POPULÆR MANN: Ingen har solgt RBK-drakter som Nicki Bille Nielsen det siste året. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
POPULÆR MANN: Ingen har solgt RBK-drakter som Nicki Bille Nielsen det siste året. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Nicki Bille er RBKs største ungdomsidol

Flesteparten av dem som kjøper RBK-drakt med Nicki Bille på ryggen er mellom 5 og 17 år.

(Dagbladet): Da Nicki Bille Nielsen ankom Trondheim i fjor ble han en umiddelbar hit i RBK-shoppen.

80 prosent av alle som kjøpte drakter i Rosenborgs offisielle klubb-butikk fram til sommeren i fjor, gjorde det med Nicki Billes navn på ryggen.

Også i år er Nicki et populært navn i RBK-shoppen.

- Fram til nå har salget vært bra. Morten Gamst Pedersen har nok solgt bedre etter at han kom, men det er så tidlig i sesongen at det er vanskelig å si hvordan det blir. Jeg tror Nicki Bille solgte mer i starten da han kom, forteller butikksjefen i RBK-shoppen, Guri Anne Ustad, til Dagbladet.

Slåss for framtida
Nå henger Nielsens Lerkendal-framtid i en tynn tråd etter at han ble arrestert i København natt til langfredag. RBK-ledelsen vurderer om de skal terminere kontrakten hans med klubben, ettersom han allerede har en skriftlig advarsel etter tidligere episoder.

Om Nicki Billes framtid er et annet sted enn på Lerkendal vil det også få følger i RBK-shoppen.

Da nyheten om Nilesens popularitet ble omtalt i fjor sommer, mente den tidligere Rosenborg-helten Mini Jakobsen at det var Nickis åpne og ærlige væremåte som gjorde ham så populær i Trondheim.

- Men det er nok ikke så mange over femti år som kjøper drakta hans, sa Mini.

Ungdomsidol
Den antakelsen var helt korrekt. Butikksjef Ustad forteller at Nielsen er overlegent mest populær blant de unge RBK-supporterne.

- De som kjøper drakter med navnet hans på er alt fra veldig små gutter til ungdom. Vi har noen voksne også, men det er mye i alderen 5 til 17 år, der er han veldig populær, sier Ustad til Dagbladet.

- Så Nicki Bille er et av de største idolene til barn og unge i Trondheim?

- Ja, det må man kunne si.