Norge mister ishockey-VM

Norge mister ishockey-VM 1999 hvis ikke den tyske ølgiganten Warsteiner blir en av tre hovedsponsorer. Det internasjonale ishockeyforbundet (IIHF) tar ikke hensyn til særnorske regler som forbyr bryggerireklame.

- Enten er Warsteiner med i VM - ellers må et annet land overta, sier arrangementssjef Hannes Ederer i IIHF til Dagbladet.

- Med støtte fra Norges Idrettsforbund har vi søkt om dispensasjon fra forbudet om bryggerireklame. Sier Helse- og sosialdepartementet nei, får det store konsekvenser for norsk ishockey, sier markedssjef Thomas Almskog i Ishockey-VM 99.

Milliontap

Arrangementskomiteen budsjetterer med et overskudd på tre millioner kroner. Uten VM kan de se langt etter disse pengene.
- Vi har allerede har brukt fire millioner til forberedelser. Disse pengene taper vi også, sier Almskog.

Da Norge i 1995 ble tildelt neste mesterskap, eksisterte ikke forbudet om bryggerireklame. Norges Ishockeyforbund hadde da ingen innvendinger mot IIHFs generalsponsorer for VM - Warsteiner, Nike og Skoda. I ettertid er reklamereglene endret, og Ishockeyforbundet sitter i klemma.

- Vi tok på oss mesterskapet under andre enn dagens forutsetninger. Nå håper vi at departementet gir dispensasjon, slik at regelen ikke får tilbakevirkende kraft, sier Almskog.

Nå haster det

IIHF har styremøte allerede om en uke. De forventer et hurtig svar fra Ishockey-VM 99.

- Ingen ønsker å ta mesterskapet fra Norge. Samtidig må vi ivareta våre sponsorer. Vi har langtidskontrakt med Warsteiner og kan ikke tillate et mesterskap uten en av våre viktigste samarbeidspartnere.

- Kongressen er i slutten av september, og innen da vi ha et klart svar fra Norge. Jeg er redd det begynner å haste, sier Hannes Ederer i IIHF.