HER DANSER SMØRERNE: Slik ser smørerommet ut. Det er på hele 70 kvm, et areal like stort som hele den svenske smørebussen. Alle foto: BJØRNAR SANDVIG/NORGES SKIFORBUND
HER DANSER SMØRERNE: Slik ser smørerommet ut. Det er på hele 70 kvm, et areal like stort som hele den svenske smørebussen. Alle foto: BJØRNAR SANDVIG/NORGES SKIFORBUNDVis mer

Norges nye smøretrailer: 110 kvm med spiserom, møterom og massasjerom

Skilandslagets nye smøretrailer er klar. Den er større enn en middels leilighet.

• Desember 2012: Svenskenes nye smøreglis setter Norge i skyggen

(Dagbladet): Her kan du se de første bildene av Norges nye smøretrailer, tatt av langrennslandslagets manager Bjørnar Sandvig på den svenske (!) SKAB-fabrikken mellom Gøteborg og Malmø.

Der er den enorme trekkvogna som skal bli landslagets «hjem» de neste åra skrudd sammen i løpet av de siste ukene. Og fabrikkarbeiderne har brukt mange skruer, for dette er enorme saker.

- Traileren er på omlag 11o kvadratmeter, fordelt på et smørerom i første etasje på snaue 70 kvadrat, og en egen avdeling i andre etasje på drøye 30 kvadrat, sier Åge Skinstad i Skiforbundet til Dagbladet.

Bedre logistikk Det Skinstad kaller et «smørerom». ville andre med letthet kunne kalt et lite danselokale.

- Selve smøreområdet er like stort som hele den forrige traileren til sammen, og er delt inn i et vanlig smørelokale og et eget rom for pulverbehandling av skiene med ekstra avtrekk, sier Skinstad.

- Oppe får vi et behandlingsrom med en fysiobenk, et møtelokale og et sted å spise.

DOBBELDEKKER: Det er selvsagt to etasjer på traileren det norske laget kjører rundt på v-cuprenn.
DOBBELDEKKER: Det er selvsagt to etasjer på traileren det norske laget kjører rundt på v-cuprenn. Vis mer

Spørsmålet blir da - trenger landslaget virkelig alt dette?

- Det er store saker, det er klart. Samtidig vil denne nye traileren forbedre logistikken betraktelig. Dette med et møtelokale har vært et savn tidligere. det får vi orden på nå.

- Og vel så viktig er det at arbeidsforholdene til smørerne, HMS-forholdene, blir enda bedre. Dette har vi prioritert lenge, og er svært viktig for oss. Nå kan vi gjøre det enda  bedre med et eget pulverrom og et eget rom smørerne kan spise i. Dette kombinert med det beste av beskyttelsesutstyr vil gjøre arbeidforholdene bedre.

Seks millioner Traileren skal være klar neste helg til Skarverennet på Geilo. Da er den også ferdig dekorert. Motivet er foreløpig «hemmelig», men traileren skal synes, lover Skinstad.

UTSLÅTT: Med en gulvflate på 110 kvm overgår smørebussen de fleste borrettslagsleiligheter.
UTSLÅTT: Med en gulvflate på 110 kvm overgår smørebussen de fleste borrettslagsleiligheter. Vis mer

- Det skal den, og det skal heller ikke være tvil om at den er norsk.
  
- Hva koster den?

- Om lag seks millioner kroner.

- Og nå blir det påstander om økonomisk doping igjen?

PÅ VEIEN: Slik vil smørebussen se ut på veien, under transport.
PÅ VEIEN: Slik vil smørebussen se ut på veien, under transport. Vis mer

- Det må vi eventuelt tåle. Og vi er ydmyke for at vi har en god økonomi og kan bruke såpass mye penger på å optimalisere for smørere og løpere. Men vi satser på å bruke denne traileren i mange år framover, og mener vi nå har funnet en løsning som er optimal.

- Den forrige traileren var ikke det?

- Den begynte vi å bruke i november 2009, og det viste seg der at vi ikke hadde tenkt godt nok på totalbehovet. Det tror jeg vi har gjort nå, sier Skinstad.

DEN GAMLE BUSSEN: Den norske servicetraileren har vært i drift siden 2009. Nå byttes den ut. 
Foto: Erik Johansen / Scanpix
DEN GAMLE BUSSEN: Den norske servicetraileren har vært i drift siden 2009. Nå byttes den ut. Foto: Erik Johansen / Scanpix Vis mer

- Og husk at med denne traileren dekker vi hele behovet vårt med en bil. Det er mer miljøvennlig og logistisk korrekt enn for eksempel svenskene, som har akkurat det samme som oss, men fordelt på tre forskjellige biler.