Null styring

Petter Solberg (31) vil ikke kritisere teamledelsen etter at alt gikk galt med den nye Subaruen.

HAGFORS (Dagbladet): -  Jeg gidder ikke å slakte noen. Jeg kan gjøre tabber sjøl også, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Den nye Subaru Impreza 2006 har gitt rallystjernen en marerittstart på sesongen. I Monte Carlo førte en oljelekkasje til at han måtte bryte. I går gikk alt galt. Da Dagbladet møtte Petter Solberg på hotellet i går kveld, ville han ikke krisemaksimere. Selv om den japanske bilgiganten har brukt millioner på millioner av kroner på en bil som ennå ikke fungerer.

- Japanerne er stille nå. Det er dem det er verst for, mener 31-åringen.

For 21. plass og nesten seks minutter fram til leder Marcus Grönholm er ikke fredagskost for verdensmesteren fra 2003.

-  Teamet sier bare unnskyld. Dem er lei seg. Når en ikke får kjøre en eneste skikkelig prøve, er det ikke gøy med rally, medgir Solberg.

-  Hjelpesløs

I fjor vant han Rally Sverige. I år manglet det bare at han kjørte på en värmlandsk elg for at den første dagen skulle vært 100 prosent fiasko. Ellers gikk alt galt.  


•
Etter bare fem km på den første fartsprøven ryker drivakselen. Dermed taper Petter to minuttter før første service.

 MARERITTDAG:  Petter Solberg ligger på 21. plass. Og på grunn av at han måtte skifte girkasse, så fører de nye VM-reglene til at han ikke kan justere bilen slik han vil. Dermed er ikke avansement særlig sannsynlig. -  Jeg tar dette som en test nå, sier Solberg. MARERITTDAG:  Petter Solberg ligger på 21. plass. Og på grunn av at han måtte skifte girkasse, så fører de nye VM-reglene til at han ikke kan justere bilen slik han vil. Dermed er ikke avansement særlig sannsynlig. -  Jeg tar dette som en test nå, sier Solberg. Foto: Daniel Sannum Lauten
MARERITTDAG: Petter Solberg ligger på 21. plass. Og på grunn av at han måtte skifte girkasse, så fører de nye VM-reglene til at han ikke kan justere bilen slik han vil. Dermed er ikke avansement særlig sannsynlig. - Jeg tar dette som en test nå, sier Solberg. MARERITTDAG: Petter Solberg ligger på 21. plass. Og på grunn av at han måtte skifte girkasse, så fører de nye VM-reglene til at han ikke kan justere bilen slik han vil. Dermed er ikke avansement særlig sannsynlig. - Jeg tar dette som en test nå, sier Solberg. Foto: Daniel Sannum Lauten Vis mer


-  Jeg har kjørt den prøven i seks år. På den strekningen der det skjedde er det full gass. Det skal aldri skje, sier Solberg. 
 

• På startstreken på tredje prøven ville ikke startsystemet på Subaruen adlyde. Dermed tapte han nye seks sekunder.

For seint til service 

• Etter servicen trøblet girkassen slik at Solberg måtte bruke nesten et kvarter på en transportetappe på å være mekaniker. Det kostet ham to minutter i tidsstraff fordi han kom for seint inn til service.  

• På den 1,8 km korte sprinten klarte han å tape ni sekunder på grunn av feil dekkvalg.

-  Hjelpesløsheten er det verste, sier Solberg - og koster på seg noen smil - selv etter en av hans verste rallydager.

Må bare le

Og da han finner Patrik Flodin (21) på plassen foran seg sjøl resultatlista, begynner han bare å le. Solberg har gått inn med pengestøtte for å bygge opp det svenske rallytalentet.

-  Det er han som jeg skal gjøre god.

-  Dette er vel ikke måten å gjøre det på?

-  Nei. Definitivt ikke. He-he.


•
Thomas Schie er nummer 15 etter dag én. Rallyet avsluttes i morgen.