UTVIKLING: Sebastian Vettel og resten av Formel 1 kjører med en ny rød bøyle foran på cockpiten denne sesongen. Foto: XPB/Press Association Images.
UTVIKLING: Sebastian Vettel og resten av Formel 1 kjører med en ny rød bøyle foran på cockpiten denne sesongen. Foto: XPB/Press Association Images.Vis mer

Formel 1 med halo-løsning for beskyttelse:

Ny detalj får stjerner til å rase, men ekspert er rolig: - Klarer ikke å hisse meg opp

Slik ser de nye Formel 1-bilene ut.

(Dagbladet): Formel 1-sesongen starter med VM-runde i Melbourne søndag morgen. Det er den første av 21 løp der teamene fra Mercedes, Ferrari og Red Bull regnes som favoritter.

- Lewis Hamilton (Mercedes) er den store favoritten i år, men det er spennende å se om Ferrari og Red Bull kan utfordre om sammenlagtseieren, sier Viasats kommentator Atle Gulbrandsen til Dagbladet.

Halo-rabalder

Formel 1 er i stadig utvikling og nytt for året er en såkalt «halo» foran cockpiten der førerne sitter. Dette er en slags bøyle som er satt på bilene av sikkerhetsmessige årsaker.

Nyvinningen har skapt storm i Formel 1-sirkuset.

- Nå går det bare nedover med bilene. Det blir som å kjøre en buss, sa verdensmester Lewis Hamilton i fjor, ifølge ESPN og Express.

I forbindelse med testing av glassbeskyttelse har Ferraris Sebastian Vettel uttalt:

- Jeg blir svimmel.

KLAGER: Sebastian Vettel i sin Ferrari med en rød bøyle. Foto: NTB Scanpix
KLAGER: Sebastian Vettel i sin Ferrari med en rød bøyle. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Mercedes-sjef Toto Wolff har uttalt til britisk presse at han gjerne skulle fjernet bøylene med motorsag om han fikk sjansen.

Utviklingen av bøylen har pågått over flere år, men tas først i bruk nå i helga. Løsningen er lagd for å beskytte førernes hode som tidligere har vært utsatt, mener Formel 1-toppene. Jules Bianchi døde etter en krasj under Japans Grand Prix i 2014. Det var Formel 1s første dødsfall siden Ayrton Senna i 1994.

Ekspert positiv

Viasat-ekspert Gulbrandsen er langt mer positiv til beskyttelsen enn Formel 1-stjernene.

EKSPERT: Atle Gulbrandsen. Foto: NTB scanpix
EKSPERT: Atle Gulbrandsen. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Jeg klarer ikke å hisse meg opp. Dette er ikke det peneste jeg har sett, men sikkerheten til førerne er mye viktigere. Dette vil ikke påvirke løpene eller førerne, og er etter min mening et skritt i riktig regning for sikkerheten. Tidligere har hodet til førerne vært utsatt, sier Gulbrandsen til Dagbladet.

- Hva tenker du om all kritikken?

- Det vil alltid være noe misnøye med nye ting. I båtracing og dragracing er det gått over til lukket cockpit, og det er ingen som savner det gamle. Slik er utviklingen. Dette påvirker ikke synet til førerne og jeg tror de som er misfornøyde først og fremst synes det ser stygt ut på bilen, sier Gulbrandsen.

Halo-løsningen er bare en av flere nye grep før årets VM-start i Melbourne. Noe av kritikken går også på at bilene blir tyngre.

Tre motorer

En annen ny regel sier at det bare er lov å bruke tre motorer i løpet av 21 VM-runder. Tidligere var det lov med fire.

Gulbrandsen tror dette vil skape hodebry for mange av lagene i årets sesong.

- Mange lag vil bryte denne regelen og få straff. Det er en hodepine for mange og fryktelig vanskelig å unngå. Regelen er innført for å spare kostnader, men mitt tips er at mange lag vil bruke flere motorer likevel, sier Gulbrandsen.

Han utdyper:

- De beste teamene kan klare å holde seg innenfor, men det skjer så mye i løpet av en sesong. Utstyret presses ekstremt, og da kan motoren ryke, sier Gulbrandsen.

Formel 1-runden i Australia sendes på Viasport fra klokka 06.30 søndag morgen.

Hamilton i form

Lewis Hamilton var raskest på kvalifiseringen før sesongåpningen. Briten sikret sin femte strake pole i Melbourne.

Hamilton brukte bare ett minutt og 21 sekunder på den fem kilometer lange runden i Albert Park lørdag, skriver NTB. Det var hans femte strake pole i Melbourne og sjuende totalt. Totalt har Hamilton sikret beste startspor 73 ganger i løpet av karrieren, flest av alle.

Ferraris Kimi Räikkönen og Sebastian Vettel var over 0,60 sekunder bak den overlegne vinneren.

Mens Hamilton var i en egen klasse måtte Mercedes tåle en krasj fra lagkamerat Valtteri Bottas. Finnen mistet kontroll da han kjørte på gresset i første sving og gikk i veggen i neste sving. Han unnslapp uten skader, men kvalifiseringen måtte stoppes i 10 minutter.

Mercedes har hatt verdensmesteren i Formel 1 de fire siste sesongene. Lewis Hamilton har vunnet tre av de fire siste VM-titlene. I tillegg ble Nico Rosberg mester i 2016. Tyskeren forbløffet alle da han etter triumfen bestemte seg for å legge oppe