Formel 1

- Noe er riv ruskende galt

Mye har gått galt for Ferrari i det siste, og et merkelig valg i helgas løp har skapt reaksjoner. V Sport-kommentator Atle Gulbrandsen mener Ferrari må gjøre endringer.

MISFORNØYD: Charles Leclerc var tydelig misfornøyd med eget lag etter helgas løp. Foto: XPB / Pa Photos / NTB
MISFORNØYD: Charles Leclerc var tydelig misfornøyd med eget lag etter helgas løp. Foto: XPB / Pa Photos / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter nok en helg med tull fra Formel 1-laget Ferrari, begynner flere å stille spørsmål om lagets strategi-team. Nå går de inn i en fire uker lang sommerferie, og det er nærmest forventet at det kommer endringer.

Formel 1-kommentator hos V Sport, Atle Gulbrandsen, forteller til Dagbladet at Ferrari kan ha strukket strikken litt langt med bilen i år, da den ikke var konkurransedyktig i fjor.

Det største problemet ligger likevel i strategien hos laget.

- Hovedproblemet er at de stadig bommer på strategi. De gjør helt åpenbare feil når det kommer til strategi. Det er nesten helt utrolig at det er mulig å gjøre så mange feil når de har så store ressurser som et Formel 1-team har, sier Gulbrandsen.

Han fortsetter:

- Vi ser at Ferrari ofte velger helt andre løsninger enn de andre lagene og at de bommer på det.

Dekkvalg skapte reaksjoner

I helgas Grand Prix var det spesielt et valg som fikk flere til å stusse. Ferrari valgte helt andre dekk enn resten av lagene.

- Søndag valgte de harde dekk og i dag prøvde de å forsvare det med å si at deres datasimuleringer viste at det skulle lønne seg. Det var ingen som skjønte det da de gjorde det, ikke engang Charles Leclerc som fikk de dekkene på bilen og det viste seg å være en tabbe. Nok en gang, forteller Gulbrandsen.

OOPS: Formel 1-sjåfør Daniel Ricciardo gikk på en aldri så liten språkblemme under et intervju med italiensk TV. Video: TV8 Italia / Storyblocks. Foto: NTB Vis mer

- Hadde jeg vært Ferrari nå, hadde jeg byttet ut de som har ansvaret for strategi, eventuelt så må teamsjefen gå, mener han.

Han viser til tidligere historikk hos Ferrari, hvor de har en tendens til å bytte ut teamsjefene hvis de ikke leverer resultater.

Leclerc var ikke fornøyd etter løpet, og viste misnøye i et intervju.

- Jeg skjønner ikke hvorfor vi tok en annen beslutning enn de andre, fortalte han.

KOMMENTATOR: Atle Gulbrandsen kommenterer Formel 1 for V Sport. Foto: Lise Åserud / NTB
KOMMENTATOR: Atle Gulbrandsen kommenterer Formel 1 for V Sport. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer

Årsaken var at Ferrari kalte ham inn til pit-stop med 31 runder igjen, og byttet til de harde dekkene.

- Det er alltid noe som går galt. Enten er det bilen som ikke funker eller så er det en feil. Jeg må snakke med teamet for å forstå hva de tenkte, sa monegaskeren.

Gulbrandsen forstår Leclercs misnøye.

- Jeg skjønner det når det har vært så mye. Jeg har ikke noe problem med å forstå at han sier det.

- Tilbake i toppen

Flere ganger i løpet av årets Formel 1-sesong har lagets andre fører, Carlos Sainz, gått imot Ferraris ordre og fått bedre resultater enn han hadde gjort hvis han hadde hørt på sine sjefer.

- Det er ikke noe kvalitetstegn at sjåføren må nekte å adlyde ordre for å få gode resultater. Da er det noe riv ruskende galt i teamet. Det er utrolig nok det som har skjedd ved flere anledninger.

Nå nærmer Mercedes seg Ferrari i konstruktør-VM. Med ni løp igjen, ligger de bare 30 poeng bak. Etter en trøblete start for laget, har de vist til sterke resultater. De to siste løpene har de hatt både Lewis Hamilton og George Russell på pallen.

TILBAKE: Mercedes' superduo, Lewis Hamilton og George Russell, har levert sakene de siste løpene. Foto: XPB / Pa Photos / NTB
TILBAKE: Mercedes' superduo, Lewis Hamilton og George Russell, har levert sakene de siste løpene. Foto: XPB / Pa Photos / NTB Vis mer

- Det ser ut til at Mercedes er tilbake i toppen, men jeg tror ikke de matcher Red Bull. Jeg tror heller egentlig ikke at de matcher Ferrari på ren fart, men de er ikke så langt unna, mener Gulbrandsen.

Ferrari skal likevel skjelve litt i buksene, skal man tro kommentatoren.

- Hvis Ferrari fortsetter å tulle sånn som de gjør nå, så vil Mercedes bli nummer to i konstruktør-VM. Du skal heller ikke se bort ifra at Lewis Hamilton ender på 2. plass i VM.

Neste løp er siste helga i august, og det finner sted i Belgia.

Formel 1, Førermesterskapet

PlassNavnLandLagPoeng
1Max VerstappenNederlandRed Bull258
2Charles LeclercMonacoFerrari178
3Sergio PerezMexicoRed Bull173
4George RussellStorbritanniaMercedes158
5Carlos SainzSpaniaFerrari156
6Lewis HamiltonStorbritanniaMercedes146
7Lando NorrisStorbritanniaMcLaren76
8Esteban OconFrankrikeAlpine58
9Valtteri BottasFinlandAlfa Romeo46
10Fernando AlonsoSpaniaAlpine41
11Kevin MagnussenDanmarkHaas22
12Daniel RicciardoAustraliaMcLaren19
13Pierre GaslyFrankrikeAlphaTauri16
14Sebastian VettelTysklandAston Martin15
15Mick SchumacherTysklandHaas12
16Yuki TsunodaJapanAlphaTauri11
17Zhou GuanyuKinaAlfa Romeo5
18Lance StrollCanadaAston Martin4
19Alexander AlbonThailandWilliams3
20Nicholas LatifiCanadaWilliams0

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer