NY RAPPORT: Flere som snakket med TV-programmet 60 Minutes hevder mekanisk doping ble brukt under Tour de France i 2015. Foto: Stade2/France Television
NY RAPPORT: Flere som snakket med TV-programmet 60 Minutes hevder mekanisk doping ble brukt under Tour de France i 2015. Foto: Stade2/France TelevisionVis mer

«60 Minutes»:

- Motor-doping inntraff i Tour de France

Syklene til Team Sky veide angivelig mer enn normalt i 2015.

(procycling.no): Natt til mandag norsk tid ble en etterforskning om mekanisk doping i sykkelsporten vist på det anerkjente, amerikanske reportasjeprogrammet 60 Minutes.

I det 13 minutter lange innslaget drar CBS-reporter Bill Whitaker til Ungarn for å treffe Istvan Varjas. Der viste ingeniøren hvordan det kommersielle motorsystemet ble laget. Greg LeMond, Tyler Hamilton og Jean-Pierre Verdy ble også intervjuet om tema.

Varjas, en tidligere syklist, sier han designet den første motoren til å bli montert på innsiden av en sykkelramme i 1998. Han sier en bekjent fant en anonym kjøper som tilbød han nesten to millioner dollar for modellen.

Varjas innrømmer at han tok pengene, og inngikk samtidig en avtale om ikke å selge, arbeide med eller snakke om motoren i ti år fremover.

Whitaker spurte Varjas om han trodde slike motorer har blitt brukt siden den gang.

- Ja, sier ungareren kategorisk.

Verdy er tidligere direktør for det franske antidopingbyrået AFDL. Han sier til 60 Minutes at han tror mekanisk doping har skjedd i Tour de France, men uten å nevne navn.

- Det er de siste tre eller fire årene at jeg har blitt fortalt om bruken av motorer. I 2014 sa de at motorene var der. De sa at dette var et problem. I 2015 klagde alle og jeg sa at noe måtte gjøres, sier Verdy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På grunnlag av flere informanter, bestående av lagsjefer og ryttere, mener Verdy at tolv ryttere brukte innebygde motorer i 2015-utgaven av Tour de France.

- De skader sporten, sier den gamle antidoping-sjefen.

Tyngre Team Sky-sykler

I programmet hevder Varjas at han solgte motoriserte sykler til en ukjent kunde like før Tour de France i 2015. Varene ble levert til et lager i Beaulieu-sur-Mer på den franske riviera. Ifølge ungareren ville slike motorer gjøre seg bemerket ved at vekten på bakhjulet gikk opp med om lag 800 gram.

2015-Touren ble vunnet av Chris Froome fra Team Sky. Uten å nevne spesifikke etapper hevder CBS-programmet at franske myndigheter har sagt at syklene til Team Sky var de eneste som var betydelig tyngre enn de andre, om lag 800 gram.

En talsperson fra Team Sky sier i programmet at syklenes vekt ble økt for å bedre den aerodynamiske effekten. Talspersonen hevdet også at Team Sky aldri har jukset med teknologien.

Historien bak mekanisk doping

Mistanken om mekanisk doping oppsto først i 2010. Rapporter om mystiske sykkelbytter og høy kadens i fjellklatringer vekket oppsikt. Et reelt tilfelle ble oppdaget av det internasjonale sykkelforbundet UCI under sykkelkross-VM i 2016, da en motor ble funnet i en av syklene til Femke Van den Driessche. Den belgiske U23-rytteren fikk en utestengelse på seks år.

I kjølvannet av sjokkavsløringen utviklet UCI en enkel avdekningsmetode, der en nettbrett-liknende gjenstand søker etter magnetiske felt som oppstår ved mekanisk doping.

SJEKKER: En UCI-kommisær kontrollerer syklene under årets Tour Down Under. FOTO: Tim de Waele.
SJEKKER: En UCI-kommisær kontrollerer syklene under årets Tour Down Under. FOTO: Tim de Waele. Vis mer

Våren 2016 ble en omfattende etterforskning rullet opp av det franske TV-programmet Stade 2 og den italienske avisen Corriere della Sera. Journalistene Thierry Vildary og Marco Bonarrigo mente å ha avdekket bruk av innebygde motorer i to italienske sykkelritt. Etterforskningen tok i bruk varmesøkende kamera, og konkluderte med at UCI ikke har gode nok metoder på plass til å bekjempe problemet.

Armstrong og Ferrari

I 60 Minutes-programmet vist søndag, går Varjas tilbake til tiden da motor-modellen ble utviklet. Som sagt ble ungareren betalt nesten to millioner dollar for modellen i 1998. Denne prisen skulle også sørge for at Varjas ikke leverte produktet til noen andre. I den ti år lange perioden som fulgte, der Varjas ikke fikk lov til å snakke om sin oppfinnelse, satt han også i fengsel for skattejuks.

Greg LeMond er en av de som mistenker at Lance Armstrong var en av kundene til Varjas. 60 Minutes-programmet snakket med texaneren gjennom hans advokater. Armstrong benektet at han jukset på denne måten.

CBS-reporter Whitaker snakket i stedet med Armstrongs tidligere lagkamerat Tyler Hamilton, som fortalte at han ikke kjente til mekanisk doping. I programmet får Hamilton imidlertid prøve en Trek-sykkel, brukt av US Postal i 1999, som Varjas for anledning hadde montert med en motormodell til verdi av 12000 dollar. Hamilton testet sykkelen og sa:

- Å ja, dette er helt åpenbart.

- Jeg kan se for meg at lag gjør dette. Dette er helt klart forskjellen på å vinne og tape.

Armstrong syklet til seier i Tour de France-utgavene i perioden 1999 og 2005. Senere ble han og US Postal-laget avslørt for omfattende doping og Armstrong ble fratatt titlene.

Dopingen ble i stor grad styrt av den notoriske legen Michele Ferrari, som Varjas også hevder å ha vært i kontakt med. Under Whitakers besøk i Ungarn skal Ferrari ha ringt Varjas mens de to satt i bilen. Varjas hevdet at Ferrari har vært en av hans kunder de tre siste årene. Dette ble benektet av Ferrari da CBS kontakten italieneren.

Denne saken er levert av procycling.no!