NY DOPINGSKANDALE?: Den britiske avisa The Sunday Times kommer søndag med en ny stor dopingavsløring. Denne gangen skal det være omfattende bruk av ulovlige midler blant en rekke ulike idrettsøvere. Blant de som er nevnt i artikkelen er  en cricketspiller, en britisk Tour de France-syklist, flere tennisspillere og flere fotballspillere knyttet til Premier League-klubbene Arsenal, Chelsea og Leicester. Foto: NTB Scanpix/ Faksimile: The Sunday Times
NY DOPINGSKANDALE?: Den britiske avisa The Sunday Times kommer søndag med en ny stor dopingavsløring. Denne gangen skal det være omfattende bruk av ulovlige midler blant en rekke ulike idrettsøvere. Blant de som er nevnt i artikkelen er en cricketspiller, en britisk Tour de France-syklist, flere tennisspillere og flere fotballspillere knyttet til Premier League-klubbene Arsenal, Chelsea og Leicester. Foto: NTB Scanpix/ Faksimile: The Sunday TimesVis mer

Ny gigantavsløring: Skal ha dopet Premier League-spillere fra Arsenal og Chelsea

Stor avsløring i britisk avis.

(Dagbladet): Tidligere lørdag formiddag ble det varslet på Twitter at en stor dopingavsløring i regi den britiske avisa The Sunday Times var på trappene, og natt til søndag la avisa ut et bilde av forsiden på søndagens avis.

Der kan man lese at legen Mark Bonar skal ha møtt reportere som jobbet for avisa (krever innlogging), og i disse møtene avslørt at han har en rekke store britiske og utenlandske idrettsprofiler på klientlista.

Blant disse er det en cricketspiller, en britisk Tour de France-syklist, flere tennisspillere og flere fotballspillere knyttet til Premier League-klubbene Arsenal, Chelsea og Leicester.

Disse skal ha fått både steroider, veksthormoner og EPO.

Krever høring Avisa gjør det samtidig klart at de ikke har noe bevis for at legen har behandlet idrettsutøverne, utover det han har forklart for reporterne. Det foreligger heller ingen bevis for at klubbene kjenner til at Bonar har hatt kontakt med klubbene eller hjulpet dem å skaffe dopingmidler.

Storbritannias kulturminister, John Whittingdale, har nå krevd en høring, etter at det ble kjent at det britiske antidopingbyrået skal ha kjent til disse anklagene i to år uten å ta grep.

- Idrettstilhengere har krav på å vite med sikkerhet at det de ser på er ekte og rettferdig - at alle konkurrerer på likt grunnlag. Jeg har bedt om en umiddelbar og uavhengig gransking for å finne ut når disse anklagene først ble kjent, og hva som ble gjort, sier han ifølge Sky Sports.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier videre at han er sjokkert over avsløringene til den britiske avisa, men takker dem for deres bidrag. Nå vil han ta opp kampen mot de som jukser, og komme til bunns i om antidopingbyrået har gjort jobben sin.

- Det er ikke rom for å være likegyldig i kampen mot doping, og myndighetene ser allerede på om lovene på området er strenge nok. Blir det tydelig at det er behov for strengere straffer, vil vi ikke nøle med å iverksette slike handlinger, sier han.

Reaksjoner Duoen bak avsløringene er ingen ringere enn den tyske journalisten Hajo Seppelt og britiske Jonathan Calvert. De samme to som både rystet friidretten og sørget for at russiske friidrettsutøvere etter alle solemerker å dømme ikke får delta i sommerens OL i Rio.

Begge har en ekstremt høy kredibilitet etter dopingavsløringene i friidretten, og begge kan vise til en haug med priser for jobben de gjorde. At begge nå, samtidig, varsler en stor dopingskandale i Premier League, vekker umiddelbar oppsikt. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

En av dem er den tidligere Liverpoolspilleren Stan Collymore. Han beskriver avsløringen som «massiv».

- Alle Premier League-spillere bør frivillig avlevere både blod-, hår- og urinprøver i morgen, skriver han på Twitter.

Samtidig er det flere som setter et spørsmålstegn ved legens troverdighet, og er skeptiske til det faktiske bevismaterialet.

Svar fra byrået I etterkant av avsløringen, har også det britiske antidopingbyrået UKAD kommet med en uttalelse. De skriver at de er sjokkert over nyheten og anklagene som The Times kommer med.

- Nok en gang har mediene vist hvor verdifulle de er i arbeidet med å beskytte den rene idretten og i kampen mot doping, skriver de.

Videre bekrefter de at de fikk nyss om den aktuelle legen i 2014. De gjennomførte så en etterforskning, men fant ut at han ikke underlagt noen form for organisert idrett.

De peker så på at de ikke har myndighet til å etterforske videre når så er tilfellet.

Lik Dagbladet Sport på Facebook