-  Nå skal jeg kjøre med huet

En mellomfornøyd Petter Solberg (30) så sjefrival Sébastien Loeb ryke. Dermed er løpet lagt for VM-ledelsen. Hvis han tøyler seg.

LEÓN (Dagbladet): Den franske verdensmesteren tapte nesten fire minutter på de tre første fartsprøvene i Rally Mexico i går.

-  Nå skal jeg kjøre med huet. Det gjelder å ha kontroll nå, sier Petter Solberg til Dagbladet etter tredje fartsprøve.

Glatt

Veiene i fjellene rundt León nord for Mexico by er raske og glatte.

-  Jeg hadde ingen problemer på begynnelsen i dag. Men her gjelder det å ta sikre valg. Hvis du kjører på grensa, kan ting skje, sier Solberg.

-  Skal han bruke hodet nå? Tror du virkelig han greier det? ler Peugeot-fører Marcus Grönholm til Dagbladet.

Sébastien Loeb trodde han brukte huet. Og derfor skjønte han lite av hva som skjedde i går.

Etter første fartsprøve røyk støtdemperen bak på høyre side - og Citroën-føreren måtte kjøre de to neste prøvene (50 km) pluss to transportetapper på 120 km på tre hjul og med ødelagt felg.

 BARE PASSASJER: Petter Solberg er vel neppe fornøyd med hestekreftene på denne scooteren - heller. Men sammen med Markko Märtins kartleser Michael Park fikk han i alle fall lift tilbake til servicen i det gigantiske rallyhovedkvarteret i León. Foto: Arnt E. Folvik
BARE PASSASJER: Petter Solberg er vel neppe fornøyd med hestekreftene på denne scooteren - heller. Men sammen med Markko Märtins kartleser Michael Park fikk han i alle fall lift tilbake til servicen i det gigantiske rallyhovedkvarteret i León. Foto: Arnt E. Folvik Vis mer

-  Jeg traff ingenting. Den røyk rett av. Jeg kjente ingenting. Det var kartleseren min som oppdaget det da vi stoppet etter første prøve for å sjekke dekktrykket. Dette var noe dritt, sier Loeb til Dagbladet. Franskmannen pådro seg i tillegg en tidsstraff på 20 sekunder fordi han var for sein til en tidskontroll.

-  Han må ha truffet noe. Han pushet nok hardt, sier Petter.

Ikke helt fornøyd

Petter Solberg vant den første fartsprøven - og tok ledelsen sammenlagt før første service.

-  Det har gått veldig bra. Men jeg angriper ikke. Jeg må prøve å finne følelsen med bilen, sier rallystjernen etter tre prøver.

-  Men jeg er ikke helt fornøyd ennå. Det går riktig vei. Vi jobber for å få en bedre set-up (innstillinger av blant annet støtdempere og differensialer).

De tre første prøvene var svært raske - og igjen benyttet nordmannen anledningen til å snakke hestekrefter.

-  Hvis vi hadde hatt den motoren vi skulle hatt, så hadde det vært bra, mener Solberg som torsdag var frustrert på grunn av innstillingstrøbbel.

-  Han var helt utslitt etter torsdagen på grunn av alt stresset rundt den nye bilen. Derfor droppet vi også trening. Han må fremdeles lære seg å overlate mer ansvar til andre, påpeker Solbergs personlige trener John Mills overfor Dagbladet.

Mye å fikse

2005-utgaven av Subaruen oppførte seg ikke etter nordmannens ønske på shakedown torsdag. Uenighet mellom Solberg og Subaru-sjefene førte til ekstra mye stress. Ifølge østfoldingen fikk teamet ordnet opp i problemene.

-  Vi fikk gjort utrolig mye. Vi fikk stivere stag foran og bak. Vi fikk heisa bilen foran og bak. Mer traction (kraftoverføring til hjulene - feste) foran og bak. Vi byttet et aktivt program. Det var vel nok? spør Petter Solberg.

Artikkelen ble skrevet før Petter var ferdigkjørt i går kveld.