<strong>ANNULLERTE SEIER:</strong> Bare én av 15 jenter fikk sykle til mål i ungdomsrittet. Etterpå ble seieren til Camilla Rånes Bye annullert. Foto: Dag Otter Johansen
ANNULLERTE SEIER: Bare én av 15 jenter fikk sykle til mål i ungdomsrittet. Etterpå ble seieren til Camilla Rånes Bye annullert. Foto: Dag Otter Johansen Vis mer

- Jentene følte seg som hakkekyllinger

Norsk sykkelbråk: - Utrolig trist

14 av 15 jenter i ungdomsmesterskapet i landeveissykling i Asker ble nektet å sykle til mål. Etterpå ble seiersjenta fratatt triumfen. Reaksjonene er sterke. Rittleder svarer på kritikken.

Publisert
Sist oppdatert

Det koker i deler av Sykkel-Norge etter ungdomsmesterskapet - som tilsvarer norgesmesterskap i de yngre aldersklassene - på landevei i Lier, arrangert av Asker SK.

Bare én av jentene kom til mål: Camilla Rånes Bye fra Stjørdals Blink, som på heroisk vis kjørte solo i front til det hun trodde var seier i 16-årsklassen etter seks knallharde runder på totalt 57,6 kilometer.

Litt seinere kom imidlertid kontrabeskjeden: Både K15 og K16-klassen (kvinner 15 og 16) ble annullert - og seiersjenta mistet triumfen.

Foranledningen var at én etter én rytter ble tatt ut av rittet, fordi de ble tatt igjen av guttene som kjørte parallelt i samme løype i et - naturlig nok - betydelig høyere tempo.

- Knust

Dagbladet er kjent med at dette skapte stor forvirring, frustrasjon og vonde følelser hos flere av jentesyklistene, som aldri fikk sykle til målstreken.

- Mange var knust. Dette er rittet de trener for og høydepunktet for jentene. Sykkelsporten har en del jenter på terreng, men ikke landevei. Nå skjønner jeg hvorfor, sier Jill Jahrmann, mor til en av de mange syklistene som ble tatt ut av rittet, til Dagbladet.

Slår tilbake mot kritikk

Stig Fjærli, rittleder for UM i Asker, forteller til Dagbladet at hendelsene som har skapt sterke reaksjoner, har sine logiske forklaringer.

<strong>SVARER PÅ KRITIKKEN:</strong> Stig Fjærli.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SVARER PÅ KRITIKKEN: Stig Fjærli. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- Når man lager et arrangement på sykkel, må man sette sammen et sykkelfelt og lage en kjøreplan for perioden man låner veien. Historisk sett har jentene syklet kortere enn guttene. I år kom forslaget om at de skulle sykle like langt som gutta. Da måtte vi sette dem i samme i kjøreplan som M15/16, som sykler den distanse jentene ville sykle. Alternativt måtte de sykle med M14 og dermed sykle halvparten av distansen, forklarer Fjærli til Dagbladet.

Responsen var tydelig: Jentene i 15- og 16-årsklassen ville sykle like langt som gutta i samme alder. Det ønsket ble gjentatt på lagledermøtet før rittstart.

- De raskeste guttene syklet så fort at de tok igjen i jentene. 16-åringene i gutteklassen gikk i brudd og kjørte hardt umiddelbart. Dermed satte de press på jentene som ville fullføre rittet. Det er biler foran feltet som markerer «sykkelritt pågår, vei stengt» og følgebil bak som markerer «sykkelritt slutt, vei åpen». 16-åringene kjørte så fort at de tok igjen bilen bakerst som skulle åpne løypa. Dermed måtte dommerne og kommissærene ta ut ryttere for å skape en naturlig trafikkavvikling, forteller Fjærli.

- Jeg sa til foreldrene til disse jentene: «Nå har vi prøvd det dere ønsker, men den fysiske forskjellen er for stor». «Det er jo innlysende», svarte de. «Hvorfor sa dere ikke fra på lagledermøtet?» spurte jeg. De hadde de mulighet til å si ifra om at den fysiske forskjellen var for stor til at dette var uunngåelig.

Jahrmann har på sin side en annen versjon. Hun sier dette etter at saken var ute:

- Det stemmer ikke, for reglementet gir dem ulik maksimaldistanse (åtte mil for gutter og seks mil for jenter). Guttene syklet åtte runder og jentene seks, så differansen i tid (hvor lenge de måtte leie veien) er ikke et argument i det hele tatt, skriver hun i en e-post til Dagbladet.

- Følte seg som hakkekyllinger

Jahrmanns datter, Stella, har ganske nylig blitt en ivrig landeveissyklist etter skadeavbrudd fra langrenn, men ungdomsmesterskapet i Asker ble en vond opplevelse for Stella og resten av jentene.

<strong>HØYT TEMPO:</strong> Guttene satte i gang et skyhøyt tempo fra start. Det skapte ekstra trøbbel for jentene. Foto: Dag Otter Johansen
HØYT TEMPO: Guttene satte i gang et skyhøyt tempo fra start. Det skapte ekstra trøbbel for jentene. Foto: Dag Otter Johansen Vis mer

- Før rittet hadde jentene fått muntlig beskjed om at de ikke skulle bli tatt ut av rittet. Men det skjedde likevel. Funksjonærer tok ut en etter en og ba dem om å gå ut i siden, sier Jahrmann.

- De stoppet blant annet min datter. Hun er ganske ny som syklist, og hun ble utrolig forvirret. Jeg forsto det slik at en annen pappa ba jentene om å likevel sykle videre. Dette ble til slutt en kjempelei opplevelse, og jentene følte seg som hakkekyllinger, forteller hun.

Jentene samlet seg i gruppe i et forsøk på å sykle videre sammen, men ble bedt om å sykle tilbake til startområdet. Da var rittet slutt for jentene.

Årsaken til at guttene og jentene må kjøre samtidig, er den begrensede tiden arrangøren har til rådighet til å benytte landeveien til sykkelrittene.

Økonomiske problemer

Rittleder Fjærli vil i kjølvannet av denne saken komme med en anbefaling til Norges Cykleforbund (NCF) om at jentene neste gang sykler sammen med gutter 14, så lenge økonomien gjør det umulig at jentene sykler for seg selv.

- Det er for få jenter og liten rekruttering, dessverre. I langrenn er det 300-400 i den aldersklassen, mot 15 jenter i sykkelsporten i samme klasse. Vi kan ikke stenge en vei i to-tre timer for 15 ryttere. Det har vi ikke økonomi til, med tanke på alle utlegg som medfører. Da har vi ikke råd til å leie veien i tre timer til. I Sverige er vaktoppgavene tilordnet politi. I Norge må vi betale politiet 1200 kr per mann. Om politiet, kommissærer og dommere da skal følge bare 15 jenter for seg selv, går ikke det regnestykket opp, sier Fjærli.

Video not found
HER GÅR DET NESTEN GALT: Peter Sagan fra Slovakia holdt nesten på å sykle ned denne personen som gikk tur med hunden under sykkelrittet Tirreno Adriatico. Men Sagan visste akkurat hva han måtte gjøre. Video: Discovery / Eurosport Norge Vis mer

- I en ideell verden ville vi kjørt alle jentene i hvert sitt felt, men vi har ikke råd til det. Så dårlig står det til med sykkelsporten og støtteordninger. Vi har ingen støtteordninger. Det burde vært en pott som vi kunne fått benyttet oss. Det eneste vi har er dårlig asfalterte veier. Likevel klarer vi å dyrke den ene sykkelproffen etter den andre. Med et par velodromer i Norge kunne vi ha produsert like mange sykkelstjerner som langrennsstjerner. Vi kunne vært verdensledende i sykling. Myndighetene må på banen, slik vi får dekket utgiftene som trengs for å arrangere sykkelritt, oppfordrer han.

- Utrolig trist

Det hører med til historien at det ikke bare var jenter som ble tatt ut av rittet. Mange gutter beseglet den samme skjebne av samme årsak. Bare 40 av 95 gutter kom til mål, får Dagbladet opplyst. Det er vanlig at ryttere blir tatt ut av rittet i norgescup, men i denne tøffe løypa ble det ekstra mange.

Én av 15 jenter fikk fullføre: vinneren i K16-klassen, Camilla Rånes Bye fra Stjørdals Blink. Etter målgang ble seieren altså annullert.

- Det er mesterskap, det høyeste rangerte rittet, hvor vi skal kåre den verdige vinneren.

- Det er likevel utrolig trist at det ble sånn. Jeg snakket med jentene etterpå. Jeg forklarte hvorfor de var med i det feltet. Vi har lært: Jentene kan ikke kjøre med M15, men heller sykle en kortere distanse samme med M14-klassen, sier Fjærli til Dagbladet.

Han mener kritikken var uunngåelig.

- Her får vi kjeft for at vi prøver på likestilling. Guttene blodkjørte bak, mens jentene kjørte rolig i feltet og smilte og snakket sammen. Vi ville fått kjeft uansett hva vi hadde gjort, også om vi hadde satt dem i M14-klassen. Enten får vi kjeft for at jentene må kjøre kortere distanse, eller så får vi kjeft for at de kjører lang distanse, men ikke står distansen.

- Jeg er bare en trafikkarrangør. Når rittet startet, er det kommissærene og dommerne som tar beslutningene. Det er sykkeldommerne som har fått klagene fra rytterne, presiserer han.

Kriseløsning

Arrangøren er nå i dialog med Norges Cykleforbund (NCF) for å se på muligheten til å gjennomføre ungdomsmesterskapet i disse klassene i et annet ritt. Det kan tidligst skje på søndag.

- Min datter er ikke så skuffet, for hun leverte en super tempoetappe på lørdagen. Men jeg synes skikkelig synd på utøverne som kommer fra alle mulige steder i landet, men får ingen respekt av arrangøren, sier Jahrmann til Dagbladet.

Jahrmann sier at reaksjonene var sterke etter søndagens fellesstart.

- Det er noe med at rekrutteringen på jentesiden ikke blir noe av hvis ikke de fokuserer på å øke jenteandelen. I det daglige føler de seg likestilt, for da trener jenter og gutter sammen, noe som er kult. Men det er noen som klarer å plante inn ideen om at jentesykling er sekundært, sier Jahrmann.

Hun roser samtidig arrangøren for et godt gjennomført temporitt på lørdagen, der ting gikk mer ryddig for seg.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer