NY KONTRAKT: Nå begynner også kineserne å vise interesse for Therese Johaug. Mobilgiganten Huaweis Eric Zhanqwenqi skrev i går en avtale med Skiforbundet der Johaug og Heidi Weng blir frontfigurene i en reklamekampanje som skal fronte de kinesiske produktene på det norske markedet. Foto: Nils Ola Bark
NY KONTRAKT: Nå begynner også kineserne å vise interesse for Therese Johaug. Mobilgiganten Huaweis Eric Zhanqwenqi skrev i går en avtale med Skiforbundet der Johaug og Heidi Weng blir frontfigurene i en reklamekampanje som skal fronte de kinesiske produktene på det norske markedet. Foto: Nils Ola BarkVis mer

Nå har også kineserne oppdaget Therese Johaug

Blir mobilgiganten Huaweis ansikt i Norge.

Fredag starter verdencupen i langrenn i finske Kuusamo.

Samtidig lanserer den kinesiske mobilprodusenten Huawei en stor kampanje rettet mot det norske markedet med langrennsstjernene Therese Johaug og Heidi Weng som ambassadører.

- Vi er stolte over å ha fått på plass denne avtalen. Den er banebrytende på sitt sett i og med at vi her snakker om en stor internasjonal aktør, sier sponsorsjef Bernt Halvard Olderskog til Dagbladet.

Det er forbundet som har inngått avtalen med kineserne, den er ifølge Olderskog «ganske stor», den varer i utgangspunktet i et år. men kan forlenges.

- Det asiatiske markedet er spennende framover, ikke minst med tanke på de to neste olympiske lekene, sier Olderskog.

Vil doble markedsandelen
Huawei norske markedsdirektør, Lise Prydz Aarstrand, er overbevist om at de i Johaug og Weng har funnet fram til de beste ambassadørene for produktene sine, som skal ta opp konkurransen mot de andre leverandørene på mobil og nettbrettmarkedet i Norge.

- Vårt mål er å bygge merkevaren vår gjennom denne avtalen. Både Therese Johaug og Heidi Weng er personer som vi kan assosiere med slagordene våre, nemlig å tørre å drømme stort. Det har disse jentene gjort, og det gjør vi, sier Prydz Aarskog som har som mål å doble markedsandelen ved hjelp av de norske skijentene.

Verken hun eller Olderskog vil oppgi hva avtalen er verdt i kroner og øre, men at det koster å knytte til seg de største skinavnene, er ingen overraskelse.

- Dette er den største investeringen vi har gjort PR-messig på det norske markedet, men vi føler oss trygge på at det er den beste,  legger hun til.