- Ny bil til 14 millioner

Med hydrauliske dempere og nye dekk håper Petter Solberg han blir verdensmester. Til nå har bilen kosta 14 millioner kroner å utvikle.

- De har holdt på med den i fem år, aller mest de siste to. Den har kostet 1,2 millioner pund fra utvikling og fram til dagens produkt, og dette er bare starten, sier Solberg til Dagbladet.

Den nye bilen, med såkalt aktive støtdempere, har ikke stabilisatorstag. Demperne drives med en egen hydraulisk pumpe, som sitter bak på bilens girkasse. På gårsdagens shakedowns (prøverunder) før helgas San Remo Rally, var Solberg raskest på tre av fire forsøk. Bare Sebastien Loeb og Marko Märtin klarte å tukte Spydeberg-gutten.

- Bilen er helt ny for meg, og jeg er veldig fornøyd med at det gikk så bra så fort. Likevel vil det ta tid før jeg lærer den skikkelig å kjenne, og derfor vil jeg ta det rolig på dagens etapper. Jeg får heller gi alt mot slutten.

- Og går det bra her, så tror jeg også at sesongen ender bra, sier Solberg, som i går gledet seg som en liten unge til å fyke over asfalten i Italia.

- Det er så mye venting, det er frustrerende. Jeg vil kjøre bil!

SOM EN UNGE: Petter Solberg gleder seg som en unge til å fyke over asfalten i Italia med sin nye Subaru Impreza.