KAFFE: Mange idrettsutøvere er glad i kaffe. Noen inntar koffein fordi de føler det gir dem en effekt. Forskningen tyder også på det, men det er visse forbehold og baksider. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KAFFE: Mange idrettsutøvere er glad i kaffe. Noen inntar koffein fordi de føler det gir dem en effekt. Forskningen tyder også på det, men det er visse forbehold og baksider. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Kan koffein havne på dopinglista?

Nye funn: Koffein er prestasjonsfremmende. Men er det doping? Så mye bør du innta

Nye funn viser at fire kopper kaffe vil gi stor prestasjonsfremmende effekt både for toppidrettsutøvere og mosjonister. Med feil koffeinmengde kan imidlertid konsekvensene bli alvorlige.

(Dagbladet): «Jeg må ha kaffe. Jeg trenger en oppkvikker.»

Du har sikket hørt det. Kaffe er en viktig del av manges liv. Men hvor oppkvikkende er det egentlig? Gir det deg en prestasjonsfremmende effekt i trenings- og idrettssammenheng? Kan toppidrettsutøverne innta koffein og øke sine sjanser for suksess?

Svaret er ja, ifølge den ferske doktoravhandlingen til Hans Kristian Stadheim, som er stipendiat ved Norges idrettshøgskole, i tillegg til å være hovedtrener for Thomas Alsgaards private langrennslag Team LeasePlan.

På bakgrunn av resultatene i doktoravhandlingen er konklusjonen at koffein gir en prestasjonsforbedring på 2-3 prosent i konkurranser med varighet på 30 minutter.

- Det er enormt mye på toppnivå og kan da tilsvare cirka ett minutt i en konkurranse med 30 minutters varighet, forteller Stadheim til Dagbladet.

- Hva er det som gjør at koffein virker prestasjonsfremmende?

- Koffein reduserer blant annet utøverens opplevde anstrengelse. Det gjør at man kan holde høyere intensitet og dermed bedre prestasjonen. Funnene viser at man har like stor effekt av å innta koffein før konkurranse som mot slutten av et løp.

- Hvor mye kaffe bør man drikke?

- Det må bli inntatt koffeinmengde tilsvarende cirka fire kopper kaffe - avhengig av kroppsvekt - for å oppnå en prestasjonsfremmende effekt. Det er viktig å presisere at det ikke har noen hensikt å øke koffeinmengden fra fire til åtte kopper kaffe, viser resultatene. Tvert imot kan så store doser gi birvirkninger og helseplager, forteller han.

Koffeins bakside

Før WADA ble opprettet i 2004, fantes det en grenseverdi der verdier på over 12 umol i urinen med koffein medførte en dopingdom. For å få slike verdier i urinen, måtte man innta en koffeinmengde tilsvarende omtrent 12 kopper med kaffe, eller rundt 10 mg x kg kroppsvekt med koffein.

NYE FUNN: Funnene til Hans Kristian Stadheim, stipendiat ved Norges idrettshøgskole, kan skape ny debatt i toppidretten. Foto: Privat
NYE FUNN: Funnene til Hans Kristian Stadheim, stipendiat ved Norges idrettshøgskole, kan skape ny debatt i toppidretten. Foto: Privat Vis mer

Det var denne grensa som Ine Wigernes overskred, men senere ble frifunnet for av domsutvalget i Norges Idrettsforbund og Olympiske komité (NIF).

I dag finner vi ikke lenger koffein på WADAs lister over ulovlige substanser, men er på det som kalles en «overvåkingsliste». Det impliserer at det er fullt lovlig å innta koffein i forbindelse med idrettslige konkurranser, men at WADA følger med på utviklingen - og nye funn kan endre deres innstilling.

- Siden man ikke oppnår noen større effekt av å øke mengden fra tre til ti milligram per kilo, var grenseverdien kunstig høy. Den var der nok først og fremst for å unngå misbruk, tror Stadheim.

Medaljens bakside ved koffein er at stoffet, ifølge doktoravhandlingen, lurer kroppen til å presse seg hardere. Det kan gi kortsiktig prestasjonsfremmende gevinst, men samtidig helseplager på lengre sikt.

- Den forhøyde arbeidsintensiteten etter koffeininntak medfører økt muskulære skade, fordi man presser kroppen hardere. Man man kan også få økt risiko for å bli syk, forteller han.

Det bringer oss inn på aspektet som potensielt kan få koffein tilbake på dopinglista. Mange tror at det bare er prestasjonsfremmede stoffer som er doping. Sånn er det imidlertid ikke. Sportsdrikk, mat og en rekke naturlige næringsmidler er prestasjonsfremmende midler, men ikke på dopinglista.

Slik havner stoffet på dopinglista

For at det skal havne på WADAs dopingliste, må følgende kriterier oppfylles:

1. Stoffet er prestrasjonfremmende.
2. Stoffet skader idrettens omdømme.
3. Stoffet er helseskadelig.

Om koffein i denne sammenheng sier Stadheim:

- De to siste punktene er foreløpig ikke bevist. Derfor er ikke koffein på dopinglista for øyeblikket, men det er på en overvåkningsliste og kan komme der, hvis WADA skulle komme fram til at det er nødvendig.

Det forutsetter i så fall sterkere beviser på at koffein kan være helseskadelig, eller at en mener det bryter med idrettens grunnverdier og skader omdømmet.

- Mange kan fort bli så giret av koffein at man åpner altfor hardt og går over evne. Da kan det virke mot sin hensikt. Våre studier viser at dette kan være tilfellet, sier Stadheim.

- Husk at det er en grunn til at vi føler smerter. Man skal være forsiktig med å overstyre kroppens naturlige mekanismer som blant annet regulering av smerte, da kroppen er en finjustert maskin.

Kan havne på dopinglista

Det sier også Stadheim til utøverne når de spør ham om koffein og dens virking på idrettslig prestasjonsevne. Blant annet at kan det medføre økt muskulære skade.

- Med andre ord kan det oppfylle kriteriet om å være helseskadelig, i tillegg til å være prestasjonsfremmende, og nærme seg WADAs forbudsliste?

- Riktig, men det behøves det mer forskning på, og min avhandling har ikke avdekket at dette er tilfellet. Teoretisk sett kan det være helseskadelig, noe som i så fall kan få koffein på dopinglista. I tillegg må det altså skade idrettens omdømme.

- Misbruk av koffein kan gjøre det, hvis WADA kommer fram til det. Derfor er det viktig å påpeke at det ikke gir noen større prestasjonsfremmende effekt med seks kopper kaffe kontra tre, sier Stadheim.

De positive sidene

Han påpeker samtidig at koffein også har mange positive helsegevinster.

- Kaffe er bevist å kunne motvirke azheimers og diabetes 2. Kaffe kan også ha positiv effekt på den kognitive funksjonen. Problemet er om man bruker koffein til å presse seg så hardt at det går utover restitusjon, kunne gi økt sjanse for sykdom og muskulære skader. Så bilde er som alltid komplisert.

Stadheim er selv trener for Team LeasePlan, men det er likevel ikke sånn at han anbefaler sine utøvere å drikke mye kaffe eller ta koffeinpiller, selv om funnene hans indikerer at det er svært prestasjonsfremmende.

- Det er veldig individuelt hvilke utøvere som vil innta koffein. En del har dårlige erfaringer med det og opplever at koffein kan gjøre at man åpner for hardt. Husk den situasjonen en har i forbindelse med virkelige konkurranse klarer en aldri å simulere under et vitenskapelig forsøk.

Advarer mot høyt inntak

Dette er en av flere mulige feilkilder i doktoravhandlingen.

- Utøverne er da mye mer «gira». Hos alle utøvere jeg har jobbet med, har jeg alltid vært tydelig på at de selv må vurdere om de vil innta koffeinholdige produkter i konkurranse sammenheng eller ikke.

Stadheim sier til utøverne at de må være forsiktige med å innta for mye koffein av overnevnte grunner.

- Jeg er også skeptisk fordi jeg tror økt intensitet under konkurranser vil øke risikoen for sykdom da det som sagt bla øker muskulærnedbryting, med andre ord kan vinninga går opp i spinninga. Men for de som føler det gir dem en oppkvikker, er det selvfølgelig lov, men moderer da inntaket.

Annerledes enn astmadebatten

Astmadebatten har vært intensiv og innholdsrik det siste halvåret. Spørsmålet har vært stilt mange ganger: Er astamemedisin prestasjonsfremmende? Forskningene og antidopingekspertenes konklusjoner er tvetydige.

Når det gjelder koffein, er imidlertid forskningslitteraturen over lang tid enige i at koffein er prestasjonsfremmende. Stadheim mener det er en vesentlig forskjell mellom dette, hvor astmamedisin involverer medisinske fritak i motsetning til koffein.

- Jeg vil ikke blande meg inn i astmadebatten. Dette har jeg ikke grunnlag for å kunne utale meg om, men jeg føler koffeininntak og idrett er litt annerledes, da alle kan innta koffein og forutsetinngene dermed er like for alle.

Enda mer prestasjonsfremmende enn koffein er for eksempel sportsdrikk.

- Ja, det gir mye større effekt. Å drikke sportsdrikk kontra vann kan skille så mye som ti prosent, avhengig av konkurransens varighet. Men det er ikke sånn at det er doping av den grunn, sier Stadheim.

- Det er fullt av næringsmiddel som også er prestasjonsfremmende. Jeg vil heller anbefale å trene mer for mosjonister enn å peise på med mye koffein. God og riktig trening gir større effekt.