NORTHUG-BUSSEN: Denne bussen, som tidligere er brukt av blant andre Madonna og AC/DC, skal benyttes av Petter Northug under Tour de Ski. Foto: Privat (bildet er manipulert av Team Northug)
NORTHUG-BUSSEN: Denne bussen, som tidligere er brukt av blant andre Madonna og AC/DC, skal benyttes av Petter Northug under Tour de Ski. Foto: Privat (bildet er manipulert av Team Northug)Vis mer

Northugs luksusbuss slipper ikke inn på Tour de Ski

FIS setter på håndbrekket.

(Dagbladet): Petter Northug har aldri vunnet Tour de Ski.

Hver detalj teller i kampen om sammenlagtseieren, og mandag kunne NRK fortelle om 26-åringens «hemmelige» våpen: En luksusbuss som skal sikre optimale forhold under touren.

Bussen har tidligere vært benyttet av blant andre AC/DC og Madonna, og Northug gleder seg stort til å ta den i bruk.

- I fjor på sprinten satt jeg i en bil mellom sprintheatene i Oberhof. Det er ikke optimalt. Da er det bedre å komme seg inn i en buss og ha god plass til å bytte om og forberede seg til nye heat, sa han til NRK tidligere i uka.

Uten akkreditering
Det er bare ett lite problem: Bussen får ikke akkreditering til stadionområdet.

- Søknader og forespørsler må gå gjennom det nasjonale skiforbundet, og vi har aldri mottatt en offisiell henvendelse fra Norges Skiforbund om denne ekstra bussen. Selv om vi er blitt kontaktet av Petters manager, Lars Gilleberg, har FIS aldri godkjent eller bekreftet mulighet for å få adgang til de akkrediterte områdene for Petters buss, skriver renndirektør Pierre Mignerey i en e-post til Dagbladet.

Norge har en stor smøretrailer fra før, og hver nasjon har et begrenset antall busser de kan ta med seg inn på området. FIS skal egentlig ha beskjed allerede på høsten om hvilke kjøretøy som skal benyttes, og hver enkelt arrangør seks uker før konkurransen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges Skiforbund har hjulpet Northug-manager Lars Gilleberg med kontaktinfo til de ulike arrangørstedene i Tour de Ski, men ifølge FIS kan de spare seg bryet, såfremt det ikke kommer en formell henvendelse fra Norges Skiforbund.

- FIS og arrangørene er alltid villige til å hjelpe lagene og forsøke å finne løsninger selv om søknadene kommer sent. Men de må som sagt kommer fra det nasjonale skiforbundet, og det er overhodet ingen grunn til å gjøre unntak her. FIS og arrangørene har den samme holdningen og ingen akkreditering vil bli gitt så lenge det ikke er noen offisiell søknad fra Norges skiforbund, sier Mignerey.

Skinstad:- Vi støtter ideen
Langrennssjef Åge Skinstad forsikrer at de er positive til Northugs bussplaner, selv om de ikke kommer med en formell søknad til FIS. I Oberhof og Toblach er i tillegg områdene såpass små at det uansett ville blitt tøft å få plass til bussen.

- Dette er et privat initiativ som vi støtter. Vi har planlagt Tour de Ski for lenge siden, og har ikke sett behovet for en slik ordning for hele laget. Det rettferdige er å behandle alle ulikt, og dersom noen ønsker egne forbedringer, støtter vi den type tiltak. Petter er klar på at han er fornøyd med støtteapparatet til Norge, og som en tilleggsting ønsker han å ha med denne bussen. Men han har aldri ønsket at den skal være en del av teamet, sier Skinstad til Dagbladet.

Akkreditering eller ikke: Northug-buss blir det i Tour de Ski. Men den må altså parkeres et annet sted, og så gjenstår det å se om det skaper vanskeligheter når Mosvik-ekspressen skal lade opp mellom sprintheatene.

Tilgang på strøm skal gå i orden uansett, sier manager Lars Gilleberg.

JAKTER TOUR DE SKI-SEIER: Tour de Ski er det eneste Petter Northug har til gode å vinne. Det vil han rette på denne vinteren. Foto: NTB SCANPIX
JAKTER TOUR DE SKI-SEIER: Tour de Ski er det eneste Petter Northug har til gode å vinne. Det vil han rette på denne vinteren. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

- Det blir buss uansett, det er ikke noe tema. Men får vi ikke parkering og strøm, kommer vi med aggregat, sier han til Dagbladet.

Gilleberg beskriver bussen som et «femstjerners hotell på hjul», og det meste av kostnaden tar en av Northugs private sponsorer.

- Jeg kan fortelle hva det kostet etter Tour de Ski. Hvis det går etter planen, er det verdt hver krone. Petter har bare ett mål, og det er å dra ned dit og vinne den greia.

- Blir det et spleiselag?

- Nei, og skiforbundet har ingenting med finanseringen å gjøre. Det blir ikke noen varmestua for journalister, supportere eller andre. Bussen skal sørge for at Petter er uthvilt og holder seg frisk, sier Gilleberg.

- Begrenset nytte
Landslagssjef Vidar Løfshus tror ikke det skal by på problemer å få parkert bussen i nærheten av konkurranseområdene.

- Det spørs litt hvor firkantet og vanskelige arrangørene og FIS vil være. Er de litt fleksible ordner de det, men hvis de bestemmer seg for å være vriene mot Team Northug, kan de henvise dem langt utpå jordet, sier han.

I likhet med Skinstad er han positiv til å la Northug gjøre personlige tiltak for å optimalisere vinnersjansene, men han er usikker på hvor mye nytte 26-åringen vil ha av bussen.

- Det er begrenset hvor mye bruk han har for den i forbindelse med løp. Man kommer på et løp, tester skiene, varmer opp, går løpet, gjør seg ferdig med journalistene, og så drar man til hotellet. I sprint kan han gå inn i bussen og få behandling og varme mellom løpene. Nytten er begrenset. Men det kan være verdt et forsøk, og ingenting vil være bedre enn om det er tunga på vektskåla, sier Løfshus.