SPONSER: OBOS tar grep. - Vi ønsker gjøre kvinnefotballen superattraktiv, sier konsernsjef Daniel Siraj. Her har Hege Jørgensen og Siraj nettopp signert den nye avtalen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
SPONSER: OBOS tar grep. - Vi ønsker gjøre kvinnefotballen superattraktiv, sier konsernsjef Daniel Siraj. Her har Hege Jørgensen og Siraj nettopp signert den nye avtalen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpixVis mer

OBOS ny generalpartner for Toppserien

OBOS sponser kvinnefotballen

- Kan sitte å følge diskusjonen eller ta ansvar, sier konsernsjefen.

ULLEVÅL (Dagbladet): Serieforeningen for kvinnefotball presenterte i dag OBOS som ny sponsor for Toppserien. Leder Hege Jørgensen er nesten på gråten.

- Det finnes ingen som er mer stolt enn meg i dag. Fantastisk artig å sitte her og presentere vår nye generalpartner som da er OBOS, sier Jørgensen.

Kl. 13.00 i dag droppet nyheten om at OBOS blir ny generalpartner for kvinnefotballen i Norge. Konsernsjef Daniel Siraj ønsker støtte opp rundt den kommersielle interessen og bidra til å løfte kvinnefotballen.

- Dette er en ball som noen må ta. Man kan ikke sitte på sidelinja å observere debatten som har vært. Det har ikke gått så bra med jentene, og man kan velge å følge debatten eller gjøre noe med det, sier Siraj.

- Dette er et produkt som har mye potensial og som vi ønsker gjøre kommersielt attraktiv, legger han til.

Representanter fra hvert lag var til stede for å støtte opp rundt nyheten. Melissa Bjånesøy fra Stabæk og Gunnhildur Yrsa fra Vålerenga er stolte og glade for nyheten.

TOPPSERIEN: Representanter fra hvert toppserielag var til stede under pressekonferansen på Ullevål tirsdag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
TOPPSERIEN: Representanter fra hvert toppserielag var til stede under pressekonferansen på Ullevål tirsdag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Vis mer

- Dette er kjempekult og utrolig stort for kvinnefotball. Det er kanskje det største som noensinne har skjedd, sier Bjånesøy.

- Det er gøy å se at Norge følger opp. Man ser internasjonalt, både i England og andre steder at kvinnefotball er på vei opp og fram. Som Seraj sa, dette produktet har utrolig stort potensial, sier Yrsa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange millioner

Samarbeidet er en avtale som strekker seg over seks år og OBOS forteller at det er gode økonomiske gevinster i potten.

- Vi bruker seks millioner på selve sponsoravtalen og samme sum på aktiviseringsmiddel, sier Siraj.

I tillegg til å bidra til å gjøre kvinnefotballen mer attraktiv, vil også OBOS bidra til mer enn bare sportslig.

- Vi vil også gi et trainee, altså et mentorprogram som jentene kan benytte seg av mens de studerer og jobber. Det gjør vi fordi vi vil at jentene skal få faglig påfyll. Der kommer det også penger i potten, så avtalen er stor, forklarer Siraj.

Topp og bredde

Leder Hege Jørgensen forklarer at OBOS og serieforeningen tar utgangspunkt i de største utfordringene som fins i kvinnefotballen og styrker disse.

- Vi vil fokusere på å styrke toppklubbene, da profesjonalisering av toppklubbene er ekstremt viktig. I tillegg ønsker vi styrke talentsatsing og kommersialisering, og nå skal OBOS hjelpe oss med det.

Jørgensen forteller også at avtalen med OBOS er mye mer spesiell enn andre samarbeid.

- Det som er ekstremt morsomt med OBOS er at de er ingen passiv sponsor. De er en veldig aktiv partner og interessert i å utvikle produktet sammen med de dem sponser med mye mer enn bare kontantsum, sier Jørgensen.

- Vi vil vri noe av vårt fokus i retning kvinnefotball og bidra til løfting, sier Siraj.

Profesjonalisering av toppklubbene er et hovedfokus som skal styrkes, men samarbeidet skal også bidra til å knytte bredden mer sammen med toppklubbene. Det skal gjøres gjennom gode medieavtaler og et nytt konsept som gir økt oppmerksomhet til jentene.

- Det er ekstremt viktig at jentene har idoler og at det vises gjennom tv-skjermen. Nå har vi gode medieavtaler, men klubbene må også vises i lokalmiljøene. Vi har satt et mål at vi skal ha 5000 nye jenter i løpet av fem år, sier Jørgensen.

Det nye konseptet settes i gang i neste sesong og heter OBOS superweekend.

- Ambisjonen er at vi flytter 9. serierunde til Telenor Arena og kjører full fotballhelg hele helga. NRK sender hele seansen og dette er i samarbeid med OBOS, forteller Jørgensen.