TRENTE FOR HARDT:  Petter Northug gikk på en smell og trente for hardt etter det siste høydeoppholdet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TRENTE FOR HARDT:  Petter Northug gikk på en smell og trente for hardt etter det siste høydeoppholdet. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Petter Northug og feiltrening

Northugs overbelastning minner svenskene om deres mareritt. Derfor gikk det galt

I fjor var Calle Halfvarsson i superslag, før han gikk på en gedigen smell. Nå opplever Petter Northug det samme. Thomas Alsgaard, Tarjei Bø og svenskene deler sine tanker om feiltreningsproblematikken.

(Dagbladet): Petter Northug var sitt livs form i høst, ifølge trener Stig Rune Kveen. Hans verbale prestasjoner og strålende humør tydet også på det, da Mosvik-ekspressen gjentatte ganger briljerte i intervjuer med Dagbladet om blant annet Emil Iversen, Stina Nilsson, Dorothea Wierer, Heidi Weng og Emil Jönsson.

- Når Petter er i godt humør, sprudler og er kjapp i replikkene, er det ofte veldig godt formtegn. Det er varsko til konkurrentene. Jeg har aldri sett ham bedre på dette tidspunktet av året. Han er et hakk foran nivået han var på før 2014/15-sesongen, og det endte jo ganske greit i Falun, sa Kveen til Dagbladet.

Så kom den uventede smellen. Planen om å hanke inn mange verdenscuppoeng på Lillehammer og være med i kampen om den gule trøya, mislyktes totalt. Overskuddet var totalt fraværende. Northug gikk på en smell. 30-åringen trente for hardt etter det siste høydeoppholdet. Denne uka gikk Vidar Løfshus ut og sa at Tour de Ski også trolig ryker for Northug.

Overtrening har blitt nevnt. Feiltrening eller overbelastning er nok mer presise begreper. Idrettsutøvere som er i en såkalt overtrent tilstand, trenger måneder og kanskje år, for å komme tilbake på godt, gammelt nivå. Feiltrening og overbelastning kan behandles raskere.

Det betyr at Northug kan komme tilbake på samme måte som da han kjente flere av de samme symptomene før VM i Holmenkollen. Symptomene handler om at muskulaturen stivner raskere enn vanlig, dagsformen varierer mer, restitusjonstiden blir lengre og overskuddet forsvinner.

ROLIG TRENING: Petter Northug må holde seg til rolige økter for øyeblikket.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ROLIG TRENING: Petter Northug må holde seg til rolige økter for øyeblikket. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Svensk varsko

Sjansene for sykdom kan også øke i en sånn periode. I fjor var Calle Halfvarsson, som har åpnet denne sesongen strålende, i superslag i sesongoppkjøringen. Fjoråret skulle bli Halfvarssons år. I stedet trente han for hardt, i likhet med mange av de øvrige svenskene. Resultatet ble tidenes dårligste sesong for svensk herrelangrenn.

- Dette kan minne om det Calle opplevde i fjor. Hver gang Calle forsøkte å konkurrere, ble det møtt med en ny smell. Han ble derfor tvunget til å hvile, akkurat som Petter hittil denne sesongen, sier Expressens langrennsekspert Tomas Pettersson til Dagbladet.

- Tror du Northug vil slite like mye som Halfvarsson gjorde i år?

- Nei, det tror jeg ikke. Det er fortsatt veldig tidlig å vite hva som har skjedd og hvor alvorlig det er. Tour de Ski blir naturlig nok vasnkelig, men i VM regner jeg med Petter er tilbake i storslag. Det håper jeg.

Alsgaard: - Vanlig idrettsproblem

Emil Jönsson forteller at svenskene gikk på en kollektiv smell, fordi de presset hverandre for hardt på de rolige øktene. Intensitetsstyringen av treningen var ikke god nok.

- Vi var ikke gode nok til å skille rolige og harde økter. De rolige øktene ble for harde. Det gikk ut over hvile og restitusjon, som gjorde oss mer utsatte for sykdommer, sier Jönsson til Dagbladet.

Langrennslegenden Thomas Alsgaard er en av de som var dyktigst på å intensitetsstyre treningen riktig da han satset for fullt.

- Det er et vanlig idrettsproblem å bli for ivrig og trene for hardt. Det er så mye vilje og «drive». Det handler mer om å begrense enn å motivere. Det handler om å skape forståelse for at det rolige skal være rolige og det harde skal være hardt, sier Alsgaard til Dagbladet.

- Det var du dyktig til?

- Ja, det stemmer. Det var en av mine styrker. Jeg var ikke i nærheten av å trene like mye som Martin Johnsrud Sundby gjør nå. Jeg var kanskje den som hadde færrest treningstimer. Jeg kunne leke mer med fart og kjøre hardøktene enda hardere ved å tone ned mengdetreningen. Jeg var den som hadde flest hviledager, sier 44-åringen.

Trener minst, men er best

Finn-Hågen Krogh og Emil Iversen er nåtidens svar på Thomas Alsgaard når det kommer til treningsdoser. De trener færre treningstimer enn landslagskompisene, men er likevel to av verdens desidert beste langrennsløpere. Det samme gjelder Heidi Weng på kvinnesiden, som riktignok har økt treningsmengdene foran denne sesongen.

- Jeg er fortsatt ikke blant dem som trener mest. Jeg har funnet et treningsnivå som fungerer for meg. I sommer merket jeg at det gikk litt for fort. Da prøvde jeg å roe litt ned, sier Wengtil Dagbladet.

- Det handler om å finne det som er riktig belastning for meg selv. Jeg tror alltid at jeg ligger på grensen, men innenfor det jeg tåler, supplerer Iversen

Tarjei Bøs teori

Tarjei Bø har opplevd noe lignende som Petter Northug nå er igjennom. Bø var i fabelaktig form i sommer og banket hele norgeseliten i langrenn i Lysebotn Opp. Han følte seg uovervinnelig. Da er det lett at det bikker over.

- Når man er i god form, tåler man mer trening. Man føler man tåler alt og kan trene bare hardere og hardere. Man merker fremgang for hver eneste økt og blir bedre hele veien. Motivasjonen vokser og man tyner grensene videre. Da kan det blir for mye når man i stedet burde ha holdt litt i bremsen, sier Bø til Dagbladet.

Hans lillebror Johannes trener betydelig mindre enn Tarjei. Johannes sliter også mindre med sykdom.

- Det har slått meg at det kan være en sammenheng. Beina tåler mer enn immunforsvaret. Det er mulig systemet blir så nedkjørt at øker risikoen for sykdom.

Han tror Northug kommer sterkt tilbake, slik han selv har gjort mange ganger.

- Slike trøkker motiverer. Jeg er sikker på at Petter kommer tilbake, sier Tarjei Bø.

Alsgaards klatreråd

Thomas Alsgaard ser en klar endring i måten man trener på i dag sammenlignet med tidligere.

- Treningsfilosofien har endret seg mye. På 90-tallet var hovedtyngden i treningen løping. Nå er det mer rulleski og styrke. Vi var amatører på styrketreningen på 90-tallet. Det som reddet meg på 90-tallet var klatringa, i buldreveggen. Det var en klar sammenheng mellom da jeg klatret mye og gjorde det bra. Jeg skrev det ikke i dagboka en gang, fordi jeg så på som en lek.

- Kanskje det var derfor du hadde så få treningstimer?

- Haha, kanskje. Jeg fant jo ut at det var mye mer effektiv enn de tullegreiene ellers, konkluderer Alsgaard.