BEVIS? Artikkelen i den italienske avisen Corriere delle Serra vekker oppsikt. Foto: Skjermdump
BEVIS? Artikkelen i den italienske avisen Corriere delle Serra vekker oppsikt. Foto: SkjermdumpVis mer

Ny etterforskning: Mekanisk doping brukt i to italienske ritt

UCI svarer: - Nytt regelverk kommer.

(procycling.no): En omfattende etterforskning utført av det franske TV-programmet Stade 2 og den italienske avisen Corriere della Sera mener å ha avdekket bruk av innebygde motorer i to italienske sykkelritt.

Etterforskningen konkluderer med at det internasjonale sykkelforbundet UCI ikke har gode nok metoder på plass til å bekjempe problemet. 

Varmesensorer Etterforskerne Thierry Vildary og Marco Bonarrigo brukte en spesiell varmesøkende sensor til å oppdage motorer under éndagsrittet Strade Bianche og etapperittet Coppi e Bartali tidligere i år.

Varmesensoren ble maskert som et kamera, og ifølge etterforskerne fikk man øye på sju forskjellige motorer. Verken den to sider lange avisartikkelen i Corriere della Sera eller det 20 minutter lange programmet på fransk TV nevnte navn på noen ryttere. 

Vildary og Bonarrigo oppsøkte også Istvan Varjas, den ungarske ingeniøren som angivelig skal ha oppfunnet motor-modellen som brukes. Varjas gjentok påstander om at slike ulovlige komponenter kan ha blitt brukt så tidlig som 1998.

Ungareren mente at dette fungerte best på ryttere som har høy tråkkfrekvens. Han forklarte også at de nyeste versjonene er svært lette, kun fem centimeter lange og kan produsere opp mot 250 watt. Motorene kan monteres under enten krank eller kassetten bak.

Varjas bekreftet også at den mest avanserte formen for mekanisk doping, som omtalt av La Gazzetta dello Sport tidligere i år, er bruken av elektromagnetiske karbonhjul. Disse kan produsere 60 watt, kan styres ved hjelp av bluetooth (som nå finnes på armbåndsur) og vil bare oppdages med en svært kraftig magnetisk sensor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Varjas demonstrerte for journalistene hvordan en slik neodymmagnet-plate kan skjules i spesielle karbonhjul med høy profil. Hjulene koster rundt 50,000 euro og er kun tilgjengelige for et begrenset antall utøvere.  

UCI trapper opp Det internasjonale sykkelforbundet UCI har siden 2010, og mistankene reist mot Fabian Cancellaras seiere i Flandern rundt og Paris-Roubaix, tatt grep for å stanse mulig mekanisk doping. Mistanke ble imidlertid til virkelig tidligere i år, da en belgisk U23-ryttere ble tatt med en innebygget motor under VM i sykkelcross. Harald Tiedemann Hansen sier UCI tar problemet på alvor og skal trappe opp sitt arbeidet for å motvirke mekanisk doping.  

- Det vil skje en opptrapping. Men man kan ikke rekke over alt. Arbeidet med å skanne ut på ritt skal intensiveres. Men det viktigste nå er å få på plass et regelverk hvor lagene blir ansvarlige for at syklene er i riktig stand og ikke har noen ulovlige komponenter. Dette skal jeg bringe opp som tema på styremøte i juni, sier UCI-medlem Tiedemann Hansen til procycling.no.  

Et nytt regelverk vil tvinge lagene til å ta ansvar for at syklene rytterne bruker. Regelen skal ta til orde for at lag kan miste lisensen og bli kastet ut dersom ulovligheter oppdages. Tiedemann Hansen sier også at UCI jobber med å forbedre sine avdekningsmetoder.  

- Systemet vi bruker nå er greit nok. Røntgen-maskinen er dyr, vanskelig å transportere, og avhengig av at syklene er varme. Tabletten (applikasjonsprogramvare på nettbrett) vi har brukes for å avdekke magnetisme. Kombinasjonen av disse gjør oss greit skodd, sier Tiedemann Hansen - som leder UCIs utstyrskomité - som er sentral i forbundets kamp mot mekanisk doping.  

- Generelt vil jeg si at det er alt for lite skanning. Jeg synes det bør være skanning på alle ritt. Dette er et spørsmål om ressurser og penger. Dette blir nok et tema på neste møte.

Lik Dagbladet Sport på Facebook