Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Nå kan bare Petter stoppe avtalen

Skiforbundet godtar Red Bull.

TRENGER BARE NORTHUGS GODKJENNELSE: Noen ufullstendigheter i kontrakten mellom Northug og Red Bull er rettet opp. Nå trenger han bare skriver under avtalen. 
Foto: Heiko Junge / Scanpix .
TRENGER BARE NORTHUGS GODKJENNELSE: Noen ufullstendigheter i kontrakten mellom Northug og Red Bull er rettet opp. Nå trenger han bare skriver under avtalen. Foto: Heiko Junge / Scanpix . Vis mer

|||ULLEVAAL (Dagbladet): Den mye omtalte sponsoravtalen mellom Petter Northug og Red Bull er fortsatt ikke 100 prosent i orden. Men nå ligger alt i hendene på 23-åringen selv.

Det kom fram på en pressekonferanse på Ullevaal Stadion i dag, der Team Northugs sponsorsjef Terje Julusmoen, Skiforbundets generalsekretær Bård Amundsen og landslagssjef Åge Skinstad var til stede.

- Avtalen er ikke formelt godkjent ennå. Det er rettet opp noen ufullstendigheter, blant annet var avtalen levert uten signatur og beløp (verdien på avtalen, journ.anm.). Men nå er den klar til godkjenning, sier Amundsen.

- Påvirker ikke Northug

Det blir trolig en formalitet, for Northug har vært provosert og sint over motstanden mot hans lovlige private sponsoravtale med Red Bull.

- Petter skal være i tenkeboksen litt til. Vi har ikke satt noe absolutt tidspunkt for når noe skal være bestemt, sier Julusmoen.

Sportssjef Åge Skinstad er trygg på all sponsorstøyen ikke kommer til å påvirke Northug i løypa.

- Petter er den flinkeste jeg vet til å distansere seg fra det utenomsportslige, sier han.

- Vi er utsolgt

- Hvilke muligheter har utøverne på landslaget til å profilere sine egne sponsorer?

- De største mulighetene er gjennom utstyrsleverandører, ski, staver, briller, hansker og så videre. Der er det åpent for personlige avtaler. Leverandører som betaler avgift til Skiforbundet kan kjempe om utøverne. Utover det har vi et merke på 50 kvadratcentimeter som hver enkelt utøver på landslaget kan selge til en sponsor. Det kan vises i nasjonale renn, der de mest interessante er Beitostølen, NM i Stokke og noen rulleskiarrangementer. Det er mellom åtte og ti TV-sendte arrangementer der langrennsutøverne kan ha eget merke.

- Kan dere gi Petter et eget merke i verdenscupen?


- Vi er utsolgt, det er ingen ledige plasser, sier Skinstad.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media