TUNG START: Frode Kippe (t.v.) og Daniel Chima Chukwu fulgte ballen med blikket da Molde tok imot LSK i runde 2. Den kampen gikk på TV 2 Zebra, men seertallene skremte ingen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
TUNG START: Frode Kippe (t.v.) og Daniel Chima Chukwu fulgte ballen med blikket da Molde tok imot LSK i runde 2. Den kampen gikk på TV 2 Zebra, men seertallene skremte ingen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpixVis mer

Norsk Tipping tok opp frykten for seerflukt allerede i fjor

Men tallene er verre enn Tippeligaens sponsor fryktet.

(Dagbladet:) Da Norsk Tipping forlenget sin avtale med norsk fotball i fjor høst, var de bekymret for nedgangen i seertall.

Fire serierunder ut i 2013 er situasjonen verre enn de fryktet.

- Vi var tydelig ute
Nedgangen i antallet som ser Tippeligaen på tv, bør imidlertid ikke overraske noen:

Sånn måtte det bli da den mest attraktive kampen i hver runde ble tatt bort fra den åpne visninga på TV 2 søndag kveld. Nå er det C More som har kjøpt rettighetene, og de har valgt å servere indrefileten på betal-tv lørdag klokka 18.00 i stedet.

Men de fleste Dagbladet har snakket med de siste dagene, hadde ikke sett for seg at nedgangen skulle bli så stor som den faktisk er blitt.

Norsk Tipping - generalsponsor for Tippeligaen, og den aktøren som bidrar med flest sponsorkroner til norsk fotball - har denne holdningen:

- Vi var tydelig ute og flagget vår misnøye med C More-avtalen da den kom, nettopp ut fra den situasjonen som ser ut til å ha oppstått, sier Einar Busterud - direktør for kommunikasjon og strategi i Norsk Tipping.

Deler bekymring
Flere av sponsorene for Norges fremste tippeligaklubber har uttalt til Dagbladet at utviklinga med lavere seertall er bekymringsverdig.

- Vi deler bekymringen til de øvrige sponsorene, sier Einar Busterud i dag.

- Men det er litt tidlig i sesongen til at vi kan felle en sikker konklusjon. Det vi ser hittil, kan imidlertid tyde på at skeptikerne hadde rett.

- Er nedgangen i tv-tall større enn dere ventet?

- Ja. Den er i overkant av hva vi fryktet, svarer Busterud.

Nøyde seg med ettårsavtale
Norsk Tipping har i 65 år vært en ledende sponsor for norsk fotball. Blant annet har avtalen sikret at den øverste divisjonen har hatt navnet «Tippeligaen» i 22 år.

Men etter mye negativ oppmerksomhet var det langt fra gitt at selskapet skulle fortsette å støtte norsk fotball etter 2012, da den siste fireårsavtalen gikk ut.

Etter harde forhandlinger ble partene enige om en forlengelse på ett år i fjor høst. Verdien på utvidelsen var i underkant av 70 millioner kroner.

Det betyr at det må nye forhandlinger til allerede i år. Busterud vil ikke forskuttere disse samtalene nå:

- Men det er klart at seertall både på banen og foran skjermene eventuelt vil bli tema, sier han.

- Var overgangen til betal-tv en sentral del i forhandlingene også i fjor?

- Ja, det stemmer, sier Busterud.

Bekymringene handler om at de som sponser fotballen, blir mindre synlig for det brede publikum når færre ser på. Busterud sier samtidig:

- Det må også være et tankekors for fotballen generelt, ikke bare som sponsorobjekt. All idrett er avhengig av publikumsoppslutning, ikke bare på tribunene, men også seertall på tv.

Seks klokkeslett
Det spilles åtte kamper hver tippeligarunde - fordelt på seks forskjellige tidspunkter fredag, lørdag og søndag. Dette har vært en utfordring for klubbene så langt:

- Det tar tid å venne publikum til de nye tidene, sier en klubbleder anonymt, og får støtte av en fra en annen by:

- Det er så mange tider nå. Det var ikke lett å få folk på kamp fra før, og det er ikke enklere nå.

For Norsk Tippings del er avspark-spredningen heller ikke ideell:

- Dette er en av de tingene vi har tatt opp. Som spillselskap er vi tjent med en konsentrasjon av kamper. Men konsentrasjonen er blitt dårligere. Det er mindre forutsigbart når kampene spilles nå. Det kreves mer av seerne, at de får orientert seg, og det blir ikke den hypen vi hadde før, hevder Busterud.

Fryktet dårligere rykte
Dagbladet er kjent med at flere av Norges Fotballforbunds samarbeidspartnere har rynket på nesa over måten C More-handelen ble gjort på i 2011:

Avtalen ble ikke sendt ut på anbud, ingen aktører fikk sjansen til å konkurrere, og de aller fleste tippeligaklubbene fikk først vite om salget da avtalen var undertegnet.

I tida etterpå ble det bedrevet massiv brannslokking fra NFFs kommersielle ansatte, for å få de store sponsorene deres til å forstå at forbundet tok avstand fra denne typen forretningsskikk.

Einar Busterud vil ikke kommentere om dette påvirker Norsk Tippings vilje til å assosiere seg med fotballen i framtida. Men én ting er de fornøyde med på Hamar:

At deres frykt for at C More skal slippe til utenlandske bettingselskaper i sine sendinger, har vist seg å være ubegrunnet.

- Akkurat den biten er greit håndtert, sier Busterud.