- Én av to lårskader er unødvendige

Antallet lårskader i fotballen kan halveres med ett enkelt grep, mener idrettsforsker Lars Engebretsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Fotballklubbene i Norge i dag har unødvendig mange skader, mener forsker og tidligere landslagslege Lars Engebretsen. Denne sesongen har han testet hvor mye én spesiell øvelse kan redusere skadeomfanget blant fotballspillere. 540 spillere i første-, andre- og tredjedivisjon i Norge har deltatt i undersøkelsen.

Slik gjør du øvelsen:

• Stå på kne mens en partner holder fast anklene mot bakken.

• Len deg sakte forover, og hold ryggen og hoftene rake. Lårmusklene holder deg igjen, helt til du mister balansen og faller.

• Bruk armene til å ta deg for.

• Gjør øvelsen 10 minutter tre ganger i uka.

• Etter åtte uker holder det med én ukentlig gjennomføring.

Krever bevissthet

Resultat: Skadefrekvensen ble mer enn halvert blant dem som gjennomførte øvelsen.

-  Poenget er at man med enkle grep kan redusere skadeomfanget betydelig. Skader på baksiden av låret, i lysken, i kneet og ankelen står for 60 prosent av alle skader.

Det skal ikke mye til å få dette tallet ned, mener Engebretsen.

Kan spare penger

Tre ting må ifølge legen være på plass hvis skadeforebyggingen skal fungere:

• Man må være bevisst på problemet

<strong><b>LÅRSKADD:</strong></b> Tidligere Rosenborg- og Liverpool-spiller Vegard Heggem sleit med lårskader gjennom hele karrieren. Her har han lurt Fredrik Ljungberg. Foto: Keith Hammett
LÅRSKADD: Tidligere Rosenborg- og Liverpool-spiller Vegard Heggem sleit med lårskader gjennom hele karrieren. Her har han lurt Fredrik Ljungberg. Foto: Keith Hammett Vis mer

• Trenerne må følge opp spillerne

• Spillerne selv må ta ansvar

-  De beste klubbene er redd for skader og vil helst ha dobbel dekning på alle plasser på laget. Hvis de hadde gjort noen enkle øvelser hadde de spart mye penger på å slippe å kjøpe inn erstatninger for skadde spillere. Men det krever at én person er nøye med å følge opp spillerne, sier Engebretsen.

-  Dette er den mest effektive forsikringa mot lårskader man kan få i dag.

Gjør øvelsen

Selv om lårskader er et stort problem i fotballen, utgjør de sjelden noen trussel mot karrieren.

-  Lårstrekk er hovedårsaken til flest korttidsskader. Kneskader er derimot sjeldnere, men fører oftere til at spilleren må legge skoene på hylla, sier Engebretsen.

Vegard Heggem (29) ble i 2003 tvunget til å legge opp etter å ha slitt med strekkskader gjennom hele karrieren. Nå oppfordrer han spesielt unge spillere til å gjøre øvelsen som Engebretsen foreskriver.

-  Jeg sleit med strekk på baksida av låret allerede fra 17-årsalderen, men begynte ikke med denne øvelsen før i 2000. Da var det for seint. Unge spillere kan like gjerne begynne med dette først som sist, sier Heggem.

SKADEFOREBYGGING-Skader på baksiden av låret, i lysken, i kneet og ankelen står for 60 prosent av alle skader, sier forsker og tidligere landslagslege Lars Engebretsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer