Morten P om Norsk Tipping-direktør: - Det er nesten ufattelig

Norsk Tipping mener de er så viktige i kampen mot spillavhengighet at toppfotballen helst bør gi avkall på 900 millioner kroner. Det er bare ett av versene i administrerende direktør Torbjørn Almlids klagesang.

KRITISK: Morten P omtaler Norsk Tipping-direktør Torbjørn Almlid som en forsanger i et hylekor mot NFF.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
KRITISK: Morten P omtaler Norsk Tipping-direktør Torbjørn Almlid som en forsanger i et hylekor mot NFF. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DA NORGES FOTBALLANDSKAMPER havnet hos TVNorge var det ingen som ropte veldig høyt om utenlandske spillselskapers annonsering på selskapets kanaler. Dette fordi NFF var tydelige på Norsk Tippings bransjeeksklusivitet, og at det var viktig for fotballen at MAX og TVNorge ikke sender reklame for utenlandske spillselskaper i forkant og under landskampsendingene.

DA DISCOVERY COMMUNICATIONS (TVNorges eierselskap) i sommer sikret seg rettighetene for OL 2018-2024 var det heller ingen som sutret nevneverdig. Fordi det er sånn det er i et fritt marked regulert av konkurranselovgivningen.

MEN NÅ SOM Discovery også har kjøpt Tippeligaen og dertil medfølgende rettigheter og plikter for rekordsummen 2,4 milliarder kroner over seks år (under nøyaktig de samme reklame-forutsetningene - lagt inn i anbudsdokumentene for å beskytte Norsk Tipping så langt det lar seg gjøre innenfor gjeldende lover og regler), synges plutselig jula inn av et hylekor.

Med Norsk Tippings administrerende direktør som forsanger.

NORSK TIPPING ER generalsponsor for Norges Fotballforbund og har hatt navnerettighetene på Tippeligaen siden 1990. Toårsavtalen for 2014 og 2015 tilførte fotballen rundt 50 millioner kroner i året (ink. moms og prosjektmidler). I avtalen som ble signert i forrige uke, den som gjelder for 2016, vil fotballen hente inn nye 43,5 millioner (ink. moms). Det forteller meg, selv om tippedirektøren ifølge egne uttalelser ikke har mye til overs for sin største samarbeidspartner, at fotballen er særdeles viktig for din og min bedrift på Hamar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer