- Norge er et inspirerende land

Norske Tom Erik Heimen er Nikes nye ansikt utad.

(Dagbladet.no): Tom Erik Heimen er en av Norges og verdens aller beste basehoppere. Nå skal han som en av fem nordmenn fronte Nike og Norge i en internasjonal reklamekampanje, som du kan se eksklusivt på Dagbladet.no nå.

- Jeg var heldig og var på rett plass til rett tid, forklarer Heimen hovedrollen sin overfor Dagbladet.no.

At han nå blir den multinasjonale gigantens ansikt utad tar han med stoisk ro.

- Jeg tror ikke dette vil by på forandringer uansett. Jeg har gjort ganske mange dokumentarer og tv-program uten at folk kjenner meg igjen. Dessuten vil ingen se meg, for jeg er jo kun på fjellet, ler Heimen.

Døden nær

Men det har ikke alltid vært åpenbart at Tom Erik skulle bli Norges ansikt utad i en kampanje som fronter basehopping. For sju år siden var han døden nær da skjermen ikke løste seg ut under et hopp.

- Det er en episode jeg har lagt bak meg. Jeg var heldig den gangen og kom fra det helt uten skader. Det var i starten av karrieren min, og nå har jeg mellom 7 og 800 hopp. Erfaringen min er mye større nå, så jeg tenker ikke lenger på den ulykken, sier han.

Viktig å sette grenser

Da de skulle spille inn reklamefilmen i Eikesdalen og Romsdal brukte de god tid på hvert hopp. Samtidig var det bare godt erfarne basehoppere med på filmingen, slik at Heimen og de andre kunne konsentrere seg fullt og helt om seg selv.

- Det viktigste med basehopping er å sette grenser for seg selv, sier Heimen til Dagbladet.no.

- Ble grensene dine utfordret mens dere filmet dette?

- Nei, jeg roa heller litt ned, ler han.

Ikke filmtriks

Sammen med blant andre skistjernene Andreas Haatveit og Henning Marthinsen er Tom Erik plukket ut til å lage såkalte «Sweetspots» for Nike. Sportsgiganten har lagt massevis av ressurser ned i filmene, og resultatet er imponerende både som actionfilmer og norgesreklamer.

I et av klippene i videoen ovenfor suser Tom Erik farlig nærme bilveien som går oppover dalen.

- Ja, det er ikke noe filmtriks det der, sier Heimen.

- Det er naturen i Norge på sitt beste, og det beste av naturlig aktivitet. Det er blitt en utrolig god markedsføring for Norge, og jeg er utrolig godt fornøyd med de små kommunene Nesset og Rauma får sine 15 minutter med berømmelse. Jeg er stolt av meg selv, kompisene mine, og av resultatet du ser.

Norge er et inspirerende land

Med fem nordmenn blant de få utvalgte som får vise fram idretten sin, er Norge overrepresentert blant Nikes utøvere i reklamefilmene.

- Utøverne i Norge er veldig inspirerende, og Norge er et veldig inspirerende land. Jeg har vært der et par ganger, og det er ganske spesielt at utendørsaktiviteter er så nært knyttet til hverdagslivet. I tillegg er de norske utøverne veldig enkle å jobbe med, sier internasjonal markedsdirektør i Nike, Thierry Peuchot, til Dagbladet.no som en forklaring på den åpenbare fascinasjonen for Norge og nordmenn.

Peuchot og markedsavdelingen hans har flere norske navn på blokka til kommende reklamefilmer. Blant annet skal basehopperen André Bach og kajakpadleren Mariann Sæther få egen filmer senere i år.

Men er det andre som er på vent?

- Det er masse unge folk som kunne vært med på noe sånt som dette i Norge, spesielt innen skisport. Om det er noen som tror de har det som trengs til å fronte en internasjonal kampanje for oss, kan de alltid sende oss en video av seg selv. Vi ser på den med en gang, og om vi ser at det er materiale å gå videre på tar vi kontakt med utøveren, sier Peuchot.

Og for ordens skyld: Ikke prøv å hoppe som Tom Erik uten svært kyndig veiledning.