Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Ny bil på en halvtime

Mekanikerne til Petter Solberg kaster om på bilen hans flere ganger hver dag.

HAGFORS (Dagbladet.no): Under dagens andre fartsprøve slet Petter Solberg med dugg på frontruta. Han mistet litt av synsvinkelen de siste kilometerne, og tapte nok et par sekunder på det.

Under servicen en drøy halvtime senere: Seks mekanikere kaster seg over bilen så fort den har rullet inn i Subaru-området. Bevæpnet med verktøy plukker de bilen fra hverandre. Frontruta forsvinner og det samme gjør også masse annet utstyr. Etter nøyaktig 30 minutter kjører Petter og Phil Mills ut igjen, på vei til den tredje fartsprøven.

Maks seks mekanikere

- Hver sjåfør har seks mekanikere som jobber med bilen under service. I tillegg kan to personer gå rundt og delvis hjelpe til. Flere er det ikke lov til å ha, og det er det heller ikke plass til rundt bilen, sier Subarus PR-sjef Steve Webb til Dagbladet.no.

Det er stort sett service mellom hver andre eller tredje etappe, og teamet har bare en halvtime på seg. Etter at Petter har herjet med bilen i skogen, er det alltid mange ting å rette på og bytte ut.

- Så fort en fartsprøve er over, tar han kontakt med sjefsingeniør Pierre Genon. Da går de gjennom hva som er feil og hva som må gjøres. Så når bilen kommer til servicen har mekanikerne et ganske god oversikt over hva de må gjøre, sier Webb.

Varer i ett rally

Bilene er designet slik at utstyr lett kan byttes ut, og Subaru har en lastebil full av ekstradeler. Og skulle de gå tom for frontruter kan de fly inn nye fra England.

KJAPPE MEKKERE: I løpet av en halvtime kan mekanikerne til
Petter skifte ut det meste på bilen. FOTO: STIAN HARALDSEN
KJAPPE MEKKERE: I løpet av en halvtime kan mekanikerne til Petter skifte ut det meste på bilen. FOTO: STIAN HARALDSEN Vis mer

Etter Rally Sverige får Petter sin nye Subaru Impreza WRC 2005. Den vil da være spesialbygget for Rally Mexico. Etter det løpet vil den bli helt strippet, og så bygget opp igjen til neste rally.

- Bilene får kjørt seg så kraftig i hvert rally at vi bygger dem opp igjen fra grunnen hver gang. Bilene er designet til å vare i ett rally, sier Webb.

Servicen i Hagfors er underholdning i seg selv. Derfor er det mange fans som står og ser på at de forskjellige fabrikklagene skrur fra hverandre bilene. Og pågangen er størst utenfor gjerdet til Petters bil.

Det er liten tvil om hvem som er den mest populære mannen i Hagfors.

MASSE UTSTYR: Mekanikerne har orden på verktøyet sitt.
UNDERHOLDNING: Under servicen etter de to første fartsprøvene i dag var flere hundre samlet for å se på mekanikerne.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media