DETTE KOSTET Lars Petter Nordhaug gjorde en oppofrende jobb i Sky under Milano-Sanremo, men i etterkant av rittet har han slitt med sykdom. Nå ryker det viktigste oppkjøringsrittet for Ardenner-klassikerne. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
DETTE KOSTET Lars Petter Nordhaug gjorde en oppofrende jobb i Sky under Milano-Sanremo, men i etterkant av rittet har han slitt med sykdom. Nå ryker det viktigste oppkjøringsrittet for Ardenner-klassikerne. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Nordhaug i trøbbel før Ardenner-klassikerne

Mister viktig oppkjøringsritt.

(procycling.no): Mens Alexander Kristoffs herjinger på brosteinen gir nordmenn pustebesvær, sliter Lars Petter Nordhaug med det samme hjemme i Norge.

Og bare der er en viktig detalj: Han er ikke på plass når Baskerland rundt starter, mandag formiddag.

30-åringen er nemlig syk. Faktisk har han slitt med helsa helt siden Milano-Sanremo.

- Jeg har hatt problemer med de nedre luftveiene de siste dagene, så jeg måtte stå over Baskerland, sier vestfoldingen til procycling.no.

Presterer godt i Amstel Gold Race Det tøffe rittet nord i Spania sykles over de neste seks dagene. Det er sett på som den beste oppladningen til Amstel Gold Race, La Fleche Wallonne og Liége-Bastogne-Liége.

I fjor syklet Nordhaug som hjelperytter for Bauke Mollema, men ble likevel nummer 22.

I 2012 lå han i vinnerposisjon, da han ble klippet ned av Damiano Cunego i den siste bakken opp til mål.

Har trøblet i oppkjøringen tidligere Året etter var målgang flyttet lengre unna Cauberg, og da satt nordmannen sammen med Roman Kreuziger, da han angrep og siden vant rittet.

Oppkjøringen den gangen var hemmet av sykdom og skadetrøbbel. En god treningsuke hjemme i Norge, gjorde likevel at han ankom rittet i bra form.

Sky-rytteren håper på samme effekt denne gangen, men innrømmer også at oppladningen ikke er ideell:

- Jeg kunne ikke risikere å bli noe dårligere nå. Jeg føler meg litt bedre, men det er selvsagt ikke optimalt. Jeg satser på å ankomme Ardennene i form tross dette, og er positiv, sier han.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!