REGELBRUDD: Det er logoen på halsen som skaper problemer for Silje Norendal. REUTERS/Mike Blake
REGELBRUDD: Det er logoen på halsen som skaper problemer for Silje Norendal. REUTERS/Mike BlakeVis mer

Norendal promoterte privat sponsor – brøt OL-reglene

Det melder TV2.

(Dagbladet): Under OL får utøvere ikke lov til å promotere personlige sponsorer.

Det innebærer at man ikke kan bruke klær som viser frem merkevarer eller på andre måter syneliggjøre sponsornavn eller logoer.

Nå har Silje Norendal havnet i trøbbel for å ha brukt en hals fra sin sponsor Under Armour under slopestyle-finalen forrige helg. Det melder TV2.

IOC kritisk

Den lilla halsen var godt synlig under Norendals løp og logoen vendte utover slik at kameraer og publikum kunne se den. Det strider mot IOCs «Guidelines Regarding Authorised Identifications».

Den norske utøveren skal ha brukt den samme halsen under kvalifiseringen til big air-finalen mandag.

- Reglene er klare. I tilfeller hvor brudd på reglene blir fanget opp av arrangøren eller det aktuelle internasjonale særforbundet før utøveren skal konkurrere, vil man måtte dekke over det aktuelle bruddet med tape. Om det er snakk om et tilbehør til bekledningen, vil utøveren bli bedt om å fjerne det plagget, sier en pressetalsmann fra IOC til TV2.

Denne typen regelbrudd kan føre til alt fra diskvalifisering eller en advarsel, men det ser imidlertid ikke ut til at regelbruddet vil få noen konsekvenser for Norendal.

– Problemet ble løst i samarbeid med utøveren, sier IOC til kanalen.

Natt til fredag skal gullet i big air deles ut for første gang i OL-historien. Der står Norendal på startstreken, men trolig uten en hals fra en av hennes egne sponsorer.