Nordea spilte inn OL-reklame med to vrakede profiler

- Skjønner at det kan gjøres til et morsomt poeng.

(Dagbladet): Skihopperne Tom Hilde og Anette Sagen er to av de største norske profilene som er vraket til vinter-OL som starter om to uker.

I OL-reklamefilmene til Nordea, som går både før og under mesterskapet, er det nettopp de vrakede skihopperne som er i hovedrollene.

- Hele formålet med filmene er å vise fram - og bygge opp under - de som står rundt idrettsutøverne. Begge er profilerte utøvere som har hatt en vanvittig støtte fra andre, sier Paal Sprakehaug, markedsdirektør i Nordea til Dagbladet.

Synd - Det er ikke uheldig at OL-vrakede utøvere er i en OL-reklame?

- Jeg kan skjønne at det kan gjøres til et morsomt poeng, men hele filmen og historien er vinklet på støtteapparatet rundt utøverne. Selvsagt er det synd for Hilde og Sagen at de ikke skal til OL, men begge er store idrettsprofiler. Jeg innrømmer likevel at jeg var litt spent i de dagene rundt uttaket og usikkerheten rundt Hilde, sier Sprakehaug.

Anette Sagen har vært Norges største hopp-profil på kvinnesiden i en årrekke. Til tross for OL-vrakingen får hun reise til Sotsji som gjest etter invitasjon fra Norges Idrettsforbund.

- Symboler på toppidrett Sagen uttalte til Dagbladet etter nedturen at det har vært en tøff periode.

- Jeg har selvfølgelig hatt det litt tungt. Skulle gjerne vært i Sotsji som deltaker, men samtidig er jeg realist. Jeg ønsker alle som deltar mitt hjertens lykke til, og gleder meg til å heie på dem. Heia Norge, sa Sagen til Dagbladet.

OL-filmene i regi av Nordea ble spilt inn i desember og er laget av DBB.

- Det er selvfølgelig synd at ikke Anette Sagen og Tom Hilde, som har jobbet hardt for å kvalifiserer seg, ikke klarte det. De er likevel symboler på toppidrettsutøvere som har presentert i mange år, med et godt støtteapparat i ryggen. Og det er det vi ønsker å vise med filmene. Kundene er våre toppidrettsutøvere, og vi er deres støtteapparat, sier Sprakehaug.

MARKEDSSJEF: Paal Sprakehaug i Nordea mener bankens OL-reklame med Sagen og Hilde vinkles på støtteapparatet rundt stjernene. Foto: Nordea
MARKEDSSJEF: Paal Sprakehaug i Nordea mener bankens OL-reklame med Sagen og Hilde vinkles på støtteapparatet rundt stjernene. Foto: Nordea Vis mer

- Det er mange likheter mellom idretten og næringslivet og en av likhetene er at vi er avhengig av et godt støtteapparat og gode rådgivere for å gjøre riktige valg og få gode resultater, fortsetter markedssjefen.

OL-filmene med Sagen og Hilde blir vist både før og under OL og noen av klippene vises på TV 2 i disse dager.

Hopptroppen til OL i Sotsji består av: Line Jahr, Maren Lundby, Helena Olsson Smeby, Anders Bardal, Anders Fannemel, Anders Jacobsen, Daniel André Tande og Rune Velta.