KRITISK: Morten P omtaler Norsk Tipping-direktør Torbjørn Almlid som en forsanger i et hylekor mot NFF.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
KRITISK: Morten P omtaler Norsk Tipping-direktør Torbjørn Almlid som en forsanger i et hylekor mot NFF. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Morten P om Norsk Tipping-direktør: - Det er nesten ufattelig

Norsk Tipping mener de er så viktige i kampen mot spillavhengighet at toppfotballen helst bør gi avkall på 900 millioner kroner. Det er bare ett av versene i administrerende direktør Torbjørn Almlids klagesang.

DA NORGES FOTBALLANDSKAMPER havnet hos TVNorge var det ingen som ropte veldig høyt om utenlandske spillselskapers annonsering på selskapets kanaler. Dette fordi NFF var tydelige på Norsk Tippings bransjeeksklusivitet, og at det var viktig for fotballen at MAX og TVNorge ikke sender reklame for utenlandske spillselskaper i forkant og under landskampsendingene.

DA DISCOVERY COMMUNICATIONS (TVNorges eierselskap) i sommer sikret seg rettighetene for OL 2018-2024 var det heller ingen som sutret nevneverdig. Fordi det er sånn det er i et fritt marked regulert av konkurranselovgivningen.

MEN NÅ SOM Discovery også har kjøpt Tippeligaen og dertil medfølgende rettigheter og plikter for rekordsummen 2,4 milliarder kroner over seks år (under nøyaktig de samme reklame-forutsetningene - lagt inn i anbudsdokumentene for å beskytte Norsk Tipping så langt det lar seg gjøre innenfor gjeldende lover og regler), synges plutselig jula inn av et hylekor.

Med Norsk Tippings administrerende direktør som forsanger.

NORSK TIPPING ER generalsponsor for Norges Fotballforbund og har hatt navnerettighetene på Tippeligaen siden 1990. Toårsavtalen for 2014 og 2015 tilførte fotballen rundt 50 millioner kroner i året (ink. moms og prosjektmidler). I avtalen som ble signert i forrige uke, den som gjelder for 2016, vil fotballen hente inn nye 43,5 millioner (ink. moms). Det forteller meg, selv om tippedirektøren ifølge egne uttalelser ikke har mye til overs for sin største samarbeidspartner, at fotballen er særdeles viktig for din og min bedrift på Hamar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter alt som er sagt og gjort, og fordi jeg vet det er andre aktører som gjerne kan tenke seg et samarbeid, er jeg usikker på hvor viktig det er for fotballen.

DET ER LETT å forstå at Norsk Tipping gjerne ville hatt norsk fotball på kanaler som ikke reklamerer for utenlandske spillselskaper. Selvfølgelig vil de det. Hadde TV2 vært i nærheten av Discoverys bud på 400 millioner kroner i året (over seks år) ville det nok blitt sånn også. Men de var ikke det, etter et tilnærmet skambud i den første runden var de ikke engang i nærheten av tidenes deal i norsk idrett.

Da TV2 nådde smertegrensen var budet «bare» 250 millioner kroner i året.

I DET REGNESTYKKET sier det seg selv hvorfor fotballen valgte Discovery. Hvilket særforbund ville sagt nei til 900 millioner kroner over seks år? Akkurat. Ingen. Og derfor er det nesten ufattelig å høre hvordan Torbjørn Almlid sier han har advart NFF/NTF mot salget av medierettighetene, og hvordan han i et intervju med Kampanje snakker ned sin største samarbeidspartner uten tanker for hvem som bestemmer og regulerer.

«Ved å selge rettighetene til Discovery bidrar norsk fotball til at bettingselskaper som omgår regelverket vil styrke sin markedsposisjon i Norge. Det vil skape sterkere spillavhengighet, og vi synes det er beklagelig at norsk fotball bidrar til det.»

Du verden.

NFF KAN ikke, selv om tippedirektøren synes å mene det, ta ansvaret for spillepolitikken i Norge. Det er Stortingets jobb. Det er politikerne som vedtar lover og regler her i landet. De samme politikerne som helt sikkert ville slått konkurranselovgivningen i bordet om fotballen ikke hadde åpnet døra for Discovery. Og der, fordi faktum trumfer alle syke mødre alle dager, slutter ballen (Almlids argumentasjon) å sprette.

Og går over til furting.

FOTBALLEN TRENGER IKKE den formen for samarbeid selv om 43,5 millioner kroner (2016) er mye penger. Det finnes nemlig beilere i markedet. Med enda mer penger. Men så langt har lojalitet og vennskap siden 1948 veid tungt for Norges Fotballforbund.

Så langt ........