TOK TOUR DES FJORDS MED STORM Nå vil sykkelrittet huse enda flere stjerner, men foreløpig har ikke Norges Cykleforbund akseptert søknaden om å oppgradere. FOTO: Tour des Fjords
TOK TOUR DES FJORDS MED STORM Nå vil sykkelrittet huse enda flere stjerner, men foreløpig har ikke Norges Cykleforbund akseptert søknaden om å oppgradere. FOTO: Tour des FjordsVis mer

Norsk etapperitt vil invitere enda større stjerner

Men forbundet er ennå ikke overbevist.

- Det ligger i hendene til sykkelforbundet. Vi venter på dem, og at de skal støtte oss. Vi forventer at det skjer, sier rittgeneral Roy Hegreberg i Tour des Fjords til procycling.no.

Etapperittet han styrer er lavere rangert enn både Tour of Norway og Arctic Race of Norway.

Det skal godt gjøres å finne gode grunner til at det er slik.

I kampen om de største sykkellagene er det en ulempe å være et 2.1-kategorisert ritt:

- Det er en stor fordel at vi kommer oss et nivå høyere. Det vil generere større inntekter for oss, vil gi norske ryttere muligheten til å kjøre inn flere UCI-poeng og det gir oss enklere tilgang til større lag.
 
Positive signaler fra UCI Hegreberg har fått gode signaler fra det internasjonale sykkelforbundet (UCI) med tanke på å oppgradere.

For å søke er han imidlertid nødt til å gå via det norske forbundet, og der står saken nå.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen varsler et møte med Tour des Fjords-generalen for å finne den beste løsningen for norsk sykkelsport.

- Vi ønsker å være positive, men vi må også se helheten i denne saken, presiserer Skiens-mannen.

Ønsker stor VM-tropp Han peker på to punkter som sentrale i forbundets vurdering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Les også: Frykter effekten av topptung norsk sykkelsesong

Det ene hvordan en oppgradering vil slå ut når UCI endrer poengsystemet slik vi kjenner det i dag. Avgjørelsen er på overtid allerede.

- Det er jo litt meningsløst slik det er nå. Alexander Kristoff og de andre WorldTour-rytterne får ingen poeng når de vinner i disse rittene. Uansett om Tour des Fjords oppgraderes eller ikke, vil det beste kanskje være at det ikke kommer fullt så mange storlag hit. Det vil nemlig gjøre det enklere for våre egne kontinentallag å prestere.

Gode norske prestasjoner vil nemlig betale seg i punkt nummer to: Å få flest mulig norske ryttere kvalifisert til de internasjonale mesterskapene.

- Vi er veldig opptatt av at nivåene på de ulike arrangementene skal gi oss mest mulig UCI-poeng på rankingene. Vi ønsker at en rytter som for eksempel Andreas Vangstad og andre får betalt via europarankingen.
 
Den norske poengfangsten I skrivende stund er det kun Kristoff som scorer WorldTour-poeng for Norge.

Bakveien for å gi oss en tropp på seks mann under VM i Richmond går via europarankingen og gode resultater fra norske kontinentalryttere.

procycling.no har kikket nærmere på den norske poengfangsten i UCI-rittene. Under Hadeland GP og Ringerike GP tok norske ryttere totalt 110 poeng.

I Tour of Norway ble det kjørt inn 223 poeng, mens fangsten var magre 39 poeng under Tour des Fjords. På tross av Edvald Boasson Hagens gode sykling, og seier på den avsluttende etappen.

Paradoksalt nok hadde norske ryttere kjørt inn 18 poeng ekstra som 2HC-ritt, men da må man også ta forbehold om at konkurransen hadde vært enda tøffere.

NCF har allerede motsatt seg at endagsrittene på Hadeland og Hønefoss skal oppgraders ytterligere neste sesong.

Vil drille VM-organisasjonen Tour des Fjords er imidlertid i en litt annen situasjon. De ønsker å vokse på veien mot sykkel-VM i Bergen i 2017.

En oppgradering til 2HC-status vil gjøre det langt lettere å få større stjerner til Vestlandet i de to neste utgavene.

- Det vil være et viktig tiltak for sykkel-VM. Her har vi muligheten til å drille kommunen, politiet, vegvesenet og hele organisasjonen. Om vi legger en avsluttende runde til Bergen neste år, får man testet hvordan det er å stenge av deler av byen i en times tid. Det vil gi god trening foran VM, der man må stenge av forskjellige deler av sentrum mens arrangementet pågår, påpeker Hegreberg.
 
- Tour des Fjords har et kjempepotensial På tross av argumentasjonen fra vest, fastholder Tiedemann Hansen at de vil bruke litt tid på avgjørelsen.

- Jo høyere kategori rittene våre har, jo mindre er sannsynligheten for at vi sitter igjen med poengene, mener han.

- Forstår du at ambisiøse rittarrangører ikke liker å høre slike argumenter?

- Ja, jeg forstår deres syn på det. Tour des Fjords ønsker å vokse. Rittet har et kjempepotensial og et fantastisk engasjement rundt seg. Vår oppgave er likevel å se på det totale bildet. Vi må ta en runde på hva som er best for norsk sykkelsport, og hvordan vi får flest mulig ryttere til VM. Det betyr at vi ikke kan gjøre de største rittene utilgjengelige for kontinentalryttere våre, så det er et dilemma for oss.

- Hva tenker du rundt arrangørens ønske om å profilere sykkel-VM i Bergen?

- Ja, men jeg er ikke så sikker på at det kun er større lag som gir størst oppmerksomhet. Det viktigste, tror jeg, er at Kristoff, Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug deltar i våre hjemlige ritt. Det vil uansett være det største trekkplasteret, selv om en rytter som Fabian Cancellara også generer en viss interesse.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!

TRENGER FORBUNDETS STØTTE: Roy Hegreberg vil lokke enda flere sykkelstjerner til Vestlandet. Men foreløpig har anmodningen strandet på kontoret til Norges Cykleforbund. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
TRENGER FORBUNDETS STØTTE: Roy Hegreberg vil lokke enda flere sykkelstjerner til Vestlandet. Men foreløpig har anmodningen strandet på kontoret til Norges Cykleforbund. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer