Nær kollisjon

Bare flaks hindret en ulykke under fartsfesten i sterk vind utenfor Aker Brygge i går. I 200 km/t måtte Matt Alcone i båten US1 nødbremse og styre unna for dumdristige småbåtfolk. - De drev inn i banen. Vaktholdet må skjerpes, sier Alcone til Dagbladet.

- Flere ganger måtte jeg svinge unna for båter som drev inn i banen. Skjerpes ikke vaktholdet kan det bli veldig farlig i dag, sier 46-åringen fra California, som utenfor konkurranse kjørte først i mål under VM-runden i Arendal sist helg.

Men i sørlandsbyen oppførte småbåtfolket seg eksemplarisk. Stramt vakthold og hyppige advarsler om bortvisning var nok til å holde snekker og skjærgårdsjeeper på trygg avstand til monsterbåtene. Dessuten var vinden utenfor Tromøya svakere enn i Oslos havnebasseng i går.

- Småbåtene kom litt for nære i dag. Særlig ute ved starten. Mot slutten var det ikke farlig. Jeg oppfordrer alle til å holde god avstand til løypa i dag, sier Bjørn Rune Gjelsten.

Tatt av vinden

Alcones erfarne andrefører Jerry Gilbreath ristet på hodet og var rystet etter å ha kjørt sikk-sakk gjennom løypa.

- Vi hadde voldsomme problemer. For oss i powerbåtene var det ikke bra. Men det var sikkert spennende for tilskuerne, sier Gilbreath.

Han tror stadig økende vind utover dagen lurte båtfolket.

- Dette var trolig folk som kom langveis fra. Det var rolig på sjøen tidlig på dagen, men det blåste opp litt seinere. De trodde sikkert det var enklere å holde båtene sine i ro enn forholdene tillot, sier han.

Sinkefart

De samme forholdene med meterhøye bølger og hvitskummende sjø resulterte i hastigheter langt unna rekordene fra Arendal.

Båten «Victory 7» fra Dubai vant med 243,65 km/t. Alcone og US1 kom opp i 242,14, mens v-rekordholder Saeed Al Tayer med båten Victory 44 noterte 239,19 - over 20 km/t treigere enn i Arendal.

Bjørn Rune Gjelsten og «Spirit of Norway» ble nummer fem med 232,87 km/t.

- Jeg er godt fornøyd. Båten gikk optimalt sett i lys av måten motoren var satt opp. Vi kjørte ikke med pole position-motorer. Det er løpet søndag som gjelder. Dette er bare show, sier Gjelsten.

UNGIKK KRASJ: Båten «US1» med Matt Alcone bak rattet måtte nødbremse og svinge unna i over 200 km/t for å unngå kollisjon med uvettige småbåter.