- Én av to lårskader er unødvendige

Antallet lårskader i fotballen kan halveres med ett enkelt grep, mener idrettsforsker Lars Engebretsen.

Fotballklubbene i Norge i dag har unødvendig mange skader, mener forsker og tidligere landslagslege Lars Engebretsen. Denne sesongen har han testet hvor mye én spesiell øvelse kan redusere skadeomfanget blant fotballspillere. 540 spillere i første-, andre- og tredjedivisjon i Norge har deltatt i undersøkelsen.

Krever bevissthet

Resultat: Skadefrekvensen ble mer enn halvert blant dem som gjennomførte øvelsen.

-  Poenget er at man med enkle grep kan redusere skadeomfanget betydelig. Skader på baksiden av låret, i lysken, i kneet og ankelen står for 60 prosent av alle skader.

Det skal ikke mye til å få dette tallet ned, mener Engebretsen.

Kan spare penger

Tre ting må ifølge legen være på plass hvis skadeforebyggingen skal fungere:

• Man må være bevisst på problemet

LÅRSKADD: Tidligere Rosenborg- og Liverpool-spiller Vegard Heggem sleit med lårskader gjennom hele karrieren. Her har han lurt Fredrik Ljungberg. Foto: Keith Hammett
LÅRSKADD: Tidligere Rosenborg- og Liverpool-spiller Vegard Heggem sleit med lårskader gjennom hele karrieren. Her har han lurt Fredrik Ljungberg. Foto: Keith Hammett Vis mer

• Trenerne må følge opp spillerne

• Spillerne selv må ta ansvar

-  De beste klubbene er redd for skader og vil helst ha dobbel dekning på alle plasser på laget. Hvis de hadde gjort noen enkle øvelser hadde de spart mye penger på å slippe å kjøpe inn erstatninger for skadde spillere. Men det krever at én person er nøye med å følge opp spillerne, sier Engebretsen.

-  Dette er den mest effektive forsikringa mot lårskader man kan få i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjør øvelsen

Selv om lårskader er et stort problem i fotballen, utgjør de sjelden noen trussel mot karrieren.

-  Lårstrekk er hovedårsaken til flest korttidsskader. Kneskader er derimot sjeldnere, men fører oftere til at spilleren må legge skoene på hylla, sier Engebretsen.

Vegard Heggem (29) ble i 2003 tvunget til å legge opp etter å ha slitt med strekkskader gjennom hele karrieren. Nå oppfordrer han spesielt unge spillere til å gjøre øvelsen som Engebretsen foreskriver.

-  Jeg sleit med strekk på baksida av låret allerede fra 17-årsalderen, men begynte ikke med denne øvelsen før i 2000. Da var det for seint. Unge spillere kan like gjerne begynne med dette først som sist, sier Heggem.

SKADEFOREBYGGING-Skader på baksiden av låret, i lysken, i kneet og ankelen står for 60 prosent av alle skader, sier forsker og tidligere landslagslege Lars Engebretsen.