LIKHET OG BROSKAP: Vincenzo Nibali er tilhenger av en øvre økonomisk grense for å utjevne ulikhetene innenfor sykkelsporten. FOTO: Justin Setterfield, Getty Images
LIKHET OG BROSKAP: Vincenzo Nibali er tilhenger av en øvre økonomisk grense for å utjevne ulikhetene innenfor sykkelsporten. FOTO: Justin Setterfield, Getty ImagesVis mer

Sky med full kontroll på Alpe-etappe:

Nibali vil ha budsjettgrense i sykkelsporten

- Det kan gjøre ting mer interessant.

(procycling.no): I en alder av 33 år, og med sin elegante, kompromissløse og aggressive kjørestil, tilhører Vincenzo Nibali den gamle skolen innenfor sykkelsporten.

LIVE: Du kan følge ALLE etapper via sykkelnettstedet procycling.no!

La oss innrømme det: Dagens sykkelsport handler mest om wattmålere, restitusjon, nøyaktighet i treningsarbeidet, ernæring, kontroll og siden eliminasjon.

- Kanskje ser det kjedelig ut for de som sitter hjemme, men når tempoet er så høyt, finnes det heller ikke rom for å angripe. Dette er den nye sykkelsporten takket være presise treningsmetoder. Vi er alle på omtrent det samme nivået, men det er kanskje noen som har én dårlig dag og som mister litt tid, uttalte Nibali til Velo News i etterkant av den første økta i Alpene.

Færre ryttere og kortere etapper

I håp om å tvinge igjennom mer offensiv sykling, som Nibali selv blant annet viste fram da han angrep solo og holdt unna hele veien inn til mål under årets Milano-Sanremo, har arrangørene både kuttet ned på antall ryttere på lagene og introdusert ekstremt korte etapper med et lass av høydemeter med på kjøpet.

Én av disse dukker opp i dag da ikke mer enn 108,5 kilometer skal sykles, men feltet likevel blir eksponert for to HC-kategorier (sykkelsportens aller tøffeste), én andrekategori og førstekategorien opp mot målgang i La Rosière.

Det mest ekstreme eksempelet i året tour er for øvrig den 65 kilometer korte affæren mellom Bagnères-de-Luchon og Saint-Lary-Soulan Col du Portet i Pyreneene.

- De korte etappene gjør ting mer interessant for alle fordi rittet blir mer eksplosivt. I stedet for at alle venter på de siste 5 milene på en etappe over 200 kilometer, så kan det skje noe halvveis på en etappe over 10 mil. I morgen er det 40 kilometer kortere enn i dag, så der kan det skje noe - eller ingenting som i dag.

Sky er overlegne konkurrentene sine

Nibali har likevel et annet forslag, om enn noe upopulært i visse kretser, om hvordan man skal fremprovosere en enda mer uforutsigbar moderne sykkelsport.

Det er via et grep man blant annet har innført i NHL (og som Formel 1-sirkuset også har vurdert), nemlig en øvre grense for budsjettstørrelsen i de respektive satsingene.

Tour de France er verdens mest prestisjetunge sykkelritt, og her viser Team Sky fram for en hel verden hva slags ressurser de rår over. Det dreier seg ikke bare om at de har det aller beste laget (eller det faktum at de kunne ha stilt to, kanskje tre oppstillinger som fortsatt kunne hengt på konkurrentene), men også det faktum at satsingen kalte ut 40 mann ekstra for å hjelpe til med langingen under en enkelt Tour de France-etappe, som tross alt skulle ende ved velodromen i Roubaix.

HAR ALT HAN TRENGER: Chris Froome har de beste hjelperne, det beste støtteapparatet, det beste utstyret og det største budsjettet i ryggen. FOTO: Tim De Waele/Getty Images
HAR ALT HAN TRENGER: Chris Froome har de beste hjelperne, det beste støtteapparatet, det beste utstyret og det største budsjettet i ryggen. FOTO: Tim De Waele/Getty Images Vis mer

Sky-satsingen ligger på rundt 340 millioner kroner årlig, mens Nibalis Bahrain-Merida er blant de nest største satsingene med sine 120 millioner. Flere WorldTour-lag har ikke mer enn 80 millioner kroner fordelt på sine årlige budsjettposter, og da blir det vanskelig å holde tritt med Chris Froome, Geraint Thomas, Michal Kwiatkowski og Egan Bernal under rundturen i Frankrike.

- Sky har et stort budsjett og det gjør at de kan hente de beste rytterne. Når du har de beste rytterne og setter dem til å kontrollere, blir det litt enklere for dem. Dersom Bahrain hadde et budsjett på 80 millioner kroner til, kunne ting ha begynt å forandre seg, påpeker Nibali overfor Velo News.

Lappartient tilhenger av åpne ritt

I dag finnes ingen restriksjoner av økonomisk art når det gjelder hvor mye lag bruker på utstyr, støtteapparat og ryttere.

- Vi trenger kanskje et budsjettak, det hadde vært bra. Det ville ha jevnet ut tingene og gjort det mer interessant. Jeg sier dette nå, men det er ikke sikkert det skjer noe før om to-tre år, og da har jeg alt lagt opp. Det er bare en idé fra min side. Jeg sier ikke dette for å skape kontroverser, understreket Nibali.

Det er først og fremst UCI-president David Lapparitient som kan gjøre noe med tematikken. Franskmannen har tidligere uttalt at han er tilhenger av grep som vil gjøre sykkelsporten enda mer attraktiv:

- Det er jo det alle ønsker: Mer attraktive ritt. Folk ønsker å se åpne ritt i stedet for ritt som er helt blokkert av laget med alle de beste rytterne.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!