ENDRER STARTEN: Selve startprosedyren i formel 1 endres. Nå har ikke førerne lov til å forandre på kløtsjen - eller å ha kontakt med mekanikere fra da bilen forlater garasjen og fram til start går. Dette betyr større oppgaver for førerne og en mer manuell start. Foto: NTB Scanpix
ENDRER STARTEN: Selve startprosedyren i formel 1 endres. Nå har ikke førerne lov til å forandre på kløtsjen - eller å ha kontakt med mekanikere fra da bilen forlater garasjen og fram til start går. Dette betyr større oppgaver for førerne og en mer manuell start. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ny regel i Formel 1: - Det kan bli katastrofalt

Men norsk ekspert spår små endringer.

(Dagbladet): Søndag kjøres den ellevte VM-runden i formel 1 på Spa-Francorchamps-banen i Belgia.

Og samtidig venter en helt ny regelendring for formel 1-førerne.

Det er selve startprosedyren som endres. Nå har ikke førerne lov til å forandre på kløtsjen - eller å ha kontakt med mekanikere fra da bilen forlater garasjen og fram til start går.

Superstjerna Lewis Hamilton (30) i Mercedes-teamet uttalte tidligere i sommer at han frykter regelendringa går utover han.

SPENT: Lewis Hamilton. Foto: NTB Scanpix
SPENT: Lewis Hamilton. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Jeg forventer mer uforutsigbare starter. Jeg tror det kan bli verre for meg. Dette er ikke farlig, det er racing, sa Hamilton til Telegraph nylig.

Viasats motorsportekspert Atle Gulbrandsen kommenterer regelendringen slik:

- Mitt tips er at dette utgjør liten forskjell. Det er selvsagt umulig å spå og det kan skje uforutsette ting, sier Gulbrandsen til Dagbladet.

- Hva innebærer denne endringen?

- Dette innføres for at mer skal bli avgjort av førerne selv og at det blir høyere krav til dem. Nå kuttes all kontakt mellom fører og mekanikere på vei ut til starten. Det kan være alt fra informasjon om dekkene til motstandere og andre ting. Og førerne må selv avgjøre hvordan de bruker kløtsjen, sier Gulbrandsen.

Marginer - Hvordan påvirker dette førerne?

- Dette er én av flere endringer som trolig kommer i framtida. Tidligere har førerne kanskje fått beskjed om «å ta kløtsjen på trinn tre» rett før starten. Det er mekanikere som har fulgt utviklingen minutt for minutt som gir beskjeder på øret til førerne, men dette blir nå borte. På rattet i bilen kan føreren enkelt endre på kløtsjen. Nå blir det opp til føreren selv hvordan starten prioriteres, sier Gulbrandsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Får noen en fordel av dette?

- Tja. Det kan jo øke sjansen for at det skjer ting som et uhell i starten. De erfarne førerne kan takle det bedre. Det kan jo være at noen kveler motoren, sier Viasats motorsportekspert, som jobber for kanalen som sender VM-rundene.

EKSPERT: Viasat-kommentator Atle Gulbrandsen.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
EKSPERT: Viasat-kommentator Atle Gulbrandsen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- Hvorfor er dette med kløtsjen så viktig?

- Dette handler om marginer. For å få en optimal start må kløtsjing finjusteres til det ytterste. Førerne må unngå hjulspinn og det er små detaljer som kan avgjøre en god og dårlig start på løpet, sier Gulbrandsen.

- Hvem er favoritt til å vinne VM-runden i Belgia?

- Jeg holder Lewis Hamilton som den store favoritten. Han har vært solid i år. Banen i Belgia er et av høydepunktene hvert år. Det er den beste banen og den banen førerne liker best. Den byr på spenning og er krevende, sier Gulbransen.

1,5 kg Teknisk sjef i Williams-teamet Pat Symonds forklarer endringen slik:

BILER: Formel 1-biler står og venter. NTB Scanpix
BILER: Formel 1-biler står og venter. NTB Scanpix Vis mer

- Nå må du bruke kløtsjen avhengig av hvordan grep du har på veidekket, hvordan drivstoffmengde du har og hvilke dekk du bruker. Du må bruke kløtsjen deretter, sier Symonds til Motorsport.com.

En oversikt hos nettstedet Bleacher Report omtaler kløtsjens  slik:

- Kløtsjen i en formel 1-bil er plassert mellom motoren og girkassen. Den er liten og veier som regel mindre en 1,5 kg.

- Annerledes Formel 1-fører Filipe Nasr fra Sauber F1 sier følgende:

- Det blir vanskelig å få en perfekt start uten den informasjonen vi har fått før. Nå blir det lettere å gjøre feil, sier brasilianske Nasr.

Jenson Button fra McLaren Honda forteller:

- Det blir annerledes enn vi er vant til. Før har vi brukt to pedaler, og da kan man kontrollere starten mer, enn når vi må holde den ene pedalen nede og slippe den andre, sier Jenson Button.

Lewis Hamilton sier:

- Startene endrer seg trolig ikke, men de kan også bli katastrofale, sier Hamilton.

Motorsportekspert Atle Gulbrandsen er derimot sikker på at Hamilton ikke er skremt.

- Jeg tviler veldig på at han mister nattesøvn av denne endringen, sier Gulbransen til Dagbladet.

VM-runden i Belgia starter søndag klokka 13 og sendes på Viasat Motor.