USA og Storbritannia, og er tilgjengelig på portugisisk.

- Den gjennomsnittlige Tinder-brukeren tilbringer mer enn én time på Tinder hver dag, omlag 77 minutter, og det tallet har økt med nesten 50 prosent siden verdensmesterskapet ble sparket i gang, sier Rosette Pambakian, en talsperson for Tinder, til magasinet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Grindr» Også andre apper har sett en voldsom vekst. «Grindr», en app for homofile og biseksuelle menn, har også sett en betydelig økning.

Sammenlignet med tidlig i juni, har antall ganger brukere har åpnet appen økt med 31 prosent, og tid brukt med 26 prosent ifølge en talsperson.

Brasil er det niende største markedet for tjenesten på verdensbasis med over 200 000 aktive brukere.

Økt ølsalg Det er regnet med at omlag 600 000 turister fra 186 land skal besøke landet i perioden hvor VM foregår. Disse kommer da i tillegg til de 3,1 millionene brasilianere som allerede er på farten i forbindelse med mesterskapet.

Og når de festglade menneskene ikke ser fotball, danser eller er på utkikk etter kjærligheten - da drikker de øl.

Det er forventet at ølsalget vil stige med 37 prosent, noe som vil bety at det selges øl for fem milliarder kroner iløpet av måneden VM pågår.

OL Dating-appen Tinder var også en stor hit under OL i Sotsji. Og ikke bare blant de tilreisende supporterne.

Den amerikanske snowboarderen Jamie Anderson ble olympisk mester i slopestyle og kunne fortelle at å bruke Tinder i OL-landsbyen er stor underholdning.

- Det er bare idrettsutøvere! Det er kjempemorsomt. Det er noen søtinger der, sa snowboard-stjernen til US Weekly.

Appen skal være avhengighetsskapende, det fikk også den amerikanske 23-åringen merke.

- Det kom til et punkt hvor det ble for distraherende. Jeg slettet kontoen for å fokusere på lekene, sier hun.

Om det var det grepet som skaffet den amerikanske jenta gull, skal derimot forbli usagt.

Få med deg alt i VM direkte

LIDENSKAPELIG:  Det er nemlig ikke bare fotball og samba i Brasil. Det ser også ut til å være en drastisk økning innenfor et tredje felt som har med lidenskap å gjøre. Lidenskap av det teknologiske slaget. Foto: REUTERS/Jorge Silva/NTB Scanpix
LIDENSKAPELIG: Det er nemlig ikke bare fotball og samba i Brasil. Det ser også ut til å være en drastisk økning innenfor et tredje felt som har med lidenskap å gjøre. Lidenskap av det teknologiske slaget. Foto: REUTERS/Jorge Silva/NTB Scanpix Vis mer