SPURTSTJERNE: Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo) spurtet til seier på to Tour de France-etapper i sommer. Neste sesong vil en norsk logo pryde brystet hans i verdens største sykkelritt. FOTO: Tim de Waele/Getty Images
SPURTSTJERNE: Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo) spurtet til seier på to Tour de France-etapper i sommer. Neste sesong vil en norsk logo pryde brystet hans i verdens største sykkelritt. FOTO: Tim de Waele/Getty ImagesVis mer

World Touren i sykling:

Norsk firma inn som navnesponsor i Tour de France-lag - norske prosjekter ikke aktuelle

Langtidsengasjement i tradisjonsrikt lag.

(procycling.no): LottoNL-Jumbo har sakte, men sikkert bygget seg opp til å bli et av sykkelsportens mest fremtredende lag. Tre etappeseire, 4. plass i sammendraget og Team Skys største konkurrent under sommerens Tour de France viste for alvor deres styrke.

Neste år fortsetter utviklingen, blant annet med forsterkning av klassikertroppen - som et av sportens største talenter, Wout Van Aert, trolig blir en del av.

Tirsdag ble det også kjent at det norske IT-selskapet Visma går inn som sponsor i laget, etter at det nederlandske lotteriet går ut av satsningen. Dermed skriver firmaet historie, som den første, norske sponsoren av et sykkellag på sportens øverste nivå, World Touren.

Fra 1. januar 2019 vil logoen til Visma pryde det tradisjonsrike lagets drakter og laget vil bli hetende Jumbo-Visma.

- Vi har tenkt en stund at det hadde vært kult å sponse et sykkellag, ja. Vi er et stort selskap med over 8500 ansatte. Jumbo er allerede en stor kunde av oss, da de blant annet benytter seg av våre lønnssystemer, så da de under et møte med oss presenterte sitt sponsorat i Team Lotto-Jumbo, og spurte om vi hadde lyst til å bli med, så var jo det noe vi kunne tenke oss, forteller administrerende direktør i Visma, Øystein Moan, til procycling.no.

SE OGSÅ: Grøndahl Jansens lag får norsk sponsor

Omfattende engasjement

Et engasjement som navnesponsor i et World Tour-lag vil være av betydelig størrelsesorden. Verken Moan i Visma eller lagets sjef, Richard Plugge, vil gi eksakte detaljer omkring beløpet firmaet går inn med, men TV 2s sykkelekspert Thor Hushovd spekulerer i at det trolig er snakk om rundt 30 millioner norske kroner årlig.

I tillegg kan Plugge avsløre til procycling.no at det er snakk om et uvanlig langtidssamarbeid.

- De strekker seg begge over minimum fem år. Vi har sagt at det er en udefinert tidsperiode, men det er minimum fem år, og så løper avtalen minst i to år etter den tid, dersom noen av partene skulle ønske seg ut av den. Det er selvsagt veldig viktig for oss. Det gir oss muligheten til å utvikle vår visjon og forbedre måten vi jobber på. Det dreier seg ikke bare om pengene, men om tidsrommet. Det er vanlig med to-årige sponsorater innenfor sporten vår, og når det har gått et halvt år, så begynner man å tenke at de snart bare er ett år igjen av den avtalen.

Moan og Plugge forteller begge at prosessen har gått svært raskt, siden Visma ble kjent med muligheten for å gå inn i laget. Mellom partenes første møte og kontraktsigneringen har det bare gått mellom fem og seks uker.

- [Det er] en tanke vi har hatt i flere år. Derfor kunne vi også handle raskt når muligheten først var der. Vi hadde tenkt grundig over dette på forhånd og hvordan vi skulle få det til. Vi har en storsatsing på gang i Nederland og fikk et møte med et av de aller beste Tour de France-lagene. Det var veldig interessant for oss.

I en sport som preges av usikkerhet, korte avtaler og utdatert finansieringsmodell betyr avtalen svært mye for laget, som har fått på plass flere, lange avtaler med øvrige sponsorer, noe som er et svært godt forhandlingskort når kontrakter skal forlenges og nye ryttere skal signeres.

- Det er selvsagt viktig. Først og fremst er vi nødt til å gi litt honnør til Jumbo som ga oss dette tidsspennet og sikkerheten, da de skrev under en avtale på minimum fem år tilbake i januar. Det har også åpnet dørene inn til andre selskaper. Nå har vi også skrevet avtaler med Tacx som teknologisk leverandør de neste fem årene, og vi har en like lange avtale med klesprodusenten vår og andre leverandører.

(artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYD: Richard Plugge, her intervjuet under sommerens Tour de France, er fornøyd med den nye sponsoravtalen med det norske firmaet Visma. FOTO: Tim de Waele/Getty Images
FORNØYD: Richard Plugge, her intervjuet under sommerens Tour de France, er fornøyd med den nye sponsoravtalen med det norske firmaet Visma. FOTO: Tim de Waele/Getty Images Vis mer

Dopingklausul

LottoNL-Jumbo er arven etter det velkjent Rabobank-laget, hvor det i senere tid har blitt avslørt omfattende dopingmisbruk, noe også Visma er kjent med og har tatt konsekvensen av.

- Team Rabobank har hatt sine utfordringer når det gjelder doping. Det tror jeg alle som har fulgt med på sykkelsporten er fullt klar over. Samtidig virker det som Lotto-Jumbo har tatt dopingproblematikken på alvor, og innført en rekke tiltak for å forhindre at noe slikt skal skje innenfor laget igjen.

- Hvis så skjer, hva skjer da med sponsoratet?

- Hvis har sett på muligheten til å avbryte avtalen uten forsinkelser dersom det er dopingproblemer i laget, uten at jeg vil gå nærme inn på det.

- Måtte være et Tour de France-lag

Før øyeblikket har man tre norske kontinentallag (sportens tredje øverste nivå); Team Coop, Joker Icopal og Uno-X Norwegian Development Team, med sistnevnte som mest nærliggende å ta steget opp en eller flere divisjoner.

Tidligere proffsyklist Thor Hushovd arbeidet i lang tid med å stable et norsk profflag på beina, men hans forsøk materialiserte seg aldri. Med kunngjøringen om Vismas inntreden i det nederlandske laget i dag spør kanskje mange seg hvorfor de ikke engasjerer seg i et norsk prosjekt i stedet.

Ifølge Øystein Moan var dette aldri aktuelt.

- Visma er inne og støtter Ski Classics (langløp på ski) og det gir oss fin markedsføring i Norge, Sverige og Finland. Men nå blir Nederland og Sentral-Europa enda viktigere for oss, og i tillegg Danmark. Da fant vi ut at vi hadde nok nasjonal eksponering i Norge med det vi gjør på langrennssiden, og det er eksponering i Tour de France som virkelig er verdt noe. Da har du ikke så mange valg, for vi kunne ikke ha sponset et fransk eller russisk lag.

- Uten Tour de France, no deal?

- Nei, man måtte hatt innpass i Tour de France, og det måtte ha vært et godt Tour de France-lag neste år. Vi tenker først og fremst profilering i BeNeLux (Belgia, Nederland og Luxembourg) med dette sponsoratet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TOUR DE FRANCE-LAG: F.v. Amund Grøndahl Jansen, Paul Martens og Steven Kruijswijk fra LottoNL-Jumbo i sommerens Tour de France. FOTO: Tim de Waele/Getty Images
TOUR DE FRANCE-LAG: F.v. Amund Grøndahl Jansen, Paul Martens og Steven Kruijswijk fra LottoNL-Jumbo i sommerens Tour de France. FOTO: Tim de Waele/Getty Images Vis mer

Visma satser ifølge Moan stort i det nederlandske markedet for øyeblikket og regner med å omsette for tre milliarder kroner i det markedet. Bare i år har de kjøpt opp fem nederlandske selskaper, deriblant Raet, som er et av landets største innenfor lønnssystemer.

- Da Thor Hushovd ønsket å bygge opp et norsk profflag, var dere i dialog med ham?

- Vi hørte om ryktene, men vi trengte å komme inn i noe som var omtrent ferdig. Et prosjekt som er oppe og går allerede, for det tar gjerne tid å bygge opp et nytt sykkellag og.

- Så et fremtidig norskstyrt Tour de France-lag vil foregå uten dere?

- Det vil jeg tro, men det finnes jo andre firmaer i Norge som er enda større og rikere enn oss også. Du har Equinor, DNB, Hydro og Telenor. Det er jo ingenting i veien for at de kan stå bak en norsk satsing.

Kan bli norsk døråpner

Laget har allerede en nordmann i sine rekker. Amund Grøndahl Jansen ble profesjonell i laget foran 2017-sesongen og har blitt en viktig brikke i lagets spurt- og klassikertropp. Han forlenget i april avtalen med laget og skal sykle for dem ut 2020-sesongen.

Med en norsk sponsor inn i laget er det naturlig å spørre seg om det kan dukke opp flere nordmenn på Jumbo-Vismas lønningsliste.

- Vi har allerede Amund Grøndahl Jansen på laget og vi har en dansk rytter i Jonas Vingegaard. Vi er stadig på utkikk etter nye ryttere, og vi vet at både den norske og danske mentaliteten passer godt inn i en nederlandsk satsing. Vi ser etter de beste rytterne og hvis vi finner dem i disse markedene, vil vi ikke nøle med å signere dem. Men de er nødt til å være ryttere som passer inn på WorldTour-nivået, og med potensial til å heve seg ytterligere i framtida, forteller Plugge.

På hvilken måte vil det være positivt for norsk sykkelsport å få inn en norsk aktør på sponsorsiden i et WorldTour-mannskap, spør vi Moan.

- Vi kan nok til en viss grad åpne noen dører, men det har litt med hvordan de jobber fra før av og. De er opptatt av å ha et ungt lag og kan være interessert i unge, norske talenter. De sykler de norske rittene og vil være opptatt av å være synlige der.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!