Nike stopper produksjonen av Livestrong-produkter

Vil distansere seg mer fra Lance Armstrong.

 STOPPER:  I dag ble det kjent at Nike opphører samarbeidet de har med Livestrong-organisasjonen med tanke på klær, sko og utstyr. Selskapet sier de likevel vil videreføre sin økonomiske støtte til organisasjonens kreft-arbeid. Illustrasjonsfoto: AFP PHOTO / JOEL SAGET / FILES / NTB Scanpix
STOPPER: I dag ble det kjent at Nike opphører samarbeidet de har med Livestrong-organisasjonen med tanke på klær, sko og utstyr. Selskapet sier de likevel vil videreføre sin økonomiske støtte til organisasjonens kreft-arbeid. Illustrasjonsfoto: AFP PHOTO / JOEL SAGET / FILES / NTB ScanpixVis mer

(Dagbladet): I samarbeid med Nike har kreft-organisasjonen Livestrong fått inn over 580 millioner kroner på de kjente gule armbåndene sine.

I tillegg til at Nike har produsert 87 millioner av gummiarmbåndet, har sportsgiganten hatt en egen Livestrong-kolleksjon med sportstøy og sko, som bare i fjor solgte for mer enn 875 millioner kroner.

Men i dag ble det klart at sportstøyprodusenten vil slutte å produsere tøy til inntekt for kreft-organisasjonen som dopingtatte Lance Armstrong startet i 1997, skriver ESPN.com.

- Nike har tatt en beslutning om å stoppe sin produksjon av Livestrong-produkter etter Holiday 2013-kolleksjonen, sier Nikes talsmann, KeJuan Wilkins i en uttalelse.

Viderefører den økonomiske støtten Produsenten kuttet sin personlige sponsoravtale med Lance Armstrong i oktober 2012, etter at han innrømmet dopingbruk.

Dagens melding fra Nike blir sett på som et forsøk om å distansere seg ytterligere fra syklisten.

 EGNE KOLLEKSJONER:  Nike har kjørt flere egne kolleksjoner til inntekt for kreft-organisasjonen. Denne skoen er en del av 2011-kolleksjonen. Foto: AP Photo / NTB Scanpix
EGNE KOLLEKSJONER: Nike har kjørt flere egne kolleksjoner til inntekt for kreft-organisasjonen. Denne skoen er en del av 2011-kolleksjonen. Foto: AP Photo / NTB Scanpix Vis mer

- Vi vil fortsette å støtte Livestrong ved å støtte de økonomisk i arbeidet med å utføre sitt arbeid, og forbedre prognosene for folk rammet av kreft, understreker Wilkins.

- Livestrong-organisasjonen er dypt takknemlige ovenfor Nike. Ikke bare for tiden og ressursene de har lagt ned for å hjelpe oss å forbedre livene til folk rammet av kreft, men også for den kreative styrken de har brakt inn i vårt ni år lange samarbeid, skriver Livestrong i en uttalelse i dag.

Organisasjonen skriver i sin uttalelse at nyheten fra Nike ikke kom som noen overraskelse.

- Vi forventet og planla endringer som dette, og er derfor i stand til å justere oss raskt og gå videre med vår pasient-fokusert arbeid, heter det i uttalelsen.