FRYKTET KOPI: NFF-toppene mente det var uklokt å legge den nye norske logoen så tett uttrykksmessig opp til f.eks Premier League-logoen.
FRYKTET KOPI: NFF-toppene mente det var uklokt å legge den nye norske logoen så tett uttrykksmessig opp til f.eks Premier League-logoen.Vis mer

NFF-topper slaktet logo-planene i intern rapport: - Kopi av Premier League. Ikke verdiskapende

Ble ikke hørt til slutt.

(Dagbladet): «Eliteserien, som er den største idrettskonkurransen i Norge, skal utvikle en profil der vi har som ambisjon å samle fotball-Norge gjennom verdier bygd på lidenskap og fellesskap», het det i pressemeldingen da Norsk Toppfotball (NTF) i helga presenterte utseendet på den nye toppdivisjonen for menn.

Etter 20 år som Tippeligaen skal øverste nivå nå hete Eliteserien, og løven videreføres og styrkes som ligasymbol og offisiell logo.

Skiftet har det vært sterk uenighet rundt i Norges Fotballforbund.

I et internt NFF-notat fra februar, som Dagbladet har lest, retter de kommersielle lederne Erik Loe, Ronny Aasland og Tom Fodstad svært advarende pekefingre mot den endringen som nå er et faktum.

«NTF står sterkt på at det er (økonomisk) merverdi i å ha en merkevare som ikke heter Tippeligaen eller DNB-ligaen, men f.eks Eliteserien eller liknende. Det er så langt ikke lagt frem noe som underbygger påstanden, annet enn teori», skriver de tre i brevet.

Også løven får gjennomgå.

«Det er i dag en løve som skal være symbolet på ligaen. Mye tydeligere i bildet enn riksløven til landslaget. Det liknet på Premier League før, og med den reviderte utgaven av Premier League-logoen likner det enda mer. Fra et faglig ståsted er det uheldig å utvikle en identitet som ikke er unik og enestående, men raskt kan bli oppfattet som en kopi. Det er ikke verdiskapende», fortsetter notatet.

Ble ikke hørt

Erik Loe er kommersiell direktør i NFF. Ronny Aasland er direktør strategi og forretningsutvikling, Tom Fodstad er leder salg og forretningsutvikling. Det er altså ikke lettvektere som uttrykket sin bekymring i denne saken.

LUFTET BEKYMRING: Kommersiell direktør Erik Loe og andre.
Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
LUFTET BEKYMRING: Kommersiell direktør Erik Loe og andre. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix Vis mer

- Vi ble bedt om å gi våre faglige innspill, og det gjorde vi. Som vi skriver i brevet, så er det bare ved å ta valget man får svar på om teori blir praksis. Dette har vi et pragmatisk forhold til, skriver Erik Loe i en e-post i Dagbladet i dag, på spørsmål om han fortsatt står for de samme betraktningene som kommer fram i notatet.

Hva gjelder skepsisen til løven og den nye eliteserie-identiteten skriver Loe følgende:

- Det skulle bare mangle at det ikke veies for og imot i forhold til ulike veivalg i denne type prosesser. Vårt faglige innspill på dette punktet ble ikke fulgt, og det er helt udramatisk. Her har andre hensyn blitt vektlagt, eksempelvis at løven blir en rød tråd fra landslagsfotballen til toppfotballen.

- Når det er sagt, mener jeg det har blitt jobbet godt i prosjektgruppen (med medlemmer både fra NFF og NTF) og at sluttresultatet ble bra. Utover dette ønsker jeg ikke å kommentere det som er ment som et internt notat, avslutter den kommersielle direktøren.

NTF: Naturlig

Administrerende direktør i NTF, Leif Øverland, sier til Dagbladet at det viktige i arbeidet, som startet i 2014, har vært å utvikle en samlende identitet for norsk fotball.

FORNØYDE: NTF-direktør Leif Øverland under pressetreffet der Norsk Toppfotball viste frem konseptet til ny ligamerkevare for sesongen 2017 på Skagerak arena søndag.
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
FORNØYDE: NTF-direktør Leif Øverland under pressetreffet der Norsk Toppfotball viste frem konseptet til ny ligamerkevare for sesongen 2017 på Skagerak arena søndag. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg kjenner verken til noe notat eller innholdet i det, sier Øverland.

- Det du refererer til av innhold: Det er helt naturlig at det foregår faglige diskusjoner internt i organisasjonene, da også i NFF i løpet av denne prosessen. Dette høres ut som naturlige luftinger av argumenter internt i NFF, sier han.

Hovedavtalen ennå ikke i boks

Diskusjoner som dette må ses som del av et større bilde i maktkampen om norsk fotball.

Det har snart gått et år siden representanter for Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) startet arbeidet mot et felles mål: Å bli enige om en forlengelse og revisjon av den såkalte hovedavtalen som fordeler inntekter fra medierettigheter og ligasponsorer mellom partene.

Enige er man ennå ikke.

I vår skrev Dagbladet om bekymring innad i NFF for at NTF i den nye avtalen er i ferd med å sikre seg selve skattekista: en overførsel av de kommersielle rettighetene til de to øverste ligaene (nåværende Tippeliga og OBOS-liga) til toppklubbene selv. Med andre ord at NTF vil ta kontrollen over salg og forvaltning av navn, sponsorater, tv-rettigheter og så videre.

Det har også vært bekymring i deler av Fotball-Norge for at avtalen vil undertegnes uten behandling på fotballtinget.

Tidlig i august meldte NFF om «Konstruktiv dialog og god fremdrift i forhandlingene». Nedsatt forhandlingsutvalg skal etter planen ferdigstille sitt arbeid innen utgangen av september.