KJØRTE INN I MOTORSYKKEL: 17-åringen Iver Johan Knotten slapp unna med to forstuede fingre, etter å ha stupt over sykkelen etter motorsykkelvelt i juniorutgaven av Paris-Roubaix. Likevel mener han sykkelritt er umulig å gjennomføre uten hjelp fra MC-førere. FOTO: Per Erik Mæhlum, Norges Cykleforbund
KJØRTE INN I MOTORSYKKEL: 17-åringen Iver Johan Knotten slapp unna med to forstuede fingre, etter å ha stupt over sykkelen etter motorsykkelvelt i juniorutgaven av Paris-Roubaix. Likevel mener han sykkelritt er umulig å gjennomføre uten hjelp fra MC-førere. FOTO: Per Erik Mæhlum, Norges CykleforbundVis mer

Norsk junior krasjet med motorsykkel under Paris-Roubaix

- Det gjorde vondt overalt, sier 17-åringen.

(procycling.no) På vei over brosteinspartiet Auchy-lez-Orchies - Bersée delte Iver Johan Knotten en skjebne vi har sett altfor ofte i sykkelsporten den siste tiden.

En motorsykkel krasjet foran ham, og den norske deltakeren i juniorutgaven av Paris-Roubaix hadde ingen mulighet til å komme seg unna.

- Jeg lå godt plassert framme i hovedfeltet og hørte plutselig han foran meg rope. Han kjørte rett inn i motorsykkelen. Jeg lå på hjul, og fløy over styret. Jeg husker ikke så mye av det, men jeg hadde vondt overalt da jeg landet og kom til hektene igjen. Det var bare å rette på styrehendler, få kjedet på plass og sette seg på sykkelen for å kjøre videre, sier Iver Johan Knotten til procycling.no.
 
- Umulig å kjøre fortere I dag - tirsdag - har han forsøkt å komme seg inn på akutten på hjemsted, men fikk klar beskjed om å ta turen innom fastlegen først.

Langfinger og pekefinger på venstrehånda er kraftig forslått. Nå er den midlertidig spjelket opp av en ispinne.

De fleste som har syklet, vet at fingerskader ikke er noe særlig. Over eldgamle, franske bondeveier er det kritisk.

Knotten gikk ned på sektor 11, men fikk kontakt med teten igjen ved beryktede Carrefour de l´Arbre. Den aller tøffeste blant rittets fire avsluttende seksjoner.

- Da var det så vondt i kroppen at det ikke var mulig for meg å kjøre fortere. Med vonde fingre var det rett og slett jævlig å kjøre på den brosteinen, forteller han.
 
Stygge ulykker og dødsfall Ulykker mellom motordrevne kjøretøyer og syklister har fått mye oppmerksomhet i norsk og internasjonal presse de siste årene.

Problematikken ble heftig debattert da en pressebil fra fransk TV kjørte på Juan Antonio Flecha, som deretter rev med seg Johnny Hoogerland inn i et piggtrådgjerde under 2011-utgaven av Tour de France.

I fjor ble Sebastien Chavanel og Jesse Sergent kjørt ned med kort mellomrom i Flandern rundt.

Tragisk utfall fikk det først da Antoine Demoitie (25) omkom etter påkjørsel bakfra av en motorsykkel under Gent-Wevelgem.

• Les også: Ny syklist påkjørt av motorsykkel

Under årets Paris-Roubaix opplevde Elia Viviani å bli påkjørt av motorsykkel på vei inn i Arenberg.

- Motorsykler for vår sikkerhet I etterkant har arrangørene innført flere tiltak. Under Flandern rundt og Paris-Roubaix har pressen fått restriksjoner mot å følge rytterne inn på brosteinspartiene på både bil og motorsykkel.

Ulykken med den norske junioren i Paris-Roubaix gikk heldigvis greit. Foruten blåmerker, skrubbsår og det som trolig er to forstuede fingre, slapp 17-åringen heldig fra det.

Han hadde også trener og pappa Jan Erik i området som kunne berolige øvrig familie om at «det kun var fingrene» det gikk utover.

- Du har sikkert fått med deg noen av ulykkene i proffenes ritt. Har du tenkt på at du også kunne bli involert i noe liknende?

- Muligheten er jo der, så jeg har tenkt på det. Samtidig mener jeg at motorsyklene er der for vår egen sikkerhet. De skal kjøre i forkant for å stanse biler og gjøre oss oppmerksomme på hindringer i veibanen. Ut ifra det jeg husker var det en blå servicemotorsykkel med hjul bakpå som fikk trøbbel på brosteinen og forårsaket ulykken. Det var surt der og da, fordi jeg følte meg bra og hadde gode bein. Men jeg vet jo at de ikke gjør det med vilje.

- Minne for livet Tidligere denne uka har det blitt arrangert MC-kurs på Rudskogen for å kvalitetssikre sikkerhetsopplegget i forkant av den norske rittsesongen.

Knotten mener det hadde vært umulig å gjennomføre rittene uten hjelp fra MC-førerne.

- Uten dem blir det ikke noe sykkelritt. De er viktige for utøvernes sikkerhet, og det er også et poeng at mediene trenger tilgang til rittene. Man kan ikke sitte å se et ritt som Paris-Roubaix kun med helikopterbilder. Det er nødt til å tas forholdsregler, men det gjøres også, påpeker han.

- Hvordan ser du på totalopplevelsen fra debuten din i Paris-Roubaix?

- Det var et rått løp å være med på. Et minne for livet. Etter Arenberg kjører vi de samme sektorene som proffene og det var folk overalt. Inne på velodromen var det også skikkelig trøkk. Jeg har ikke kjørt VM før, bare EM - men det var ikke helt samme kaliber som dette.

Søndagens juniorutgave hadde målgang et par timer før proffene og ble vunnet av nederlenderen Jarno Mobach foran landsmann Nils Eekhoff og franske Tanguy Turgis.

Mobach sykler faktisk sammen med Knotten som gjesteryttere på det belgiske laget APT-Spie Doutreloigne CT.

- Jeg har bodd på rom med ham på samling i Spania og kjenner ham litt. Han er en veldig sterk rytter, men ikke uslåelig, mener Knotten.

PS! For Norge ble Ludvik Holstad 8, Håkon Lunder Alrust 10 og Knott 29 i Paris-Roubaix Junior. I tillegg ble Sedrik Ullebø 40 og Erik Ysland 61. Joakim Kjemshus sto av.