GODT SAMARBEID: Kjetil Wold (t.v.) har besøkt Petter Northug (midten) i Livorno for å jobbe med Northug-logoen. Til høyre står designer Henrik Eriksen. Foto: Martine Strøm
GODT SAMARBEID: Kjetil Wold (t.v.) har besøkt Petter Northug (midten) i Livorno for å jobbe med Northug-logoen. Til høyre står designer Henrik Eriksen. Foto: Martine StrømVis mer

Nå har Petter Northug fått akseptert «The Thug» som sitt eget varemerke

Elleve søknader godkjent av Patentstyret.

(Dagbladet): For to måneder siden sendte Petter Northug jr. inn elleve søknader om varemerkebeskyttelse til Patentstyret. I disse inngikk varianter av skistjernas navn, logoer, Northugs autograf, og retten til å bruke kallenavn som «The Thug», og «Thugen.»

I dag ble alle elleve godkjent av Patenstyret - ingen innsigelser ble rettet mot noen av søknadene.

Enerett Det betyr at hvis du hadde planer om å lage Petter Northug-dopapir eller Thugen-sjokolade, må du nå legge de planene på is. For som markeds- og informasjonsdirektør i Patentstyret, Otto Scharff, sa til Dagbladet da søknadene ble sendt inn:

- En varemerkeregistrering gir muligheten til enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for sine varer og tjenester. Dette gjelder for eksempel bruk av merket på en skistav eller en jakke, men også i forbindelse med markedsføring og forretningsdokumenter.

Mange kategorier Northug og teamet hans søkte på denne eneretten i et utall forskjellige kategorier. I tillegg til kategorien som favner om blant annet øl og mineralvann, er det også sportsbriller, DVD'er, kaffe, te, kakao, mel og andre næringsmidler.

Det var også søkt om enerett innen finansiell virksomhet, telekommunikasjon og utdannings- og opplæringsvirksomhet.

Fire måneder var tidsrammen Patentstyret hadde satt av for behandling av søknadene. I stedet ble de altså godkjent etter bare to, og det til tross for at et skiltfirma på Østlandet hadde en logo som minnet bemerkelsesverdig mye om den Northug søkte om å bruke som sin egen.

- Det er jo ikke bare at den likner, den er helt lik. Jeg tegnet den selv tilbake i 2006, og har brukt den aktivt i firmaet siden den gang, sa Christian Nybråten i CSN Media til Dagbladet den gangen.

SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det "Northug was here - ten minutes ago." Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople
SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det "Northug was here - ten minutes ago." Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople Vis mer