STORE PLANER Thor Hushovd har bestemt seg for å innta Tour de France i 2017 som sjef for et norsk profflag. Etter Arctic Race fortalte han procycling.no om prosjektet han har jobbet med det siste halvåret. Her ankommer han sammen med Knut-Eirik Dybdal til en av etappene under Arctic Race. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt, Scanpix
STORE PLANER Thor Hushovd har bestemt seg for å innta Tour de France i 2017 som sjef for et norsk profflag. Etter Arctic Race fortalte han procycling.no om prosjektet han har jobbet med det siste halvåret. Her ankommer han sammen med Knut-Eirik Dybdal til en av etappene under Arctic Race. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt, ScanpixVis mer

- Én må sette i gang. Og denne gangen ble det meg

Thor Hushovd har jobbet med profflaget i et halvt år.

NARVIK (procycling.no): Det var de to sesongene i Cervélo TestTeam som fikk Thor Hushovd inn på tanken om å starte et nytt profflag etter endt idrettskarriere.

Etter at han knepent ble slått av Alexander Kristoff under Arctic Race-avslutningen i Tromsø i fjor, hans siste konkurranse på norsk jord, gikk det ikke lang tid før hans nye prosjekt forlot skissebordet.

- Når begynte du jobben med profflaget du nå vil starte?

- Det er seks måneder siden, tenker jeg. Jeg har jobbet ganske mye med det i et halvt år. Jeg har bygd opp en bra forretningsplan og et godt presentasjonsmateriale. Og det mener jeg er viktig, sier Thor Hushovd til procycling.no.

På sponsorsøken Materialet har i en god stund blitt testet opp mot mulige sponsorer i næringslivet.

Første punkt er å få finansieringen på plass.

Hushovd forteller at han har flere interessenter, men er tilbakeholden med å røpe sponsornavn eller aktuelle næringer.

- Jeg er i god dialog med mange store aktører og har fått mye positiv tilbakemelding. Det er det man ønsker, men prosessen derfra, og til man får signert noe, er lang. Og så har jeg en aktør som sier: «Ja, dette er vi med på å støtte».

- Du jobber for Rema nå, det er vel naturlig å tro at de er en del av planene dine?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er naturlig å tro det, men jeg vil ikke nevne noen. Jeg har dialog med flere, og så holder jeg de tingene tett. Både med hensyn til sponsorene og til meg selv, sier han.

En annen bransje som er nevnt, er fiskerinæringen. De eksponerer norsk laks under Arctic Race.

Det norske eventyret På den siste dagen av et norske etapperittet ble det klart at Vegard Stake Laengen blir Norges niende sykkelproff neste sesong.

Innenfor landegrensene våre finnes tre velfungerende, internasjonale etapperitt, og sykkel-VM blir selve kronen på verket i 2017.

Les også: - Har visst om dette siden siste etappe av Tour de France

Sammen med det som kan bli Norges første profflag i regi av sørlendingen.

Hushovd presiserer at timing er viktig. Det gjelder både for lanseringen av planene, og vår voksende status som sykkelnasjon.

- Hvorfor lanserte du planene slik du gjorde?

- Fordi det begynte å bli mange som visste om det, og så ville jeg ha effekten av nyheten og den blir ikke større enn under Tour de France. TV 2 snakket varmt om prosjektet i tre dager, og det har stor verdi. Jeg har levd hele livet med å sette meg høye mål. Jeg sa at jeg skulle vinne Paris-Roubaix. Det klarte jeg ikke, men jeg ga alt og prøvde alt jeg kunne. Det er akkurat det samme jeg skal gjøre med dette laget. Derfor er jeg ikke redd for å si at jeg skal få dette til.

- Med tanke på norsk sykkelsports vekst, kunne du vel heller ikke timet dette bedre?

- God timing er viktig, men det er også litt tilfeldig. Det var tilfeldig at jeg la opp i fjor. Samtidig er det godt å se at norsk sykkelsport gror: Alexander Kristoff har prestert voldsomt, man ser tegn til at Edvald Boasson Hagen er tilbake og vi får ni proffer neste år. Ja, det er god timing. Samtidig har det aldri vært bedre stilt i de yngres rekker, og det er det vi skal nyte godt av i framtida.
 
Et samlet sykkel-Norge? Forhåpentligvis vil Hushovd-prosjektet virke samlende for norsk sykkelsport.

Miljøene på Østlandet, Vestland og Sørlandet har historisk sett hatt lite pent å si om hverandre.

Det må det bli en endring på nå.

- Hvordan har sykkelmiljøene i Norge reagert?

- 100 prosent positivt. Det jeg har lest, har vært positivt, og jeg tror det gagner hele den norske sykkelsporten. Det løfter nivået noen hakk. Jeg har også vært tydelig på at dette skal samle Sykkel-Norge. Alle skal få muligheten, og forhåpentligvis sitter alle igjen med følelsen av at dette er noe bra.

- Sykkel-Norge har ikke vært samlet. Ligger det en jobb i å forene det hele?

- Jeg tror det er veldig få norske idretter som har vært samlet, og sykkel er en av dem. Det har vært miljøer, og da blir det til at man jobber mot hverandre, i stedet for med. Det er en liten sport i Norge, og en ung sport. Derfor er det viktig at man ikke ødelegger for hverandre. Jeg tror dette prosjektet vil styrke samarbeidet, og at dette er et prosjekt som hele Sykkel-Norge skal ta del av. I hvert fall de som er gode nok til å bidra. De vil jeg invitere med på dette laget.

- Det er en utfordring Arbeidet med det norske profflaget gjør han ikke alene. Hvem som drar lasset med ham, føler han ikke behov for å konkretisere nå:

- Dette er mitt prosjekt. Jeg skal fronte dette og jobbe med det. Men jeg har selvsagt folk som hjelper meg.

Utfordringene står i kø, men et av de viktigste momentene blir å hanke inn en lisens som gir fri bane inn i sykkelsportens fineste selskap.

- Det er en utfordring der, for ingen vet 100 prosent sikkert hva status blir i 2017.

NORSK EVENTYR: Det har aldri stått bedre til i norsk sykkelsport. Arctic Race er et av flere løst, og denne effekten håper Hushovd å dra nytte av. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt, Scanpix
NORSK EVENTYR: Det har aldri stått bedre til i norsk sykkelsport. Arctic Race er et av flere løst, og denne effekten håper Hushovd å dra nytte av. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt, Scanpix Vis mer

Han tenker da på reformeringen av WorldTouren i regi av det internasjonale sykkelforbundet, og mulige kutt i både antall lag og lisenser.

- Målet mitt er å etablere meg i WorldTour. Går ikke det, er planen et bra prokontinentalt lag, men det skal likevel være såpass bra at det kan delta i Tour de France. Det skal være en selvfølge.

- Tenker du en helt ny lisens, eller kan du bruke sykkellaget du nå eier (Sparebanken Sør) som et utgangspunkt?

- Jeg tenker en helt ny lisens og ny struktur. Det skal bli et nytt lag. Og jeg har ikke lyst til å bruke dyrbare sponsorkroner på å kjøpe en lisens. Da bygger jeg heller opp laget slik at det fortjener en lisens, sier Hushovd.

Inspirert av Cervélo Deler av inspirasjonen henter han fra Cervélo TestTeam.

Her jobbet utstyrsleverandører tett opp mot ryttere og utviklere. I dag sykler for eksempel sykkelfeltet rundt med Castelli-jakken «Gabba», som blant annet ble utviklet etter innspill fra Gabriel Rasch.

Laget var et såkalt fabrikklag, der målet var å selge flest mulig sykler i kraft av gode prestasjoner på landeveien.

Dessverre maktet ikke Cervélo-laget å generere nok inntekter, og fusjonerte med Garmin etter sesongen hvor Hushovd ble verdensmester i Geelong.

Siden forsvant de ut som lageiere, men idéene ble ikke glemt:

- Prosessen og tankene rundt dette prosjektet, oppsto da Cervélo holdt på. Jeg fikk en annen nærhet til det, fordi jeg likte måten de bygget opp laget på og strukturen i det. Mange kan leke med tanken, og man har kanskje hørt de ti siste Tour de France-utgavene, at Norge bør få et profflag. Nå har jeg tid og muligheten, og jeg tror selv at jeg har kontakter og erfaringen som trengs for å få det til. Én må sette i gang, og denne gangen ble det meg.

- Hva tar du med deg av idéer fra Cervélo og andre lag du har syklet for?

- Det viktigste er kanskje at alle skal ta del i det. Det gjelder ryttere, støtteapparat, fans og sponsorer. Det siste er en viktig del av det. De er de som betaler gildet, og det er ikke bare at de skal få et julekort og at de ringes når avtalen skal fornyes. Det var Cervélo veldig flinke til. De tok vare på alle som var med og delte gildet.

Dette styrker Hushovds prosjekt Ekspertene er uenige, men trolig må man opp på et tresifret millionbeløp for å komme seg opp i WorldTouren.

Hushovd mener det ikke haster med å få finansieringen i havn før neste sommer.

Det endelige regnestykket mener han sponsorene selv må få mulighet til å ta en vurdering på.

- Sponsoren har også sine ønsker, så man får høre hvilket nivå de ønsker å legge seg på. Og det er flere nivåer å velge mellom. Man trenger ikke å gå etter Sky- eller BMC-modellen, og det har jeg ikke tenkt til heller. Jeg vil ha en organisasjon på plass og en sunn drift, der hver person har en jobb å gjøre. Det skal de få muligheten til, og det er slik man får med seg folk i et lag.

Selv om prosjektet per august 2015 fortsatt fortoner seg noe svevende, er det et moment som kan være en stor fordel for det som kan bli det nye lokomotivet langt innover i sykkel-Europa:

Det snakkes knapt om andre nye konstellasjoner og prosjekter når Hushovd først valgte å slå til.

- Er det gunstig at du kanskje er alene nå med tanken om å starte et nytt lag?

- Ja, det tror jeg nok. Hadde det stått 10-15 prosjekter klare, og folk som jobbet med å ville gjøre det samme, så hadde sjansen vært mye mindre. Det øker sjansene for at man kan etablere seg høyt oppe tidlig.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!

VIL TILBAKE HIT: Thor Hushovd var den første nordmannen som bar gul trøye i 2004. Det håper han vil gjenta seg etter 2017-sesongen.
VIL TILBAKE HIT: Thor Hushovd var den første nordmannen som bar gul trøye i 2004. Det håper han vil gjenta seg etter 2017-sesongen. Vis mer