Live-published photos and videos via Shootitlive

Northug vil ha færre høydedøgn og lavere intensitet

Northug tar grep etter ropene om «ulykke». Dette har han lært

Færre høydesamlinger og lavere intensitet på øktene i høyden skal få Petter Northug tilbake til gammel storhet.

SOGNEFJELLET/OSLO (Dagbladet): «Ulykke» skrev Petter Northug i sin elektroniske treningsdagbok i november i fjor.

Det fremsto først noe kryptisk, men viste seg å være starten på en tung periode som varte fra sesongstart til etter vinter-OL i Pyeongchang for Mosvik-ekspressen.

Da hadde Northug vært i storform gjennom høsten og følt seg så pigg at han - som Dagbladet fortalte i fjor - kjørte mange hardøkter i høyden.

Nå justerer 32-åringen planen før 2018/19-sesongen og kutter ut trolig et høydeopphold i sommer, sammenliknet med i fjor.

- Det blir et høydeopphold i slutten av august og Val Senales i oktober, men jeg kutter kanskje sommerhøyden, forteller Northug i møte med pressen på Sognefjellet tirsdag.

TILBAKE: Petter Northug er tilbake på landslaget og tilbake i godt slag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TILBAKE: Petter Northug er tilbake på landslaget og tilbake i godt slag. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Endrer planen

I tillegg vil han, klok av skade fra de foregående sesongene, ha lavere intensitet på treningsøktene i høyden.

- I år har jeg bestemt meg for, og det er en av hovedarbeidsoppgavene mine, at selv om jeg gjennomfører høyde, skal jeg nesten ikke ha økter i høyden med laktat, opplyser 32-åringen.

Det innebærer økter med lavere intensitet i høyden, uten å produsere melkesyre og holde laktatverdiene på et lavt nivå.

- Det blir kontrollerte terskeløkter som ikke skal ta av, og der jeg skal «cruise» og ha overskudd etter at de er gjennomført, sier Northug.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis jeg klarer å ha is i magen, vet jeg at jeg kan gå fort på ski, tydeliggjør han.

For høy tenning på bestemte økter, ikke minst i og etter høyden, ødela for langrennsesset for to sesonger siden. Også i fjor høst trente Northug oppsiktsvekkende hardt i høyden.

Som Dagbladet skrev i november i fjor, kjørte Mosvik-ekspressen mange harde økter i knalltøffe motbakker i alpene.

- Tradisjonen tror kjører vi mange av hardøktene i motbakke for å bygge mest mulig kapasitet, sa daværende trener Stig Rune Kveen den gang.

Tilbake

Etter å ha kjørt soloopplegg i flere sesonger, er Northug nå tilbake på samling med landslaget på Sognefjellet.

- Det er fantastisk å være tilbake her på Sognefjellet. Det er magisk å være her nå og da går liksom timene av seg selv, sier han.

- Det føles bra å være tilbake på landslaget. Vi har kommet godt i gang og det er en fin gjeng jeg er på lag med. Det er en gjeng jeg kjenner godt fra før av.

Monsen-samarbeidet

Mosvik-ekspressen har stor tro på samarbeidet med sprintlandslagstrener Arild Monsen.

- Mange er spent på om prosjektet Arild og Petter kommer til å fungere. Vi har pratet om det, er enige om mye og har lagt en ganske grov plan på hva vi ønsker å gjøre fram mot sesongstart, sier Northug.

- Foreløpig har jeg veldig troa på samarbeidet mellom meg og Arild og med den gjengen som er på laget. Jeg tror det blir en bra gruppe for meg å trene med fram mot sesongen her.

Klæbo vil lære

Northug håper å dra nytte av spisskompetansene i det knallsterke sprintlandslaget, hvor majoriteten av løperne er gode allroundere, i tillegg til hurtige sprintere.

Det gjelder ikke minst forrige sesongs verdensener Johannes Høsflot Klæbo. Han kom først til Sognefjellet mandag, men gleder seg til å samarbeide med Northug, som var Klæbos forbilde i tenårene.

- Jeg tror jeg har mye å lære av Petter, og jeg tipper det er noe han kan lære av meg også. Jeg håper vi kan hjelpe hverandre til å ta steg begge to, sier Klæbo til Dagbladet.

Klæbo ble «den nye Northug». Nå vil Northug bli «den nye Klæbo», med færre døgn og lavere intensitet i høyden. Klæbo holder seg fortsatt unna høydetrening.