AVVISER INTERVJU: Det er ingen grunn til å tvile på at Cristiano Ronaldo (t.h) har sagt fine ting om Martin Ødegaard. Men har han gitt sitater i en «eksklusiv samtale» med forfatteren av fjorårets Ødegaard-bok? Nei, sier superstjernas talsmann til Dagbladet. Foto: EPA/Ballesteros/NTB Scanpix
AVVISER INTERVJU: Det er ingen grunn til å tvile på at Cristiano Ronaldo (t.h) har sagt fine ting om Martin Ødegaard. Men har han gitt sitater i en «eksklusiv samtale» med forfatteren av fjorårets Ødegaard-bok? Nei, sier superstjernas talsmann til Dagbladet. Foto: EPA/Ballesteros/NTB ScanpixVis mer

«Ødegaard kan bli min avløser», sa Ronaldo ifølge boka. Nå sier superstjernen at intervjuet er løgn

- Ikke blitt intervjuet av den forfatteren, sier talsmann til Dagbladet.

(Dagbladet): Da det norske forlaget Publicom og den danske forfatteren Michael Qureshi lanserte sin bok «Martin Ødegaard» for ett år siden, ble et påstått intervju med Cristiano Ronaldo brukt for alt det var verdt i PR-kampanjen.

Bak på boka står det:

«En dag kan Martin bli min avløser», sier Ronaldo i en eksklusiv samtale med forfatteren av boka «Martin Ødegaard».

Overfor Dagbladet bekrefter nå Cristiano Ronaldos egne talsmenn at Real-stjerna ikke ble intervjuet av Michael Qureshi. 

Diktet opp reporter Det er slett ikke første gang Qureshis arbeidsmetoder og troverdighet er satt under lupen. Rett før jul 2015 fikk han sparken av avisa Ekstra Bladet, på bakgrunn av at han hadde oppgitt falske kilder i en rekke artikler. Qureshi forsvarte seg da ved å hevde at han selv hadde valgt å brukt psevdonym på personer han hadde snakket med, av hensyn til kildevernet.

Det samme sa han da VG avslørte en liknende navnebløff i hans utgivelse om Martin Ødegaard. I boka, som ingen fra familien Ødegaard har bidratt til, henvises det til den italienske reporteren Francesco Pierini i Corriere dello Sport. Men det finnes ingen ved det navnet i avisa, noe Qureshi også innrømmet overfor VG.

Da de første oppdagelsene om at Qureshi hadde begått eksklusive intervjuer som ikke viste seg å stemme, begynte å svirre, ble han konfrontert av Bergens Tidende. Avisa ville ha forsikringer om at samtalen med Cristiano Ronaldo faktisk hadde funnet sted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Intervjuet med Cristiano Ronaldo i forbindelse med Ødegaard-boken er hundre prosent reelt, svarte Qureshi da.

Forlagssjef i Publicom, Kjetil Kristoffersen, utdypet:

- Vi har ingen grunn til å tro noe annet. Qureshi informerte oss underveis i arbeidet med boken, og han var nøye med dokumentasjonen rundt Ronaldo-intervjuet.

Overfor Bergens Tidende sa Kristoffersen noe seinere:

- Jeg kan ikke bare ringe til Ronaldo og sjekke om det stemmer. 

Avkrefter intervju Dagbladet har imidlertid oppnådd kontakt med apparatet rundt Ronaldo. I en e-post fra hans rådgivere i firmaet CR7 fikk vi følgende svar da vi spurte om Ronaldo hadde vært med på en spørsmål/svar-seanse hvor også Qureshi var til stede første halvår 2015:

«Vi kan bekrefte at Cristiano Ronaldo ikke ble intervjuet av den journalisten.»

På våre to oppfølgingsspørsmål viste den ikke navngitte medietalsmannen til sitt første svar. At Ronaldo ikke ble intervjuet av Qureshi. Noe mer ønsket vedkommende ikke å kommentere. 

Marca: - Veldig rart I boka beskrives det at intervjuet fant sted da Qureshi allierte seg med den spanske storavisa Marca. Sammen fikk de innpass på et Adidas-arrangement i Madrid, heter det.

Dagbladet har kontaktet Marca i Spania, og forelagt dem ordene Ronaldo skal ha sagt om Ødegaard på den påståtte seansen.

- Jeg har lett etter det sitatet, men jeg finner det ikke, sier avisas fotballreporter Ruben Jimenez.

- Og Cristianos sponsor er Nike, ikke Adidas, så jeg synes det er veldig, veldig rart at han noen gang kunne stille opp på et pressemøte for Adidas, sier Jimenez, som sier at ingen av hans kolleger kan gå god for Qureshis situasjonsbeskrivelse.

- Vi husker ikke Adidas-arrangementet, og jeg tviler virkelig på at det noen gang har funnet sted, konkluderer Jimenez overfor Dagbladet.

STRIDENS KJERNE: Den skandaliserte boka om Martin Ødegaard kom ut i fjor.
STRIDENS KJERNE: Den skandaliserte boka om Martin Ødegaard kom ut i fjor. Vis mer

Forlagssjef Kjetil Kristoffersen i Publicom fikk Qureshi anbefalt av danske kolleger, og påpeker at det alltid vil være et tillitsforhold mellom forlegger og forfatter. 

Forlaget beklager Kristoffersen hadde ingen grunn til å tvile på Qureshi i arbeidet med boka, men valgte likevel å spørre forfatteren spesifikt om Ronaldo-intervjuet før boka gikk i trykken. 

- Boka er såpass positiv og ufarlig at det mest revolusjonerende der var Ronaldo-intervjuet. Derfor var jeg så nøye med å spørre ham om det også, sier Kristoffersen til Dagbladet. 

Da Qureshi fikk sparken i den danske avisa Ekstra Bladet, spurte Kristoffersen ham på nytt om Ronaldo-intervjuet. 

- Jeg vil ikke bruke ord som juks og bedrag, men etter å ha konfrontert ham på nytt med intervjuet ga han sitt æresord på at han hadde sagt det, ikke i et eksklusivt intervju, men som en del av en sekvens han hadde gjennomført sammen med en annen spansk journalist, sier Kristoffersen. 

Likevel sjekket ikke forlagssjefen noe mer enn å spørre Qureshi. 

- Vi har ikke ressurser til å ringe Ronaldos stab for å sjekke om han har intervjuet ham. Vi har gjort det vi kan utenom å sjekke opplysningene hans, sier Kristoffersen.

Skal fjernes fra nettsida Grepene Kristoffersen mener Publicom har gjort, er å unnlate å trykke Ødegaard-boka opp i pocketutgave og å dysse ned boka i markedet. I praksis, mener Kristoffersen, har Publicom trukket boka fra markedet. 

At boka fortsatt ligger på topp på forlagets nettsider er ifølge Kristoffersen en feil, og han lover at boka skal fjernes derfra umiddelbart. 

- Stoler du på innholdet i resten av boka?

- Det er lite som beviselig er feil, og jeg har hans ord på at det intervjuet med Ronaldo er gjort. Om han har juksa med noen sitater beklager vi det, men samtidig er ikke dette noe vi kunne ha forhindret. 

• Michael Qureshi skiftet telefonnummer etter at han ble avskjediget i Ekstra Bladet, så Publicom har ikke kontaktinformasjonen hans lenger. Han har for kort tid siden opprettet en ny nettside. Dagbladet har stilt ham spørsmål som er sendt til hans nye e-post. Qureshi har ikke besvart våre henvendelser.

• Verken Martin Ødegaards pappa, Hans Erik Ødegaard, eller hans rådgiver Tore Pedersen ønsker å si noe som helst om den uautoriserte boka.