«SAMARBEIDET:» News of the World skal angivelig ha fått tak i journalene til Alex Ferguson ved å utgi seg som en tredjepart. Da skotten ble gjort oppmerksom på dette skal han ha «samarbeidet» med avisen, kom det frem av en høring i The Leveson Inquiry i dag. Foto: Reuters / Christian Hartmann / Scanpix
«SAMARBEIDET:» News of the World skal angivelig ha fått tak i journalene til Alex Ferguson ved å utgi seg som en tredjepart. Da skotten ble gjort oppmerksom på dette skal han ha «samarbeidet» med avisen, kom det frem av en høring i The Leveson Inquiry i dag. Foto: Reuters / Christian Hartmann / ScanpixVis mer

- News of the World lurte til seg Alex Fergusons medisinske journaler

Tidligere journalist hevder skotten begynte å «samarbeide» med dem i bytte mot at de ikke publiserte saken.

(Dagbladet): I april ble en regjeringsnedsatt komité, The Leveson Inquiry, satt til å granske News Of the World i kjølvannet av telefonhacking-skandalen.

I dag kom det frem i en høring at News Of The World fikk tak i Manchester United-manager Alex Fergusons medisinske journaler, melder The Guardian.

Matt Driscoll, en av avisas sportsjournalister, hevdet under høringa i dag at avisa utga seg som en tredjepart for å få tak i dokumentene etter at de fikk et tips om at skotten hadde dårlig helse. 

Begynte å samarbeide Han fortalte så at avisa angivelig ikke publiserte historien etter å ha kontaktet Ferguson.

- Alex Ferguson ble fortalt at avisa skulle holde det utenfor offentligheten, og på grunn av det begynte å samarbeide med avisa, sa Driscoll.

The Guardian
skriver at det virket som om Driscoll sa navnet til Ferguson ved et uhell. En talsmann for Manchester United sier at Ferguson er klar over hva som ble sagt i høringen, men at klubben ikke vil kommentere saken.

Fikk sparken Driscoll ble for øvrig sparket fra skandaleavisen i 2007. Han tok permisjon i 2006 på grunn av stressrelatert depresjon, og da han kom tilbake i 2007 fikk han beskjed om at han ikke var ønsket mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han gikk da til sak mot avisa fordi han mente han ble urettferdig sparket. Driscoll vant rettsaken, og retten erkjente at News of the World skulle betale ham drøye 7,5 millioner kroner i erstatning i 2008.

- Det ødela karrieren min. Nå blir jeg sett på som han som går imot sjefene, sa Driscoll under dagens høring.

Redaktøren fikset journalene Den gang kom det ikke frem av bevisene at manageren det var snakk om var Ferguson. Han fortalte den gang at ikke hadde klart å følge opp tipset.

- Redaktøren min sa: La meg ta meg av det, så ser vi hva jeg kan få ut av det. Samme dag ringte redaktøren min meg opp igjen og sa: «Du hadde helt rett. Historien stemmer, jeg har journalene hans her».

SISTE UTGAVEN: News of the World siste redaktør Colin Myler viser frem det som ble den siste utgaven av News of the World i juli. Foto: AP Photo / Sang Tan / Scanpix
SISTE UTGAVEN: News of the World siste redaktør Colin Myler viser frem det som ble den siste utgaven av News of the World i juli. Foto: AP Photo / Sang Tan / Scanpix Vis mer

- Jeg ble fortalt at noen ganger kunne man bare sende en fax til en lege eller et sykehus hvor det sto at man var spesialisten hans, og trengte detaljene til pasienten. Det var utrolig hvor ofte de ville sende dokumentene tilbake.

Driscoll hevdet i høringen at han ikke trodde det var redaktøren som hadde utgitt seg for å være tredjeparten.

- Det var egne folk i News of the World som gjorde slikt, sa Driscoll.

Omsettelig vare Driscoll hevdet at han ikke har kjenneskap til  hvem disse personene var, men la til:

- Informasjon er en omsettelige vare. Det gjør det mulig for avisen å si at vi har informasjon om det og det, og så lenge du samarbeider vil vi ikke bruke det mot deg, sa Driscoll ifølge The Guardian.

Han sa også at han selv eller de andre journalistene aldri stilte spørsmålstegn ved hvordan eller hvorfor redaktørene fikk tak i informasjonen.

- Redaktørene kan få deg til å se veldig bra ut, men også veldig dårlig. Han bestemmer hvem som får tipsene, og han bestemmer hvem som jobber videre med sakene. Han bestemmer også om saken din kommer i avisen eller ikke, sa Driscoll.

Skal intervjue Piers Morgan Driscoll sa også under høringen at han ikke hadde noe behov for hevn mot sin tidligere arbeidsgiver som på grunn av sparkingen i 2007.

News International, det Ruport Murdoch-eide selskapet som drev News of the World, ville ikke kommentere saken

EIDE NEWS OF THE WORLD: Rupert Muroch eide den nå nedlagte storavisen News of the World. Foto: AFP PHOTO / Ki Price
EIDE NEWS OF THE WORLD: Rupert Muroch eide den nå nedlagte storavisen News of the World. Foto: AFP PHOTO / Ki Price Vis mer

The Leveson Inquiry vil torsdag ha nok en høring der tidligere Daily Mirror og News of the World-redakør Piers Morgan skal uttale seg. Han er nå programleder for Piers Morgan Tonight på CNN.

VAR REDAKTØR: Andy Coulson var redaktør for avisa i den aktuelle perioden. Foto: AP Photo / Oli Scarff / Scanpix
VAR REDAKTØR: Andy Coulson var redaktør for avisa i den aktuelle perioden. Foto: AP Photo / Oli Scarff / Scanpix Vis mer