DÅRLIGERE FOTBALLTILBUD FOR TV-SEERNE: Canal Digitals kabelkunder har allerede mistet tilgangen til TV 2 Zebra og TV 2 Sport. Nå truer Get med å følge etter. 
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
DÅRLIGERE FOTBALLTILBUD FOR TV-SEERNE: Canal Digitals kabelkunder har allerede mistet tilgangen til TV 2 Zebra og TV 2 Sport. Nå truer Get med å følge etter. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Nå kan også Gets kunder bli snytt for Tippeliga og Tour de France

Truer med å ta TV 2 Zebra og TV 2 Sport av lufta.

(Dagbladet): Canal Digital har allerede valgt å gjøre TV 2 Zebra og TV 2 Sport utilgjengelig for sine rundt 500 000 kabelkunder.

Konkurrenten Get - som på sin side har over 400 000 kunder - truer nå med å gjøre det samme. Fra før er det brudd mellom Gets datterselskap Homebase og TV 2.

- TV 2 har gjort endringer som har ført til at kabel-tv kunder betaler en høy pris for innhold andre kunder får gratis. På vegne av sine kunder kan Get ikke akseptere dette, skriver de i en pressemelding.

- Et brudd på avtalen
Nylig lanserte TV 2 en egen sportskanal (TV 2 Sport) med sendinger hele døgnet, som en gratiskanal i grunnpakka til kunder hos enkelte distributører. I tida framover vil kanalen blant annet vise én tippeligakamp i uka, som flyttes fra søndag til lørdag.

TV 2 Zebra sender mandagskampen i Tippeligaen. Avslutningsetappen av Tour de France går også på denne kanalen.

Get-kundene som fram til nå har betalt 199 kroner i måneden for tilgang til de fem betalingskanalene til TV 2 Sport, må fortsatt betale 199 kroner selv om én av kanalene nå blir en gratiskanal for andre distributører.

Get mener denne endringen av produkten gir kundene deres et dårligere tilbud, som ikke gjenspeiles i prisen. 

- Vi har en avtale med TV 2 om et premium betal-tv-produkt, TV 2 Sport, som kundene betaler 199 kroner ekstra for månedlig utenom grunnpakken. Nettopp fordi dette er et premiumprodukt, med ekstra verdifullt innhold. Når TV 2 nå lanserer en ny kanal som de tilfeldigvis kaller TV 2 Sport, med samme innhold som premiumtilbudet og som legges i grunnpakka hos andre distributører, skaper det en forringelse av produktet i markedet. Det gjør våre kunder dårligere stilt enn hos andre distributører, og et brudd på de forutsetningene vi inngikk avtalen på. Det er svært uheldig, sier Gets produktdirektør Morten Lynum til Dagbladet.

- Vi har snakket med TV 2 om å distribuere den nye kanalen i vår grunnpakke, men det er noen forhold der som har gjort at vi ikke er blitt enige. Blant annet krever TV 2 at vi fortsatt fakturerer 199 kroner for de kundene som blir sittende igjen med fire kanaler i stedet for fem, og dermed et dårligere TV 2 Sport-produkt enn før. Det mener vi er dårlig kundebehandling.

Lynum avviser at de samarbeider med Canal Digital for å legge press på TV 2, og insisterer på at deres høyeste ønske er å finne en løsning.

- Jeg tror det er mulig å løse det, men jeg har ikke lyst til å ta en offentlig debatt om de faktiske forhold. Det er ikke brudd, det er fortsatt dialog, sier han.

- Kan ikke kundene deres bare si opp de TV 2 Sport-kanalene de betaler for?

- Det ville jo vært det mest naturlige å gjøre, men det er fortsatt kanaler igjen i premium-pakka og fire tippeligakamper hver uke. I utgangspunktet er det fem kanaler der, dersom én blir flyttet og det er den med mest innhold, så mener vi det ville vært riktig å tilby de fire siste til en redusert pris.  Hvorfor skal våre premiumkunder betale 199 kroner for et redusert produkt? spør han.

- Et spill fra Get
TV 2s kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy er på ferie i Toscana, men har i løpet av tirsdagen brukt mye tid på å besvare mediehenvendelser om truslene fra Get.

- Dette spillet de driver med i forhold til egne kunder, er jo trist, sier han til Dagbladet.

- Hva mener du med det?

- Jeg tror kundene uten tvil vil se at det er et spill for at de skal beholde den store fortjenesten de sitter igjen med hvert år. Kundenes penger går ikke tilbake til de som produserer programmene, men havner i lommene til de som distribuerer, sier Indrøy - og så blir forbindelsen brutt.

Etter det har Dagbladet bare kommet rett til telefonsvareren, men Indrøy har sendt en mail der han legger til følgende:

«Get og TV 2 har inngått avtale om TV 2 Sport og TV 2 Zebra som løper ut året. TV 2 har tilbudt Get å inkludere den nylanserte TV 2 Sport i grunnpakken, til samme vilkår som alle de andre distributørene. Get har avslått dette tilbudet.»

«TV 2 avviser blankt at omleggingen er noe avtalebrudd, eller at Gets kunder kommer dårligere ut. Tvert imot får alle TV 2 Sport-kundene et bedre tilbud enn før, med 24 timers nyhetssendinger i tillegg til Tippeliga-kamper og annen sport. Vi tror veldig mange av Gets kunder ønsker seg hele TV 2s sportstilbud. Vi oppfordrer derfor alle sportsinteresserte Get-kunder til å ta kontakt med kundesenteret og si sin mening om denne saken.»

I Gets pressemelding heter det at de føler seg tvunget til å heve kontrakten med TV 2 om ikke partene kommer raskt til enighet. Hva «raskt» innebærer vil imidlertid ikke Lynum konkretisere.

- Jeg har ikke lyst til å spekulere i når det eventuelt skjer, men hvis det kommer til det punktet at det blir brudd i forhandlingene, må vi ta stilling til det, sier han.

Ville bryte i desember
Ifølge Dagens Næringsliv fikk TV 2 betalt 57 øre i måneden per kabel-tv-kunde i 2009. Året etter krevde de at beløpet ble økt til 16,50 kroner, et krav som fikk distributørene til å steile. Kabeltvistnemda fastsatte prisen til fem kroner. Canal Digital og Get har varslet rettssak for å få vedtaket opphevet.

- Prisen økte med 770 prosent i 2010, sier Lynum.

Allerede i desember i fjor ville Get si opp distribusjonsavtalen med TV 2 Zebra. Men de planene ble stoppet av et vedtak i kabeltvistnemnda.

- Vi hadde en disputt, der vi mente at Zebra og Sport var atskilte produkter. Vi ville si opp TV 2 Zebra og ikke TV 2 Sport. Da gikk de til kabeltvistnemda og krevde at vi i så fall også måtte si opp TV 2 Sport, fordi de inngår i samme avtale og er redaksjonelt forbundet med hverandre. Det gjør at prisen vi betaler for Zebra også er en del av prisen vi betaler for TV 2 Sport. De fikk en avgjørelse i nemnda i desember på at de er en del av samme avtale, sier Gets produktdirektør.

Han frykter ikke kundenes vrede om de fjerner TV Sport og TV 2 Zebra - fordi han tror de ser at det er TV 2 som opptrer urimelig.

- Da jeg sjekket tidligere i dag, hadde ingen kunder ringt om denne saken, selv etter at vi gikk ut med informasjonen. Vi jobber dessuten med alternative løsninger vi tror vil kunne erstatte disse produktene på en god måte, sier Lynum.