TAR GREP: UCI har en ny handlingplan for å redusere farene rytterne måter i feltet. Her har Jonas Rikaert veltet i årets Paris-Roubaix. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
TAR GREP: UCI har en ny handlingplan for å redusere farene rytterne måter i feltet. Her har Jonas Rikaert veltet i årets Paris-Roubaix. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Nye grep fra UCI skal bedre rytternes sikkerhet

- En omfattende handlingsplan, sier UCI-medlem Tiedemann Hansen.

(procycling.no): Etter to dager med hektisk møtevirksomhet i Lausanne, har det internasjonale sykkelforbundet UCI utarbeidet en handlingsplan som skal forbedre rytternes sikkerhet i ritt. Flere alvorlige ulykker de siste månedene gjorde temaet til en hastesak med høy prioritet på styremøtet torsdag og fredag.  

- Vi har kommet frem til en handlingsplan, som er ganske omfattende og som vi er veldig komfortable med, sier UCI-styremedlem Harald Tidemann Hansen til procycling.no.

Sykkelsporten har denne våren opplevd flere tragiske ulykker der motorsykler har vært involvert. Wanty Gobert-rytter Antoine Demoitié døde i slutten av mars som følge av skadene han pådro seg i en velt med en motorsykkel. Lotto Soudal-rytter Stig Broeckx er hardt skadet og ligger nå i koma etter at to motorsykler krasjet inn i feltet på 4. etappe i Belgia rundt forrige uke. Broeckx ble også klippet ned av en motorsykkel i Kuurne-Brussel-Kuurne. Dette var bare tre av et utall seriøse ulykker fra de siste tolv måneder med tunge kjøretøy involvert.

Sammen med sportens investerte parter har UCI nå altså utarbeidet handlingsplan i et forsøk på å redusere alvorlige uhell i feltet. Tydeligere ansvarliggjøring og bedre opplæring av sjåførene er to sentrale grep. UCI håper på et spleiselag for å dekke grundigere opplæring av sjåfører. UCI skal også vurdere nærmere om det er hensiktsmessig å redusere antall motorsykler og andre kjøretøy i kortesjen.  

For å sørge for at sikkerhetreglene følges, skal antall kommisærer økes. Ifølge Tiedemann Hansen vurderer man også å redusere antall ryttere, et forslag som rittarrangørenes interesseorganisasjon AIOCC allerede har fremmet.

- Deler av handlingsplanen skal iverseksettes snart. Kursing, opplæring og sertifisering av sjåfører tar litt lengre tid. Det er først og fremst sjåførenes opptreden i feltet som vi må forbedre. Vi har sett galskap hvor sjåfører peiser forbi i 100 kilometer i timen. Den galskapen må bort. Kjøretøy som ikke viser aktsomhet skal fjernes. Med nye reguleringer har vi nå hjemmel til å reagere og slå ned på uaktsom kjøring, sier Tiedemann Hansen.  

- Kostnadene for å kurse sjåførene er noe som alle må være med på å ta. Alle vil være tjente å ha bedre sjåfører. Vi kan ikke ha flere alvorlige ulykker nå. 

I tillegg til bedre kursing har rytternes interesseorganisasjon CPA fremmet et forslag om å rangere sjåførene med ulikt sertifiseringsnivå. Dette for å vite at de beste sjåførene får de vanskeligste oppgavene. CPA ønsker også at UCI innfører et obligatorisk rapporteringssystem for nesten-ulykker, slik at mer alvorlige ulykker kan forhindres. CPA forslår også en fartsgrense ved passering av ryttere (ikke mer enn 10 km/t raskere enn rytternes fart) og at motorsykler bruker alternative veier til å passere hovedfeltet.  

Ifølge CPA mener et flertall av rytterne at en reduksjon av motorsykler ikke vil resultere i færre krasj, da disse kjøretøyene utfører en viktig sikkerhetsfunksjon ved å markere farlige parti og sperre av veier i løypa. Rytterorganisasjonen krever også at en omfattende studie gjennomføres før redusering av antall ryttere vurderes som en mulig løsning på problemet.

Skivebremser
Skivebremser er også et hett sikkerhetsrelatert tema i sykkelsporten. Før årets sesong vedtok UCI at prøveordningen med skivebremser skulle utvides til å gjelde alle profesjonelle landeveisdivisjoner.  

Prøveordningen ble imidlertid suspendert i kjølvannet Paris-Roubaix, der Movistars Fran Ventoso ble hardt skadet i en velt, angivelig som følge av en skivebrems. Tre lag brukte skivebremser i dette rittet.  

Nå jobbes det for å gjøre skivebremser mer sikkert, og Tiedemann Hansen tror fortsatt at bremseteknologien vil være mer utbredt blant lagene allerede neste år.  

- Vi jobber med CPA og fortsetter testingen. Nå skal vi har flere undersøkelser på plass. CPA er ikke i mot skivebremser i seg selv. Men det er viktig at rytterne føler seg trygge. Sammen med industrien skal vi se på tekniske løsninger, sier Tiedemann Hansen, president for UCIs utstyrskomité.

WorldTour-reform
Et annet problem UCI jobber med å fikse, er den pågående konflikten med Tour de France-arrangør ASO. Uenigheten dreier seg om de foreslåtte reformene for UCIs WorldTour som etter planen skal iverksettes i 2017. ASO har satt foten ned mot en rekke av forslagene, for eksempel treårige lisenser, et lukket divisjonssystem uten opp- og nedrykk, og en bred utvidelse av WorldTouren til nye deler av verden.  

For seks måneder siden valgte ASO derfor å trekke alle sine ritt fra WorldTouren med virkning fra 2017. Tiedemann Hansen vil ikke avsløre hvor langt forhandlingene med ASO har kommet, eller på hvilke områder partene er villig til å inngå kompromisser. Det norske UCI-medlemmet avslører imidlertid at et nytt forslag er lagt på bordet til ASO.  

- Vi har lagt frem gode forslag til en løsning. Med dette håper vi å lande en avtale snart, sier Tiedemann Hansen kryptisk.    

- Ingen av partene har noen interesse av å ødelegge sykkelsporten på denne måten. Det må være et godt utgangspunkt.  

Mens UCI og ASO befinner seg i en kald krig om sykkelsportens fremtid, ser det ut som at flere lag vil legge ned etter denne sesongen. Sveitsiske IAM Cycling og russiske Tinkoff vil med stor sannsynlighet forsvinne. Tinkoff-eier Oleg Tinkov fortalte nylig til dansk TV2 og Gazzetta dello Sport at konflikten mellom ASO og UCI skader sporten og skaper usikkerhet for lag som jakter sponsormidler. Den russiske eieren er på vei ut, og sa han trodde også at BMC og Katusha vile følge etter om kort tid.

Lik Dagbladet Sport på Facebook