Northug vil eie navnet «The Thug»

Vil ha varemerket sitt på alt fra øl til til juletrepynt.

GODT SAMARBEID: Kjetil Wold (t.v.) har besøkt Petter Northug (midten) i Livorno for å jobbe med Northug-logoen. Til høyre står designer Henrik Eriksen. Foto: Martine Strøm
GODT SAMARBEID: Kjetil Wold (t.v.) har besøkt Petter Northug (midten) i Livorno for å jobbe med Northug-logoen. Til høyre står designer Henrik Eriksen. Foto: Martine StrømVis mer

(Dagbladet): Hva har Bjørn Dæhlie, Björn Borg, Vegard Ulvang, Kari Traa og David Beckham til felles? Jo, i tillegg til å være idrettsutøvere, er de merkevarer. Nå vil også Petter Northug jr. blir en del av denne gjengen.

Han har nemlig søkt Patentstyret om å få enerett til å bruke varemerket Petter Northug. I de elleve søknadene inngår også logoer, Northugs autograf, og retten til å bruke kallenavn som «The Thug», og «Thugen.»

Bak søknadene står Northug selv, og firmaet Northug AS, som Terje Hallan er daglig leder i. De har også fått hjelp av en jurist for å gjøre prosessen på en ryddig måte.

Petter sterkt delaktig Mannen som har samarbeidet med Northug om å utvikle logoen heter Kjetil Wold. Han er eier og kreativ leder i Anti & Grandpeople, og er ikke helt ukjent i designkretser. Wold fikk nemlig Gullblyantens ærespris i 2012. Dessuten har firmaet hans samarbeidet med norske storheter som Dnb og Birken, i tillegg til internasjonale merkevarer som Nike og Converse.

Wold nølte ikke ett sekund da forespørselen om å samarbeide med skikongen kom for fire måneder siden.

- Det er ikke ofte det dukker opp sånne oppdrag. Petter har alt det man drømmer om i en merkevare: attitude, han er unik og tydelig. De fleste må betale mye penger for å kunne havne i en sånn posisjon, men Petter har bygget opp merkevaren gjennom gode idrettsprestasjoner, sier Wold til Dagbladet.

SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det "Northug was here - ten minutes ago." Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople
SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det "Northug was here - ten minutes ago." Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople Vis mer

Wold skryter av Northugs visuelle egenskaper, og forteller at mannen med ni VM-gull har vært sterkt delaktig i både idé- og designprosessen. Samarbeidet har foregått både på kontorene til Anti & Grandpeople, og på Northugs treningssamlinger i Italia.

- Det er han som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet det sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bånn. Sluttproduktet, altså logoen, er Petter sitt. Vår oppgave er å jobbe med merkevarene og formgi uttrykket deres med faglig tyngde og ekspertise, forteller Wold. 

«Northug»-øl? Otto Scharff, markeds- og informasjonsdirektør i Patentstyret, sier til Dagbladet at det har kommet en rekke «Northug»-søknader til dem. Han uttrykker samtidig at det er uvanlig kost å få søknader som spenner over et såpass vidt område som i dette tilfellet.

Søknadene favner nemlig over hele 14 kategorier. Herunder finner vi blant annet øl, mineralvann, syltetøy, ymse sportsutstyr, eiendom, juletrepynt og diverste app'er.

- En varemerkeregistrering gir muligheten til enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for sine varer og tjenester. Dette gjelder for eksempel bruk av merket på en skistav eller en jakke, men også i forbindelse med markedsføring og forretningsdokumenter.

- Det er søkt på en rekke vareområder her. Vil du si at det er litt som å skyte med hagle?

VM-KONGE: Petter Northugs markedsverdi skyles i stor grad hans enorme suksess i skisporet, samt hvordan han oppfører seg både der og utenfor. Her fra VM i Val di Fiemme i mars. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.
VM-KONGE: Petter Northugs markedsverdi skyles i stor grad hans enorme suksess i skisporet, samt hvordan han oppfører seg både der og utenfor. Her fra VM i Val di Fiemme i mars. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET. Vis mer

- He-he, det er ikke vanlig å gå ut så bredt. Her er det alt fra sportsbriller og DVD'er til kaffe, te, kakao, mel og andre næringsmidler. I tillegg er det også søkt om finansiell virksomhet, telekommunikasjon og utdannings- og opplæringsvirksomhet.

Ikke ferdigbehandlet Scharff synes søknadene gir inntrykk av av Northug og teamet hans har store ambisjoner på sikt.

- Det gir i alle fall uttrykk for en kommersiell virksomhet som vil spenne ganske bredt. De har sikkert planer for en del, men neppe for alt. Kanskje de ikke helt vet hva som venter rundt neste sving, og at man derfor har tatt en bred tilnærming.

Videre forteller han at søknadene nå skal til endelig behandling.

- Når vi mottar en søknad, skal den først gjennom en formalia-sjekk. Denne er i orden på alle søknadene fra Northug og kompani. Deretter vil det gå omlag fire måneder før søknadene er ferdigbehandlet.

- Hva skal til for at denne søknaden ikke går igjennom?

I ITALIA: Når Petter Northug ikke har trent i Livorno, har han satt seg ned med Kjetil Wold og designet logoen til sin egen merkevare. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet
I ITALIA: Når Petter Northug ikke har trent i Livorno, har han satt seg ned med Kjetil Wold og designet logoen til sin egen merkevare. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet Vis mer

- Skulle det for eksempel være en tilsvarende logo innenfor en av klassene det er søkt i, så vil det være en reell hindring.

Bølla Northug At Team Northug har ambisjoner, har i alle fall Scharff rett i. Northugs pressetalsmann Are Sørum Langås sier nemlig at disse søknadene kanskje burde vært sendt for en stund siden. At de gjør det nå, og samtidig søker på så mye forskjellig, handler om å sikre Petter Northug kontroll over sitt eget navn. I tillegg:

- Det er også en langsiktig plan med tanke på å bruke rettighetene kommersielt, uten at vi har konkrete anvendelsesplaner per i dag.

At det er søkt om varemerkerettigheter på blant annet uttrykket «The Thug», som betyr noe sånt som «bølle» eller «kjeltring», har i utgangspunktet ikke noe med Northugs rykte som nettopp det blant enkelte motstandere.

- «The Thug» er en kortversjon av Northug, som kan brukes i ulike sammenhenger. Det handler mer om varianter av navnet Northug, enn røveren Northug.

Sørum Langås bekrefter Wolds bilde om en involvert og engasjert Northug i prosessen rundt sin egen merkevare, og spesielt i utformingen av logoen.

KONGEN OG DRONNINGA: Petter Northug og Marit Bjørgen er de to mest suksessrike, norske langrennsløperne de siste årene. De har tidligere vært ikledd Swix-tøy, som på bildet, men det norske skilandslaget har nå Bjørn Dæhlie som offisiell klessponsor. I framtida blir det kanskje The Thug? Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
KONGEN OG DRONNINGA: Petter Northug og Marit Bjørgen er de to mest suksessrike, norske langrennsløperne de siste årene. De har tidligere vært ikledd Swix-tøy, som på bildet, men det norske skilandslaget har nå Bjørn Dæhlie som offisiell klessponsor. I framtida blir det kanskje The Thug? Foto: Terje Bendiksby / Scanpix Vis mer

- På eventuelle produkter som skulle komme blir det han som kvalitetsstempler det og setter sitt navn og sin logo på det. Han føler at det er hans alt sammen.

KJENDIS: Petter Northug er såpass kjent at han blir invitert til de årlige kjendiskampene på Norway Cup.  Benjamin A. Ward / Dagbladet
KJENDIS: Petter Northug er såpass kjent at han blir invitert til de årlige kjendiskampene på Norway Cup. Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer