SKAPTE STORM: Mohamed Salah lurte alle - med norsk hjelp. Foto: James Wilson/Sportimage via PA Images
SKAPTE STORM: Mohamed Salah lurte alle - med norsk hjelp. Foto: James Wilson/Sportimage via PA ImagesVis mer

Rodahl forteller hvordan Mohamed Salah er som menneske

Nordmann sto bak Salah-stuntet som lurte verden

- Verden holdt pusten da Salah sendte ut den tweeten.

«2019 Resolution: Time to get in touch, for real»

22. januar la Liverpool-stjerna Mohamed Salah ut denne kryptiske meldingen på Twitter. Kort tid seinere slettet han kontoene sine på Twitter, Facebook og Instagram, hvor han hadde over 25 millioner følgere.

Det skapte fortvilelse og forundring.

«Hvorfor gjorde Salah det?»

«Hva skjer nå?»

Nå viser det seg at det hele var et PR-stunt med en nordmann bak spakene, nemlig regissør Martin Rodahl, som har vunnet flere priser for dokumentarfilmer og reklamefilmer i USA.

- Verden holdt pusten da Salah sendte ut den tweeten. «Skal han bytte klubb? Er han på vei bort?» spekulerte mange, sier Martin Rodahl på telefon fra Kenya til Dagbladet.

STORT ØYEBLIKK: Regissør Martin Rodahl sammen med Liverpool-stjerne Mohamed Salah. Foto: Privat
STORT ØYEBLIKK: Regissør Martin Rodahl sammen med Liverpool-stjerne Mohamed Salah. Foto: Privat Vis mer

- Noe av det morsomste var å følge reaksjonene på internett da Salah deaktiverte sine kontoer og spekulasjonene begynte. Jeg tipper at Salah selv satt hjemme og lo godt da. Men det var også en stor utfordring å bevare hemmeligheten

- Alle de ryktene som startet før jul, spilte på lag med vår kampanje og skapte mye storm. Da vi la ut filmen noen dager seinere, fikk alle svar på hva det var.

Salahs reaksjon

Prosjektet var en reklamekampanje utviklet av reklamebyrået JWT Cairo for DHL som Martin Rodahl regisserte fra midten av november til midten av desember i fjor.

- For meg var dette en fantastisk julegave å bli spurt om å ta dette oppdraget, spesielt etter at jeg var på Champions League-finalen i Kiev i mai 2018 og så Liverpool tape og Salah bli byttet ut etter skade. Jeg hadde ikke trodd at jeg seks måneder seinere skulle regissere en film sammen med stjernen for laget i mitt hjerte, sier Rodahl.

FRA OPPTAKET: Mohamed Salah i aksjon under opptaket av reklamefilmen. Foto: Privat
FRA OPPTAKET: Mohamed Salah i aksjon under opptaket av reklamefilmen. Foto: Privat Vis mer

- Det var et prosjekt som passet Salah fantastisk med ekte mennesker og ekte gaver. Det var intimt og hadde en emosjonell forbindelse. Ikke minst var det moro å overraske fansen i Midtøsten på den måten.

- Fordi Salah ikke selv visste hva som fansen hadde laget til han, var det kult å fange hans genuine reaksjoner til alle gavene. Det var ekte og ærlig, og han var både rørt og stolt av alt som DHL hadde fraktet til ham.

Slik er Salah på privaten

Han fikk et svært positivt inntrykk av mennesket Mohamed Salah.

- Vi fikk mer tid med Salah enn hva som er normalt når man regisserer med kjendiser. Da er det normalt under en times tid. De største stjernene møter ofte opp seint og drar tidlig. Men Salah bekreftet min tanke om at han er en som bryr seg om folk rundt seg, og vi fikk faktisk sju timer med ham den dagen. Det var utrolig kult, forteller Rodahl til Dagbladet.

- Salah var like trivelig og raus som jeg trodde han var. Han var en del av gjengen og hadde det moro. Salah er sjenert og har jobbet ekstremt hardt for å komme dit i dag. Samtidig vet han hvilken betydning han har for mange. I Egypt er han et nasjonalikon. Han forstår sin viktighet og betydning. Når han står for noe, følger andre etter. Det vet han.

SOLSKJÆR: Dagbladets sportsjournalist Øyvind Godø mener det er fire grunner til at Ole Gunnar Solskjær har lykkes som manager i Manchester United. Video: Kristoffer Løkås Vis mer

- Salah er en ledertype, selv om han er sjenert. Han var ikke en type som var vanskelig å få kontakt med, men møter deg heller på ditt nivå. Det gjelder ikke alle slike superkjendiser. Det var utrolig forfriskende å se hvordan Salah er.

- Lærte mye

Å få komme på innsida av hvordan Premier Leagues toppscorer er på privaten, var en stor opplevelse for den norske regissøren og Liverpool-supporteren.

- Jeg lærte mye om ham. Det var det kuleste med prosessen, å se hvordan Salah er som person utenom fotballbanen, forteller Rodahl.

- Som en del av filmingen ba vi Salah om å ta med seg sin Golden Boot trofé som han fikk som toppscorer forrige sesong. Så snart han kom på filmsettet, begynte trofeet sin rundgang med alle som jobbet der. Salah var med på bildene og synes det bare var vittig

- For meg var dette bekreftelse på at det finnes superstjerner som oppfører seg som normale mennesker. Det var utrolig kult å jobbe så nært med noen man følger så tett.

- Bare det å kunne velge hvilke klær og type tøfler Salah skulle ha på seg på filmsettet, ble jo en fornøyelse. Selv om jeg var prosjektets regissør, var jeg jo også en fan, og jeg ville jo at Salah skulle bli fornøyd med sluttresultatet. Det ble han heldigvis, sier Rodahl om sluttresultatet som resulterte i denne reklamefilmen.