...og dette er budskapet

Adidas: Det tyske fotballandslaget, Grete Waitz, håndballjentene, Donovan Bailey. Nike: Eric Cantona, John McEnroe, Anja Andersen, Tiger Woods. Hvilke utøvere velger gigantene - og hvorfor?

De to store merkene i Norge omsetter for flere hundre millioner i året. Men det hindrer ikke fine ord om verdier og moral.

- Vi knytter vårt varemerke til ekstreme idrettsutøvere, sier Reidar Skorpen, markedssjef i Nike Norge.

- Mange av dem er kjent for sitt voldsomme temperament?

- Personer som Andersen, McEnroe og Cantona framstilles ofte feil i media. De representerer en sterk kraft. Spontane følelsesutbrudd er ikke negativt, sier han.

- De vi velger står for verdier Nike verdsetter: Å gi alt, vise følelser, være seg selv.

Adidas' tyske og europeiske opphav preger vår markedsføring, mener Tom Løkken i Adidas Norge.

- Vi har blitt friskere, og likner nok mer på Nike og de andre fra USA nå, sier han.

- Men: Vi er opptatt av at reklamen skal ha forankring i idretten. Utfordringen er å følge med i trendbildet og samtidig formidle verdier som Adidas står for.

- Vi søker ikke den kontroversielle personen, men eneren. Selv da street-markedet eksploderte, klarte vi å forene reklamen med tradisjonsrike verdier, sier Løkken.

- Vi stiller krav til dem vi samarbeider med - både når det gjelder livsstil og holdninger.