Gunnhild Toldnes blir Premier League-anker for NENT

Ny jobb: - En slags kjærlighetssorg

Gunnhild Toldnes blir nytt anker for NENTs Premier League-sendinger. - Går fra én drømmejobb til en annen, sier hun.

ANKER: Gunnhild Toldnes blir NENTs Premier League-anker når de overtar rettighetene etter TV 2 på nyåret. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
ANKER: Gunnhild Toldnes blir NENTs Premier League-anker når de overtar rettighetene etter TV 2 på nyåret. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er enormt stas. Definitivt en drømmejobb. Jeg føler meg veldig heldig som skal få lov til å lede disse sendingene, sier Gunnhild Toldnes til Dagbladet.

Sendingene Toldnes snakker om er Nordic Entertainment Groups (NENT) Premier League-sendinger.

NENT Group, som står for blant annet strømmetjenesten Viaplay og kanaler som V Sport, TV 3 og V4, overtar de ettertraktede rettighetene til det som omtales som kanskje verdens største liga fra neste år. Det kom fram i en pressemelding i begynnelsen av februar i fjor.

NENT sender riktignok Premier League i Sverige, Danmark og Finland, men nå står også Norge for tur.

- Kjærlighetssorg

Dagbladet møter NENTs kommende Premier League-anker i underholdningsleverandørens lokaler på Hasle i Oslo. Her skal de forsøke å ta opp arven etter TV 2 som har sittet på rettighetene siden 2010.

Toldnes begynner i jobben på nyåret, og er klar på at det blir rart å forlate Discovery og deres dekning av norsk fotball - en jobb hun har hatt i en årrekke.

SAVN: Gunnhild Toldnes innrømmer at hun kommer til å savne å jobbe med norsk fotball. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
SAVN: Gunnhild Toldnes innrømmer at hun kommer til å savne å jobbe med norsk fotball. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

- Det blir en slags kjærlighetssorg. Jeg er jo kjempeglad i norsk fotball.

Toldnes forteller at hun i starten vil jobbe med andre fotballrettigheter fram til Premier League-start, i tillegg til å være med på planleggingen av Premier League-dekningen.

- Det er ikke en fulltallig redaksjon ennå, og det gjør det litt ekstra gøy. At man skal stå for en ny dekning og overta etter den gode jobben som er gjort i TV 2. Jeg gleder meg enormt, og er stolt som får lov til å være med på det, forteller Toldnes, som i tillegg til å ha jobbet i Discovery, også har vært innom Asker og Bærum Budstikke, TV 2, C More og Dagbladet.

MODERNE: Gunnhild Toldnes i NENTs flotte, moderne lokaler på Hasle i Oslo. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
MODERNE: Gunnhild Toldnes i NENTs flotte, moderne lokaler på Hasle i Oslo. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Føler presset

TV 2 har som nevnt hatt rettighetene for Premier League siden 2010, men på nyåret er det over. Toldnes legger ikke skjul på at hun føler på presset om å måtte levere

- Ja, jeg kjenner på presset, men det synes jeg så absolutt vi skal gjøre også. Premier League er et produkt som nordmenn er sykt glad i. Det betyr masse for folk, og kunnskapsnivået blant folk er høyt.

- Det er litt ærefrykt, men det synes jeg vi skal ha, legger hun til.

FORNØYD: Sportssjef Kristian Oma er godt fornøyd med ansettelsen av Gunnhild Toldnes. Foto: NENT Group
FORNØYD: Sportssjef Kristian Oma er godt fornøyd med ansettelsen av Gunnhild Toldnes. Foto: NENT Group Vis mer

- Viktig brikke

Sportssjef i NENT, Kristian Oma, er glad for å ha sikret seg Toldnes som anker.

- Det er veldig bra. Gunnhild blir en viktig brikke for oss, og skal bli et av våre mest profilerte ansikt for Premier League, sier Oma til Dagbladet.

Han er i likhet med Toldnes spent på hvordan det skal bli når de tar over rettighetene for den engelske toppdivisjonen.

- Det er både en ære og en forpliktelse. TV 2 har gjort en god jobb, og vi har også tenkt til å gjøre en god jobb. Derfor må vi ha inn dyktige folk, mener han.

Oma kan også røpe at de nå har bygget et splitter nytt studio, som ifølge ham selv kostet «veldig mange millioner».

- Vi føler vi er i rute, avslutter sportssjefen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer