BEST I VERDEN: Aksel Lund Svindal vinner omtrent som han vil.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
BEST I VERDEN: Aksel Lund Svindal vinner omtrent som han vil. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Nå er Aksel så god at han vinner selv om han gjør feil

Det var ikke perfekt da Aksel Lund Svindal vant sesongens sjuende seier. Likevel var det uslåelig.

(Dagbladet): - NÅR DU ER i form slipper du unna med det, sier Aksel Lund Svindal om den store glippen ved inngangen til i den bratte skråkjøringa før målhenget i Kitzbühel.

Underforstått: Er du verdens beste fartskjører og ligger på den riktige sida av risikogrensa i alle passasjer så nær som en, ja, da vinner du uansett.

FOR DET ER det han gjør nå, Aksel Lund Svindal. Han vinner uansett. Og ikke bare det. Han tror også han vinner hver eneste gang han står i starthuset og det er Super-G eller utfor det handler om. Ikke uansett, selvfølgelig - til det er respekten for både konkurrenter, fjellsider, klink is og marginer for stor.

Men nesten.

Fordi formen aldri har vært bedre.

ETTER DAGENS RENN er det kjørt fire verdenscuprenn i Super-G så langt. Aksel Lund Svindal har vunnet tre av dem. Før lørdagens legendariske Hahnenkam-utfor er det kjørt fem renn i den største og viktigste av fartsdisiplinene. Aksel Lund Svindal har vunnet fire av dem. Og da er det ikke til å undres på at han slipper unna med en feil eller to i verdens vanskeligste og mest krevende skibakke.

Fordi konkurrentene gjør enda flere feil.

DET ER VELDIG viktig å ha stort mot når du kjører på ski i hastigheter over 130 kilometer i timen. Det er enda viktigere å ha respekt. For selv om du ikke kan safe hjem en seier så er det ikke bare å kline til heller.

Da går det som oftest galt.

AKSEL LUND SVINDAL vet hvor han kan hente hundredeler på klokka. Ofte ser du at han velger en litt annen linje enn konkurentene. Er frekkere om du vil. Litt råere. Kanskje også litt modigere. Men der tyngdeloven og andre fysiske forutsetinger sier at utstyr og kjempekrefter vil tape uansett, slipper han opp noen prosent.

Og er smartere.

DU KAN SELVFØLGELIG prøve å kjøre så fort du bare vil i de vanskeligste og mest brutale partiene også. Men det går ikke. Når du kommer et sted som Hausbergkanten i Kitzbühel, og farten er det siste du har kontroll på, da er det ikke mer fart du søker. Bare balanse. Og den finner du i hvert fall ikke skråkjøringa som kommer etter den stupbratte hengkanten inn mot målområdet, nettopp fordi farten er så stor.

Det eneste du kan gjøre er å legge inn den uunngåelige og helt nødvendige skrensen, den som gjør at du taper avgjørende tid.

FYSISKE FORUTSETNINGER HAR selvfølgelig mye å si. Og det fysiske grunnlaget du har gitt deg selv. I et slikt perspektiv er det faktisk mulig å si at Aksel Lund Svindal nå får betalt for skadeavbrekket han hadde under hele fjorårssesongen. Ikke bare det at han fikk treningsro til å bygge seg opp fra et allerede meget imponerende fysisk nivå - han fikk anledning til å restarte hodet også.

Kjenne på sulten, som det heter.

Og lysten til å vinne mer.

KITZBÜHELS SUPER-G ER en stor seier, men det er utforrennet med alle sine farer og vanskeligheter som betyr noe denne helga. Det har Aksel Lund Svindal aldri vunnet. Men det er også det eneste.

Og derfor er han en av tidenes favoritter.

Får du pluss to ganger pengene på det er det verd en innsats.
 

SUVEREN: Aksel Lund Svindal har vært i en egen klasse i fartsdisiplinene denne sesongen. Foto:   REUTERS/Leonhard Foeger
SUVEREN: Aksel Lund Svindal har vært i en egen klasse i fartsdisiplinene denne sesongen. Foto: REUTERS/Leonhard Foeger Vis mer