Etter nok en helg med tull fra Formel 1-laget Ferrari, begynner flere å stille spørsmål om lagets strategi-team. Nå går de inn i en fire uker lang sommerferie, og det er nærmest forventet at det kommer endringer.
Formel 1-kommentator hos V Sport, Atle Gulbrandsen, forteller til Dagbladet at Ferrari kan ha strukket strikken litt langt med bilen i år, da den ikke var konkurransedyktig i fjor.
Det største problemet ligger likevel i strategien hos laget.
- Hovedproblemet er at de stadig bommer på strategi. De gjør helt åpenbare feil når det kommer til strategi. Det er nesten helt utrolig at det er mulig å gjøre så mange feil når de har så store ressurser som et Formel 1-team har, sier Gulbrandsen.

TV-blemme: Kalte kompisen drittsekk
Han fortsetter:
- Vi ser at Ferrari ofte velger helt andre løsninger enn de andre lagene og at de bommer på det.
Dekkvalg skapte reaksjoner
I helgas Grand Prix var det spesielt et valg som fikk flere til å stusse. Ferrari valgte helt andre dekk enn resten av lagene.
- Søndag valgte de harde dekk og i dag prøvde de å forsvare det med å si at deres datasimuleringer viste at det skulle lønne seg. Det var ingen som skjønte det da de gjorde det, ikke engang Charles Leclerc som fikk de dekkene på bilen og det viste seg å være en tabbe. Nok en gang, forteller Gulbrandsen.
- Hadde jeg vært Ferrari nå, hadde jeg byttet ut de som har ansvaret for strategi, eventuelt så må teamsjefen gå, mener han.
Han viser til tidligere historikk hos Ferrari, hvor de har en tendens til å bytte ut teamsjefene hvis de ikke leverer resultater.
Leclerc var ikke fornøyd etter løpet, og viste misnøye i et intervju.

Schumacher hyllet: Kona i tårer
- Jeg skjønner ikke hvorfor vi tok en annen beslutning enn de andre, fortalte han.

Årsaken var at Ferrari kalte ham inn til pit-stop med 31 runder igjen, og byttet til de harde dekkene.
- Det er alltid noe som går galt. Enten er det bilen som ikke funker eller så er det en feil. Jeg må snakke med teamet for å forstå hva de tenkte, sa monegaskeren.
Gulbrandsen forstår Leclercs misnøye.
- Jeg skjønner det når det har vært så mye. Jeg har ikke noe problem med å forstå at han sier det.
- Tilbake i toppen
Flere ganger i løpet av årets Formel 1-sesong har lagets andre fører, Carlos Sainz, gått imot Ferraris ordre og fått bedre resultater enn han hadde gjort hvis han hadde hørt på sine sjefer.

Hylles etter dette
- Det er ikke noe kvalitetstegn at sjåføren må nekte å adlyde ordre for å få gode resultater. Da er det noe riv ruskende galt i teamet. Det er utrolig nok det som har skjedd ved flere anledninger.
Nå nærmer Mercedes seg Ferrari i konstruktør-VM. Med ni løp igjen, ligger de bare 30 poeng bak. Etter en trøblete start for laget, har de vist til sterke resultater. De to siste løpene har de hatt både Lewis Hamilton og George Russell på pallen.

- Det ser ut til at Mercedes er tilbake i toppen, men jeg tror ikke de matcher Red Bull. Jeg tror heller egentlig ikke at de matcher Ferrari på ren fart, men de er ikke så langt unna, mener Gulbrandsen.
Ferrari skal likevel skjelve litt i buksene, skal man tro kommentatoren.
- Hvis Ferrari fortsetter å tulle sånn som de gjør nå, så vil Mercedes bli nummer to i konstruktør-VM. Du skal heller ikke se bort ifra at Lewis Hamilton ender på 2. plass i VM.
Neste løp er siste helga i august, og det finner sted i Belgia.
Formel 1, Førermesterskapet
Plass | Navn | Land | Lag | Poeng |
1 | Max Verstappen | Nederland | Red Bull | 258 |
2 | Charles Leclerc | Monaco | Ferrari | 178 |
3 | Sergio Perez | Mexico | Red Bull | 173 |
4 | George Russell | Storbritannia | Mercedes | 158 |
5 | Carlos Sainz | Spania | Ferrari | 156 |
6 | Lewis Hamilton | Storbritannia | Mercedes | 146 |
7 | Lando Norris | Storbritannia | McLaren | 76 |
8 | Esteban Ocon | Frankrike | Alpine | 58 |
9 | Valtteri Bottas | Finland | Alfa Romeo | 46 |
10 | Fernando Alonso | Spania | Alpine | 41 |
11 | Kevin Magnussen | Danmark | Haas | 22 |
12 | Daniel Ricciardo | Australia | McLaren | 19 |
13 | Pierre Gasly | Frankrike | AlphaTauri | 16 |
14 | Sebastian Vettel | Tyskland | Aston Martin | 15 |
15 | Mick Schumacher | Tyskland | Haas | 12 |
16 | Yuki Tsunoda | Japan | AlphaTauri | 11 |
17 | Zhou Guanyu | Kina | Alfa Romeo | 5 |
18 | Lance Stroll | Canada | Aston Martin | 4 |
19 | Alexander Albon | Thailand | Williams | 3 |
20 | Nicholas Latifi | Canada | Williams | 0 |